بی اعتنایی دولت به رأی پارلمان، رئیس جمهور فرانسه و کابینه‌اش را در لبه پرتگاه سقوط قرار داد

بازی دوسر باخت مکرون

زهره صفاری
خبرنگار

تصمیم امانوئل مکرون برای تصویب لایحه اصلاحات سن بازنشستگی بدون رأی پارلمان، علاوه برآنکه ده‌ها هزار معترض خشمگین را در شهرهای مختلف فرانسه به خیابان‌ها کشاند، با تهدید اعتصاب‌ها و اعتراض‌های فلج کننده از سوی اتحادیه‌ها و اقدام اپوزیسیون برای رأی عدم اعتماد به دولت تا دوشنبه، روزهای نفسگیری را برای کابینه پاریس رقم زده است.
به گزارش فرانس 24، صحن مجمع ملی فرانسه صبح پنجشنبه هیچ شباهتی به روزهای معمولش نداشت چراکه به رغم آنکه مجلس سنای فرانسه با رأی 193 به 114، اصلاحات موردنظر مکرون برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال را مورد تأیید قرار داده بود، اما نمایندگان در مجمع ملی عزمی برای همراهی با دولت فرانسه و لایحه جنجالی‌اش نداشتند. کابینه مکرون نیز پیش از این نشست پیش‌بینی این نارضایتی را کرده بود و به همین خاطر الیزابت بورن، نخست‌وزیر دولت پشت تریبون قرار گرفت و تصمیم دولت را برای استفاده از ماده 49.3 قانون اساسی این کشور برای تصویب اصلاحات پیشنهادی رئیس جمهور بدون رأی پارلمان اعلام کرد.این ماده قانونی که مکرون با بی‌اعتنایی به چندین ماه اعتراض و اعتصاب سراسری در این کشور، برای رسیدن به خواسته‌اش به آن متوسل شده است، به نوشته رویترز، در گذشته از سوی دولت‌های چپ، راست و میانه بارها مورد استناد قرار گرفته بود. اما این بار به نظر نمی‌رسد برای دولت امانوئل مکرون پیامدهای خوشی داشته باشد.

خشم اپوزیسیون
 سخنرانی الیزابت بورن، نخست‌وزیر دولت مکرون، با اعتراض نمایندگان اپوزیسیون چندین بار با وقفه روبه‌رو شد. اما در عین حال فرصت طلایی را برای حزب راست فرانسه فراهم کرد تا بلافاصله خواستار بررسی رأی عدم اعتماد به رئیس جمهور شود. موضوعی که اگر بتواند آرای لازم را به دست آورد تا دوشنبه به نتیجه خواهد رسید.
نمایندگان اپوزیسیون فرانسه پیش از این اقدام نیز در میانه‌های صحبت بورن، با سر دادن شعارها و هو کردن دولت، اعتراض خود را به این تصمیم و بی‌اعتنایی مکرون و کابینه‌اش به خواست مردم فرانسه و احزاب مخالف نشان دادند. حتی این نشست، حدود دو دقیقه‌ با اعتراضات بی‌وقفه نمایندگان چپ با وقفه همراه شد اما با این حال تصمیم دولت همانی بود که نخست‌وزیر باید اعلام می‌کرد و در نهایت فریادهای «استعفا، استعفا» نیز نتیجه نداد.
اولیور فائر، رئیس حزب سوسیالیست گفت: وقتی رئیس جمهوری نه از منظر هواداران و نه نمایندگان در اکثریت نیست باید از خواسته هایش صرف نظر کند.در این میان مارین لوپن، که در رقابت اخیر ریاست جمهوری، میدان قدرت را به مکرون باخته بود، با اعتراض به نادیده گرفته شدن حق پارلمان و مردم از سوی دولت، طرح رأی عدم اعتماد به دولت را پیش کشید و چالشی جدید را برای مکرون و کابینه‌اش به وجود آورد. نامزد راست‌های افراطی فرانسه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: این تصمیم برای مکرون و بورن؛ نخست‌وزیرش یک شکست تمام عیار به شمار می‌رود. همزمان هم حزبی‌های ژان لوک ملانشون، رهبر نمایندگان حزب چپ نیز به منزله اعتراض در مجلس سرود ملی فرانسه را خواندند.

 آغاز دور جدید اعتراضات
مردم معترض فرانسه و اتحادیه‌های خشمگین از رفتار رئیس جمهور بلافاصله پس از اتفاقات مجمع ملی، به خیابان‌ها آمدند. حضور بیش از 7 هزار معترض در خیابان‌های پاریس آن هم در اعتراض‌های برنامه‌ریزی نشده این کشور، پلیس را مجبور به مداخله کرد. آنها همچنین برای متفرق کردن معترضان به ماشین‌های آب‏پاش و گاز اشک آور متوسل شدند.برخی رسانه‌های فرانسوی شمار بازداشت شدگان در مرکز پاریس را بالای 200 نفر اعلام کرده‌اند. اما به رغم این واکنش خشن پلیس، دیگر شهرهای بزرگ این کشور همچون مارسی، لیل، تولوز و... نیز همزمان صحنه اعتراضات گسترده شده بود.این تظاهرات‌ تا شامگاه پنجشنبه نیز ادامه داشت و اتحادیه‌های فرانسوی که تصمیم دولت را بی‌اعتنایی آشکار رئیس جمهوری به خواست مردم تلقی کرده‌اند، پنجشنبه آینده را روز اعتصاب و اعتراض بزرگ علیه اصلاحات بازنشستگی اعلام کردند؛ برنامه‌ای که به اذعان ناظران می‌تواند ضربه شدیدی به دولت فرانسه وارد آورد.

تبعات سخت یک تصمیم
رئیس جمهور فرانسه در دومین دور ریاست جمهوری خود در این کشور اصلاحات مدنظر خود برای سن بازنشستگی را به رغم تمامی چالش‌ها و اعتراضات برای اقتصاد این کشور ضروری خوانده بود اما دست آخر این اقدام او گرچه به ظاهر این قانون را به تصویب خواهد رساند اما برای رئیس جمهور بازی باخته خواهد بود.به باور تحلیلگران رویترز، آنچه سرانجام پس از ماه‌ها اعتراض، تصویب این لایحه را به تصمیمی جنجالی‌تر کشاند، اطمینان مکرون برای رد شدن طرحش توسط اپوزیسیون بود. او با نادیده گرفتن آنها در ظاهر پیروز شد اما در عمل مهمات را برای حمله به خودش در اختیار مخالفانش و رهبران احزاب کارگری قرار داد و جایگاه خود را نیز متزلزل کرد. در همین راستا مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی و رقیب جدی مکرون، اقدام علیه رئیس جمهور را یک کودتای دموکراتیک نامید.
اما این اقدام از آن جهت می‌تواند برای مکرون و حزبش دو سر باخت شود که ناظران معتقدند نارضایتی از این اعمال قدرت دولت، گرایش به راست‌های افراطی را از سوی مردم بیشتر خواهد کرد و این یعنی نه تنها مکرون مطرود خواهد شد که شانس هم حزبی‌های او نیز بشدت برای رسیدن به قدرت پایین خواهد آمد.
برونو پالیر، کارشناس سیاسی دانشگاه ساینس پروی فرانسه نیز در این باره معتقد است: این اصلاحات خوراک لازم برای تقویت آرای احزاب راست افراطی را فراهم خواهد آورد. از طرفی طبقه متوسط بیشترین خسارت را از این اتفاق خواهد دید؛ موضوعی که می‌تواند با تداوم اعتراضات گسترده، فرانسه را با چالش جدی روبه‌رو کند.

 

خبر پلاس

لزوم تجدیدنظر فرانسه برای کمک نظامی به اوکراین
فلوریان فیلیپو، رهبر یکی از احزاب مخالف اروپا در فرانسه معتقد است با توجه به حمایت فرانسوی‌ها در نظرسنجی‌ها از مذاکرات و متوقف کردن تحویل تسلیحات به اوکراین به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری برای تحویل تسلیحات سنگین به کی یف به سمت کاهش کمک‌ها برود.به نوشته ایسنا به نقل از اسپوتنیک، وی تأکید کرد: برای پاریس که در نظام بهداشت و درمان و اصلاحات بازنشستگی در فرانسه با بحران روبه‌رو است و دولت حتی بودجه لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگی را ندارد، کمک نظامی به اوکراین کار آسانی نیست و باید در آن تجدیدنظر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی