صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و نه - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از علی معلم، اکران آنلاین فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها»، انتشار فیلمنامه‌ مجموعه‌ «کوچک جنگلی» و جایزه انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» در جشنواره کرکوک از جمله مهمترین عناوین اخبار فرهنگ وهنر در فضای مجازی است که با هم می‌خوانیم.

یاد
امروز مصادف است با سالروز درگذشت علی معلم، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون. او علاوه بر هنر بازیگری، نویسنده، منتقد و ناشر هم بود. همکاری‌اش با مطبوعات در مقام نویسنده و منتقد را از سال 1364 با نشریات سروش وکیهان فرهنگی آغاز کرد و عضو شورای تحریریه نخستین دوره‌ مجله‌ فرهنگ و سینما بود. از سال 1371 با تأسیس نشریه‌ تخصصی و ماهانه‌ دنیای تصویر به عنوان صاحب امتیاز، مدیر مسئول و سردبیر فعالیت در حوزه‌ ادبیات سینمایی را وسعت بخشید.دنیای تصویر اکنون از نشریات معتبر تخصصی و پرتیراژترین مجله‌ سینمایی ایران است که نویسندگان و منتقدان برجسته‌ سینما در آن فعالیت دارند. معلم در تلویزیون از سال 68 به اجرا پرداخت و از سال 80 هم تهیه کنندگی را با فیلم شوکران شروع کرد. یاد و نام این هنرمند گرامی باد.


سینمای آنلاین
  در آخرین جمعه سال ۱۴۰۱، پلتفرم فیلم نت اکران آنلاین خود را با فیلم «بانک‌زده‌ها» راه‌اندازی می‌کند. به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان از جمعه ۲۶ اسفندماه در این پلتفرم اکران آنلاین می‌شود و در گام‌های بعد، دیگر فیلم‌های روز سینمای ایران عرضه می‌شوند.این فیلم کمدی که به مسائل روز جامعه می‌پردازد با فیلمنامه‌ای از جواد اردکانی و زهرا اردکانی ساخته شده است.در «بانک‌زده‌ها» بازیگرانی چون نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، زنده یاد علی انصاریان، بیژن بنفشه‌خواه، الناز عبدی، مسعود محمودی و سحر قریشی نقش‌آفرینی کرده‌اند. «بانک‌زده‌ها» یکی از آخرین فیلم‌های زنده‌یاد علی انصاریان بازیگر و بازیکن سابق فوتبال بود. تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده علی روئین‌تن است که سابقه ساخت آثاری چون «دل‌شکسته» و «زمهریر» را به‌عنوان کارگردان در کارنامه دارد.
در خلاصه داستان «بانک‌زده‌ها» چنین آمده است: «زدم، زدی، زد؛ زدیم، زدید، خورد... اما برای ما مشخص نیست کسانی بانک زده‌اند یا بانک آنها را زده است. چه بزن بزنی‌ است و چه بزن بزنی باید باشد در بانک‌زده‌ها و ما خودمان هم حیرانیم. به همه گفتیم زدیم شمام بگید زدن. تو بزن تا من برقصم با رنگ گروه بی‌تی‌اس.»فیلم «بانک‌زده‌ها» از ۲ شهریور ۱۴۰۱ به نمایش عمومی در آمد.


بازار نشر
بعد از ۴۰ سال فیلمنامه‌ مجموعه‌ «کوچک جنگلی» به قلم ناصر تقوایی منتشر شد. به گزارش ایسنا، فیلمنامه‌ سه‌جلدی «کوچک جنگلی» به قلم ناصر تقوایی نویسنده، فیلمساز و عکاس پیشکسوت توسط نشر مس منتشر شده است.ناشر در معرفی این کتاب نوشته است: «‎این کتاب فیلمنامه‌ای است که در سال‌های ۵۹ و ۶۰ به جهت تولید یک مجموعه تلویزیونی 15قسمتی توسط ناصر تقوایی پژوهش شده و به نگارش درآمده است؛ اما پس از سه سال کوشش در مرحله‌ پیش‌تولید توقیف شد و هرگز به اجرا نرسید.مجوز کتاب سه‌جلدی «کوچک جنگلی» در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ از اداره‌ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده و در اواخر شهریور ماه سال‌جاری منتشر و آماده‌ پخش بوده است، اما به دلیل شرایط جامعه پخش آن به تأخیر افتاد.آماده‌سازی و نسخه‌خوانی کتاب بیش از چهار سال وقت برده و انتشار آن با مشکلاتِ دوران کووید ١٩ و کمبود کاغذ روبه‌رو شد و در نهایت به کوشش نشر مس به انجام رسید. ‌‎این کتاب هم‌اکنون در کتابفروشی‌های سراسر ایران در دسترس است و همچنین امکان خرید آنلاین در سایت شخصی ناصر تقوایی به آدرس
 WWW.NASSERTAGHVAI.COM از هفته آینده میسر خواهد شد.


انیمیشن
انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان و تهیه کنندگی محدثه پیرهادی از تولیدات باشگاه فیلم سوره، برنده جایزه بهترین انیمیشن جشنواره کرکوک عراق شد.همچنین انیمیشن بلند «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و انیمیشن کوتاه «بیا آشتی کنیم» به کارگردانی عبدالله علیمراد از دیگر تولیدات سازمان سینمایی سوره نیز در این جشنواره به نمایش درآمدند.انیمیشن کوتاه «پیش از بهشت»، پیش از این جایزه بهترین انیمیشن کوتاه جشنواره جهانی کن فرانسه و جایزه بهترین پویانمایی را در دو بخش نسل روایت و جهان بدون اسرائیل دریافت کرده بود.پنجمین دوره جشنواره کرکوک عراق در روزهای چهارم و پنجم ماه مارس برابر با ۱۳ و ۱۴ اسفند در کشور عراق برگزار شد.پخش بین‌الملل این انیمیشن‌ها به عهده مرکز بین‌الملل سوره است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی