صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

درگذشت چهره سرشناس شعر خراسان جنوبی، انتشار فهرست بازیگران بداقبالی که تمشک طلایی گرفتند و همین‌طور فروش تابلوی اهدایی بنکسی به یک گروه موسیقی عناوین خبرهایی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

در سوگ شاعر سرشناس خراسانی
 «غلامحسین یوسفی» شاعر سرشناس و چهره ماندگار خراسان جنوبی متخلص به «ناقوس» بر اثر بیماری در سن ۷۵ سالگی در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند درگذشت. یوسفی متولد ۱۸ مرداد ۱۳۲۶ متخلص به ناقوس است که تحصیلات ابتدایی را در دبستان ابن حسام خوسف گذراند و در دبیرستان خزیمه علم شهرستان بیرجند رشته ادبیات خواند، سپس از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته تاریخ با مدرک کارشناسی دانش‌آموخته شد و به مدت ۳۰ سال به تدریس در مشهد و بیرجند پرداخت.وی همچنین سابقه تدریس در مراکز آموزش عالی بیرجند، گویندگی رادیو مشهد، نویسندگی روزنامه خراسان، داوری چند جشنواره شعری و نیز برگزاری نشست‌های مختلف شعری را در کارنامه پربار خود دارد.ناقوس از شاعران برگزیده اولین جشنواره بین‌المللی شعر فجر است و خرداد سال ۱۳۹۵ به پاس بیش از نیم قرن شاعری طی مراسمی از جایگاه شعری وی در بیرجند تجلیل شد.مستندهای ناقوس بارها از صدا و سیما پخش شده‌ همچنین به پاس خدمات این شاعر گرانقدر مجتمع فرهنگی هنری شهرستان خوسف به نام وی نامگذاری شده‌ است.از جمله آثار استاد ناقوس می‌توان به مجموعه شعرهای رمه خیال، شعر شهادت، آنسوی پرواز، عشق و دل، سرخ و سپید، شبنم و شکوفه، در سایه سار نقره‌ای رچ، دیوان معرفت، صحبت سجاده‌ها، سکوت سرد سنگ‌ها و دیوان ناقوس اشاره کرد.

تمشک طلایی برای بازیگران بداقبال
  جوایز سالانه تمشک طلایی هالیوود فهرست برگزیدگان خود را منتشر کرد و فیلم «بلوند» ساخته «اندرو دومنیک» درباره زندگی و حرفه «مریلین مونرو» که در ۸ شاخه نامزد بود در نهایت به عنوان برنده تمشک طلایی بدترین فیلم سال و همچنین بدترین فیلمنامه انتخاب شد. برگزارکنندگان جوایز تمشک طلایی، فیلم «بلوند» را اثری «زن ستیز، شرورانه و مغالطه آمیز» خواندند که بی‌شرمانه از خاطره «مریلین مونرو» سوء‌استفاده می‌کند. فیلم سینمایی «بلوند» در حالی به عنوان بدترین فیلم یک سال گذشته هالیوود شناخته شد که «آنا د ‌آرماس» برای ایفای نقش «مریلین مونرو» در این فیلم یکی از نامزدهای نهایی شاخه بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۲۳ است که برندگان آن یکشنبه به وقت لس آنجلس معرفی می‌شوند. «پینوکیو» (دیزنی)، «صبح بخیر»، «دختر پادشاه» و «موریبوس» دیگر نامزدهای تمشک طلایی بدترین فیلم سال بودند. نکته قابل توجه دیگر اینکه «تام هنکس» بازیگر مطرح برنده اسکار برای بازی در فیلم «الویس» از نگاه برگزارکنندگان جوایز تمشک طلایی بدترین بازیگر نقش مکمل مرد سال بوده است. فیلم «الویس» در جوایز اسکار ۲۰۲۳ در ۸ شاخه نامزد دریافت جایزه است. فیلم «موریبوس» نیز در دو شاخه برنده تمشک طلایی شد؛ بدترین بازیگر نقش اصلی مرد برای بازیگر برنده اسکار «جرد لتو» و بدترین بازیگر نقش مکمل زن برای «آدریا آرجانا.»همچنین «کولسون بیکر» برای فیلم «صبح بخیر» بدترین کارگردان نام گرفت.


فروش تابلوی اهدایی بنکسی
یک گروه موسیقی که به شرط تغییر دادن نامش، قرار بود تابلو نقاشی را از «بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار مشهور هدیه بگیرد، حالا این اثر هنری را به فروش می‌گذارد. این گروه موسیقی بالاخره تصمیم گرفتند نقاشی اهدایی بنکسی را بفروشند؛ چراکه معتقدند مردم باید بتوانند این اثر هنری را ببینند.این اثر هنری که روی بوم نقاشی شده است «خودت را مهیا کن» نام دارد که هم‌نام این گروه موسیقی راک است و اکنون در لندن به نمایش گذاشته شده است تا اواخر ماه جاری میلادی در ایالات متحده امریکا به فروش گذاشته می‌شود.این نقاشی که کارشناسان حراجی ارزش تقریبی آن را بین ۶۰۰,۰۰۰ الی ۸۰۰,۰۰۰ دلار برآورد کرده‌اند، از سال ۲۰۱۰ توسط این گروه موسیقی نگهداری می‌شد.این گروه موسیقی پیش‌تر «خروج از مغازه کادوفروشی» نام داشت و «بنکسی» از اعضای این گروه خواسته به دلیل مسائل کپی رایت مربوط به مستندی که «بنکسی» با همین نام ساخته است و در سال ۲۰۱۰ نامزد اسکار شده بود، نام دیگری را برای گروه موسیقی‌شان انتخاب کنند.این تابلو مرگ را پشت فرمان ماشین کوبنده به تصویر می‌کشد و تا پانزدهم مارس همچنان به نمایش گذاشته خواهد شد و در نهایت در بیست و نهم مارس در ایالات متحده امریکا به مزایده گذاشته می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی