صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

پیش بینی نخست وزیر مجارستان از وقوع جنگ جهانی سوم

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با انتقاد از رویکرد غرب نسبت به جنگ اوکراین و اینکه ممکن است کشورهای متحد کی‌یف در نهایت به اعزام نیروهای نظامی به این کشور برای مقابله با روسیه اقدام کنند، در مورد وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری «پولیتیکو»، اوربان در مصاحبه با رادیو دولتی مجارستان با انتقاد از غرب، متحدان کی‌یف را به گسترش دادن درگیری بنابر «منافع اقتصادی» خودشان متهم کرد. او گفت: «جهان تا این اندازه نزدیک (به وقوع جنگ جهانی سوم) نشده بود، که یک جنگ منطقه ای به یک جنگ جهانی بدل شود، این احتمال (وقوع جنگ جهانی سوم) روز به روز افزایش می یابد.» اوربان نسبت به احتمال اعزام نیروی نظامی از سوی کشورهای متحد با کی‌یف برای کمک به اوکراین جهت مقابله با روسیه هشدار داد که این موضوع می تواند خطر وقوع جنگ جهانی را شدت بخشد.
در همین حال دولت مجارستان اعلام کرد خواهان برقراری آتش بس فوری در جنگ اوکراین است چرا که این موضوع ضامن صلح در قاره اروپا است؛ موضعی که مد نظر سایر کشورهای جهان، همچون کشورهای قاره آفریقا، خاورمیانه و حتی چین است. جنگ اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به‌دنبال ماه‌ها هشدار مسکو به غرب در ارتباط با گسترش نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای غربی روسیه و نادیده انگاشتن دغدغه های امنیتی کرملین رخ داد. غرب به سرکردگی امریکا آشکارا از دنبال کردن رویه سیاسی و برقراری صلح خودداری کرده و تاکنون به حمایت‌های مالی و نظامی هنگفت از کی‌یف پرداخته است.
جستجو
آرشیو تاریخی