فضای‌مجازی

روزهای آخر سال است و بسیاری از هنرمندان در حال جمع‌بندی کارهایشان و البته خیلی از چهره‌ها هم در طول روزهای تعطیل عید نوروز مشغول فعالیت‌ در پروژه‌های سینمایی و تئاتری هستند و کارشان تعطیل بردار نیست. سری بزنیم به دنیای خبرها و چند خبر پربازدید را با هم مرور کنیم.

خاطره‌بازی
موزه سینمای ایران، در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علیرضا زرین دست» با این مدیر فیلمبرداری پیشکسوت گفت‌وگویی انجام داده که بسیار خواندنی‌ است و به نکات جذابی در آن اشاره شده است. زرین دست در ابتدای بازدید از تالارهای موزه سینما با معرفی خود به عنوان فیلمبردار می‌گوید: ۵۵ سال است که در حوزه فیلمبرداری فعالیت می‌کنم و هنوز این حرفه را عاشقانه دوست دارم و با آن زندگی می‌کنم. در موزه سینما یادگاری‌هایی از افرادی وجود دارد که ارزش بسیار زیادی دارند زیرا آنها کسانی بودند که پایه‌ها و بنیاد آمدن ما و حیات سینما را حفظ کردند. او در بخشی از این گفت‌وگو به رابطه‌اش با کیارستمی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: آشنایی من با کیارستمی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی که تیتراژ فیلم «رشید» را می‌ساخت، برمی‌گردد. برای همکاری با او به دیدنش در پاسگاه پلیس ژاندارمری جاجرود رفتم، زیرا او دو هفته در آنجا کشیک بود و نمی‌توانست بیرون بیاید که در نهایت باهم همکاری کردیم.


تئاتر
بچه‌ها قرار نیست در تعطیلات نوروزی از دیدن تئاترهای مخصوص به خودشان بی‌نصیب بمانند و در این روزها مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کنارشان خواهد بود و آن‌طور که اعلام شده قرار است این کانون همزمان با ایام نوروز ۱۴۰۲ هشت فیلم‌تئاتر را به‌صورت رایگان اکران آنلاین ‌کند. پس بچه‌ها در جریان باشند که ماهی قرمز کوچولو با نویسندگی و کارگردانی هلن همتی ۲۷ و ۲۸ اسفند، فیلم تئاتر «یک روز و دوفصل و هدیه کوچولو» با نویسندگی نوشین سیفی و رامین کهن و کارگردانی رامین کهن نیز ۲۹ اسفند و ۱ فروردین، «هدیه اسرارآمیز» به نویسندگی آتسا شاملو و کارگردانی میثم یوسفی، «تو مثل طوطی» با نویسندگی فریبا دلیری و کارگردانی آرین ناصری مهر و امیرحسین انصافی ۴ و ۵ فروردین، «دختر کدو تنبل» به نویسندگی شادی پورمهدی و کارگردانی علی پاکدست و مریم اقبالی ۶ و ۷ فروردین، «کلوچه‌ دارچینی» به نویسندگی دیوید وود و کارگردانی مریم کاظمی ۸ و ۹ فروردین و «کچل کفترباز» به نویسندگی نسرین خنجری و کارگردانی آزاده انصاری هم ۱۰ و ۱۱ فروردین اکران آنلاین دارند و آخرین فیلم تئاتر «کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده است که ۱۲ و ۱۳ فروردین نمایش داده می‌شود.

غیاب
در خبرها آمده که فیلم سینمایی «زنگ آخر» به کارگردانی زنده یاد شهرام عبدلی که در تدارک شرکت در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود، با درگذشت سازنده‌اش احتمالاً نوروز امسال از تلویزیون پخش خواهد شد. این فیلم به عنوان نخستین فیلم سینمایی شهرام عبدلی با بازیگری پسرش در نقش اصلی (آرتین عبدلی) قرار بود یکی از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال باشد که برگزاری این رویداد به سال آینده موکول شده است. فیلم «زنگ آخر» روایتگر قصه پسر بچه‌ای است که در کودکی از مادربزرگ خود خاطرات شیرین و خوبی دارد اما پس از مدتی بی‌خبری از مادربزرگ سعی دارد به کمک دوستش او را پیدا کند. مرحوم عبدلی این فیلم سینمایی را در حالی کارگردانی کرده بود که سال‌ها تجربه نقش‌آفرینی جلوی دوربین را در سریال‌ها و فیلم‌های متعدد داشت ولی اجل مهلتی نداد تا دسترنج خودش به عنوان کارگردان را روی پرده سینما ببیند.

پشت صحنه
مشتاقان سریال سلمان فارسی هم در جریان باشند که طبق آخرین خبرهای رسیده، در حال حاضر این سریال در منطقه آبسرد در ۶۰‌کیلومتری شرق تهران فیلمبرداری می‌شود و عوامل این سریال در آخرین روزهای سال با وجود بارندگی و شرایط جوی و سرد منطقه که نزدیکی دماوند قرار دارد، در حال کار هستند. شهرک‌های سینمایی سه گانه غزالی، نور و دفاع مقدس، چندین نقطه شاهرود، جلفا، جزیره قشم، کویر کرمان و کشور ارمنستان از جمله مناطقی بوده‌اند که میزبان گروه سازنده سریال سلمان فارسی بوده است. داوود میرباقری در سریال سلمان فارسی که بزرگ‌ترین پروژه سریالی صداوسیماست، زندگی یار ایرانی پیامبر را در سه مقطع ایران، بیزانس و حجاز روایت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی