صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

پرونده اسرای یمنی روی میز ژنو

هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی این کشور روز گذشته در ژنو با نظارت «هانس گراندبرگ» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دیدار کردند.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن پیش از این نشست گفته بود: «دور جدیدی از مذاکرات پیرامون پرونده تبادل اسرا با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود.»
رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن همچنین اظهار امیدواری کرد که این دور از مذاکرات در این پرونده بشردوستانه تعیین کننده باشد.
به نوشته پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر یمن، کشورهای متجاوز، به رغم ماهیت بشردوستانه پرونده اسرا، در حل و فصل این پرونده مانع‌تراشی می‌کنند زیرا همچنان از اجرای توافقی که در مارس ۲۰۲۲ تحت نظارت سازمان ملل بر سر مبادله بیش از دو هزار و ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف توافق شد، سر باز می‌زنند.
طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده مبادله کنند.
مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی مبادله شماری از اسیران انجام شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی