صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هشت - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نگاهی به فهرستی از کتاب‌های منتخب چاپ جدید، ارائه چکیده‌ای از یک گزارش خواندنی درباره جاذبه‌های گردشگری عجیب دنیا و بازنشر هفت داستان کوتاه از سیدمهدی شجاعی، مطالبی هستند که در مجازی امروز درباره‌شان می‌خوانید.

نگاهی به برخی تازه‌های داستانی جهان
نیویورک تایمز از جمله نشریاتی است که هر سال دست به انتشار فهرستی از کتاب‌های داستانی خواندنی می‌زند که در ادامه نکاتی را درباره برخی از کتاب‌های فهرست تازه‌اش می‌خوانید.«جنگل بیرنام» نوشته «النور کاتن» داستان یک خانواده ثروتمند به نام استاکتون‌ها را روایت می‌کند. دو خواهر این خانواده درگیر ماجراهایی شده‌اند و در همین حین عروس این خانواده هم تلاش می‌کند جایگاه خود در خانه را پیدا کنند.«آنچه نیاز‌ داری را به دست آور» نوشته «ایدرا نووی» داستان یک زن و احساسات او به خانواده و خانه‌اش را روایت می‌کند. او پس از سال‌ها به خانه کودکی‌اش بازمی‌گردد و آنجا با ماجراهایی مرموز مواجه می‌شود.«سلام زیبا» نوشته «آن ناپولیتانو» در ادای احترامی به رمان «زنان کوچک» نوشته شده. «زمین جدید» نوشته «جس رو» هم درباره‌ «وینتر» است که دنبال برقراری آرامش در خانواده‌اش است. داستان«کلاس‌های یونانی» نوشته «هان کانگ» هم درباره رابطه دوستانه معلمی است که بینایی‌اش را از دست می‌دهد، با دانش‌آموزی که صدایش را از دست می‌دهد.«تام هنکس» هم در «ساخت یکی دیگر از شاهکارهای مهم فیلم سینمایی» داستانی هالیوودی را روایت می‌کند که شخصیت‌های آن از یک هنرمند کتاب‌های مصور در دهه ۷۰ میلادی برخاسته‌اند.


یک جاذبه عجیب گردشگری!
  جاذبه گردشگری همیشه یک بنای تاریخی چندصدساله یا یک اثر هنری گران‌قیمت نیست، گاهی اوقات موجودات بازیگوش خیابانی نیز به بهانه‌ای برای بازدید از یک مکان تبدیل می‌شوند. در همین رابطه یک گربه چاق سیاه‌وسفید به تازگی یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری شهر «شچچین» لهستان شده است. «گاسِک» گربه‌ای است که در یک جعبه چوبی در هفتمین شهر بزرگ لهستان زندگی می‌کند و توجه گربه‌دوستان سراسر جهان را جلب کرده است.حالا گربه‌دوستان از سراسر جهان به این شهر لهستان می‌آیند تا با گربه‌ مشهور آن ملاقات کنند. خانه و موزه «ارنست همینگوی» در فلوریدا را نیز به‌عنوان یکی از مکان‌هایی که گربه‌های مشهور دارد شناسایی کرده‌اند! این موزه خانه حدود ۵۰ گربه است که بیشتر آنها از نسل «اسنوبال»، گربه «همینگوی» هستند. «گلی» گربه مشهور «ایاصوفیه» که در ترکیه سال ۲۰۲۰ زندگی‌اش پایان یافت نیز چندین سال یکی از سوژه‌های محبوب گردشگرانی بود که از این بنای تاریخی بازدید می‌کردند. با این حال «گلی» تنها گربه محبوب ترکیه نبود. «ایندیپندنت» در سال ۲۰۱۶ در گزارشی اعلام کرد که مسئولان شهرداری استانبول به درخواست مردم، مجسمه‌ای از گربه محبوب و چاقی به نام «تومبیلی» را در محل زندگی او نصب کرده‌اند. این گربه در بین مردم منطقه‌ای از استانبول به‌دلیل بی‌تفاوتی به اطرافیان مشهور شده بود که در سال ۲۰۱۶ به شهرت جهانی رسید و در همان سال از دنیا رفت. ایسنا گزارشی خواندنی درباره این موضوع نوشته که مشروح آن را می‌توانید در فضای مجازی بخوانید.


چاپ تازه‌ای از «اجتناب عالیجناب»
چاپ تازه‌ای از کتاب «اجتناب عالیجناب» در بردارنده 7 داستان کوتاه، نوشته سیدمهدی شجاعی به‌تازگی به همت انتشارات کتاب نیستان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. شجاعی در سال‌های گذشته بر حیات ادبی خود، برای مخاطبان مختلف و در قالب‌های متفاوتی نوشته است و البته بخش مهمی از این آثار در قالب روایت‌های داستانی اجتماعی بوده است. داستان‌هایی که نقد نویسنده را به بسیاری از مناسبات اجتماعی بازگو می‌کند. این کتاب با روایتی داستانی به‌دنبال نشان دادن دغدغه‌ها و نگاه آرمانی نویسنده به ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور را نشان می‌دهد؛ برای مثال داستان انتشار آگهی فروش ماشین یک نماینده مجلس را بازگو می‌کند که با یک غلط یا افتادگی چاپی همراه شده است و برای کارپرداز آن مصایب مختلفی را پیش می‌آورد. این کتاب در روایتی طنز بی‌سوادی برخی از نیروهای مجری قانون و ناتوانی آنها در فهم و درک کلمات و بهره‌برداری از آنها را نشان می‌دهد و در واقع بسیاری از مبانی و بنیان‌های فکری و اجتماعی، اصطلاحات، مفاهیم عرفی و رایج و بسیاری از روابط ناسالم فکری رایج شده در جامعه پیرامونی را به چالش می‌کشد.

جستجو
آرشیو تاریخی