فضای‌مجازی

اهالی فرهنگ و هنر در روزهای پایانی سال تلاش دارند آثار تازه خود را به دست مخاطبان برسانند. از انتشار دو اثر موسیقی تا اثر تازه فرهاد حسن‌زاده در حوزه ادبیات. از اخبار شبانه روز گذشته فضای مجازی است.

نغمه و نوا
آلبوم موسیقی «آوای دوست» مجموعه کامل ردیف موسیقی اصیل ایرانی به روایت استاد یعقوب انوش در هفت دستگاه با ساز ویولن و برای نخستین بار در ایران، به تهیه‌کنندگی کوروش انوش خواننده ایرانی و بین‌المللی ارکستر ملی سوئیس، پس از دو سال؛ ضبط، میکس و مسترینگ، توسط ایمان حجت در استودیو «راگا» در تهران، آماده و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط نشر و پخش «جوان» در سراسر کشور منتشر ‌شد و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی و بخصوص نوازندگان و پژوهشگران ساز ویولن قرار ‌گرفت.از نکات قابل توجه در این آلبوم، شنیدن صدای زنده‌یاد استاد بهمن بوستان پژوهشگر موسیقی ایرانی و ادبیات فارسی در ابتدای سی‌دی اول است که چند بیت شعر را در ستایش موسیقی قرائت می‌کند.
اثر دیگر در این حوزه «عطر نفس‌های تو» نام دارد با خوانندگی و آهنگسازی امیرحسین سمیعی. ترانه‌سرای آن امید حسام است و آرمان مهربان تنظیم‌کننده آن است. سمیعی تاکنون آهنگسازی آثاری چون «نیلوفر»، «پونه»، «بتی و دیگران» ساخته اسماعیل میهن‌دوست، «پلات» ساخته محمدحسین زینعلی، «می‌خواهم شنیده شوم» ساخته محمدحسین زینعلی، «بی‌مرزی» ساخته محمدحسین زینعلی را به عهده داشته است.


تصویر و تجسم
  پلتفرم ویژن (پلتفرم هنرهای تجسمی ایران) با در اختیار گرفتن تمامی سالن‌های «خانه هنرمندان ایران» از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱ نمایشگاه ویژناریوم را برگزار می‌کند. تمرکز اصلی این نمایشگاه بر هنرهای تجسمی در شاخه‌های نقاشی و عکاسی است. در این نمایشگاه آثار بیش از صد هنرمند نقاش و عکاس ایرانی به نمایش و فروش گذاشته خواهد شد. افتتاحیه نمایشگاه روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و نمایشگاه تا روز جمعه ۲۶ اسفندماه همه روزه از ساعت ۱۴ الی ۲۰ ادامه خواهد داشت و در صورت تمدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.


دنیای ادبیات
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان، به‌تازگی از انتشار اثر جدید خود از نشر افق خبر داد. «قطار جک لندن» که برای گروه سنی بزرگسال نوشته شده، فضایی از سال‌های جنگ را به تصویر کشیده است. او که متولد آبادان است و در آثار قبلی خود نیز به خطه جنوب توجه داشته، داستان جدید خود را نیز در مناطق جنوبی کشور روایت می‌کند. جرقه نگارش این اثر در زمانی که حسن‌زاده 40 سال داشت، زده شد و حالا پس از گذشت 20 سال به اتمام رسیده است. او درباره کتاب تازه خود نوشته است: «20 سال پیش وقتی 40 سالم بود، عزمم را جزم کردم برای نوشتنش و حالا که به پله 60 سالگی رسیده‌ام، به دنیا آمد. نشر افق کتاب را با دسته گل و جعبه‌ای شیرینی به خانه فرستاد، دستش درد نکند.»


آن سوی جهان
«کنزابورو اوئه» یکی از نویسندگان بزرگ ژاپنی و برنده جایزه نوبل ادبیات، در سن ۸۸سالگی از دنیا رفت. آثار او که شامل داستان‌ها و مقالات می‌شد، به طیف گسترده‌ای از موضوعات از نظامی‌گری و خلع سلاح هسته‌ای گرفته تا بی‌گناهی و آسیب روانی می‌پردازد. «اوئه» در قبال آنچه به‌عنوان شکست‌های کشورش می‌شمرد، به قهرمانی جسور برای افرادی تبدیل شد که شنیده نمی‌شوند. «اوئه» از سوی برخی از ژاپنی‌ها به‌عنوان یک نویسنده آشکارا غربی تلقی می‌شود و اغلب سبک او به «ویلیام فاکنر» تشبیه می‌شود. بسیاری از داستان‌ها و مقالات این نویسنده به نحوی متأثر از رویدادهای زندگی او بوده است، از جمله تأثیر جنگ بر جامعه ژاپن در رمان‌هایی مانند فریاد خاموش - که کمیته نوبل آن را شاهکار او می‌دانست - و تولد پسرش «هیکاری»، که او را به این سمت سوق داد تا تجربه خود را به‌عنوان پدر یک کودک معلول در رمان‌های «یک موضوع شخصی» و «یک زندگی آرام» بررسی کند.«اوئه» در سال ۱۹۹۴ میلادی برنده جایزه نوبل ادبیات شد و تا دهه هفتم زندگی‌اش همچنان به نویسندگی ادامه داد. او آخرین کتابش را در سال ۲۰۱۳ روانه بازار کرد.

«فیلیدا بارلو» (Phyllida Barlow) نویسنده بریتانیایی که برای خلق چیدمان‌ها و مجسمه‌های بزرگ از جنس پلی‌استایرن، کارتن و تخته سه‌لایی شناخته می‌شود در سن ۷۸ سالگی درگذشت. این مجسمه‌ساز در سال ۲۰۱۷ نماینده بریتانیا در دوسالانه ونیز بود. «بارلو» زمانی به‌عنوان مجسمه‌ساز به شهرت جهانی رسید که در سال ۲۰۰۹ بعد از چهار دهه تدریس بازنشسته شد.

جستجو
آرشیو تاریخی