صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

دیگر بحران‌سازی‌های ساختگی جواب نمی‌دهد!

الهام عابدینی
پژوهشگر روابط بین‌الملل


چند روز قبل گزارش سالانه نهادهای اطلاعاتی امریکا درباره تهدیدهای پیش روی این کشور در سال 2023 منتشر شد. آن چیزی که در این گزارش طولانی بیش از همه توجه من را جلب کرد آن بخشی بود که «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که برای تولید یک سلاح هسته‌ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی‌دهد.» چند روز قبل هم ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا گفته بود «ایران تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی ندارد.»
بعد از خواندن این بخش از گزارش به همه این حدود بیست سال مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران فکر کردم؛ به همه رفت و آمدها، هزینه‌ها و تحریم‌ها. غرب چگونه شفاف‌تر از این می‌تواند اذعان کند که تمام این جدل‌ها و مذاکرات بر پایه ادعایی دروغین بوده است.
چند سال قبل کتابی به نام «بحران ساختگی: داستان ناگفته از ایران هسته‌ای» منتشر شد که در آن گرت پرتر، روزنامه‌نگار تحقیقی به‌صورت مستند این نکته را اثبات کرده بود که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و آنچه درباره تهدیدات هسته‌ای ایران گفته می‌شود توسط دستگاه‌های امنیتی امریکا و رژیم صهیونیستی ساخته شده‌ است.
مصاحبه‌ای از فرید زکریا می‌دیدم که می‌گفت شبکه «فاکس نیوز» اصلاً یک سازمان خبری نیست و در واقع مرجع پروپاگاندا و اخبار جعلی است. راست می‌گفت! البته نه فقط فاکس نیوز که بسیاری از رسانه‌ها در سال‌های اخیر برای پروژه «ایران‌هراسی» از هیچ کاری دریغ نکردند. در کنار این رسانه‌های موسوم به جریان اصلی غربی، رسانه‌های ضدایرانی فارسی زبان مستقر در همین کشورها را اضافه کنید.شاید خبر انتقال شبکه ضدِ ایرانی «ایران اینترنشنال» از لندن به واشنگتن را شنیده باشید که مدعی شدند به‌دلیل تهدیدهای ایران دست به چنین اقدامی زده‌اند و حالا مشخص شده که اصلاً این به اصطلاح رسانه دو هفته پیش از انتقال، احتمالاً از ترسِ ابطال مجوز و آبروریزی ای دیگر به‌دلیل تمامی رفتارهای خلاف مقررات و اخبار دروغش، خودش مجوزش را پس داده بود.
در ماه‌های اخیر اوج اقدامات رسانه‌ای ضدایرانی را شاهد بودیم اما هیچ کدام تازگی نداشت. شاید فضا از همیشه تاریک‌تر و خشن‌تر شده بود اما پروژه «ایران هراسی» سال‌هاست که آغاز شده و هر ازگاهی تنها این آتش شعله ورتر و نمایان می‌شود. حالا که پس از عبور از همه این روزهای هجمه و فشار، ایران و عربستان با نقش‌آفرینی سازنده چین و پیش از آن عراق، به توافق سیاسی دست یافتند و قرار است بزودی سفارتخانه‌های دو کشور هم بازگشایی شود، باید دید آینده رسانه‌هایی که از عربستان سعودی تأمین مالی می‌شدند، چه خواهد شد. مناسبات منطقه با بازیگری ایران در حال تغییر است و این شکستی دیگر برای پروژه غربی عبری علیه ایران است. حالا دیگر برای غرب و عربستان سعودی از همیشه روشن‌تر است که رفتارهای خصمانه راه به جایی ندارد و باید از مسیر گفت‌و‌گو و احترام به ایران وارد شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی