صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به ونزوئلا با وزیر اطلاع رسانی و وزیر خارجه این کشور دیدار کرد

دیپلماسی ‌فرهنگی در حیاط‌خلوت امریکا

اسماعیلی در دیدار با وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا گفت: «رسانه‌های استکبار همواره با انتشار اخبار غیرواقعی و جعلی در تلاش برای صدمه وارد کردن به عزم، اراده و مقاومت ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی  بوده‌اند و در ماه‌های اخیر هجمه رسانه‌ای گسترده و جنگ ترکیبی علیه ملت ایران را به راه انداخته‌اند که تمامی توطئه‌ها با هوشیاری ملت شریف ایران خنثی شده است.»

  گروه فرهنگی / محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز از سفر ٢ روزه خود به کشور ونزوئلا با آلفرد نازارت، معاون رئیس جمهور و وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس دیدار و گفت و گو کرد .اسماعیلی در این دیدار گفت: «رسانه‌های استکبار همواره با انتشار اخبار غیرواقعی و جعلی در تلاش برای صدمه وارد کردن به عزم، اراده و مقاومت ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی  بوده‌اند و در ماه‌های اخیر هجمه رسانه‌ای گسترده و جنگ ترکیبی علیه ملت ایران را به راه انداخته‌اند که تمامی توطئه‌ها با هوشیاری ملت شریف ایران خنثی شده است.» وی افزود: «ایران و ونزوئلا با وجود دوری جغرافیایی دارای اشتراکات و علاقه‌مندی‌های فراوانی هستند و به مانند دو همسایه نزدیک در کنار هم حضور دارند و البته هر دو نیز هدف تهاجم استکبار قرار گرفته‌اند. ایران به دنبال تشکیل کارگروه مشترک با کشورهای دوست در راستای مقابله با تروریسم رسانه‌ای استکبار است. ضروری است که در جهت تبادل تجربیات رسانه‌‌ای گام‌هایی در مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمنان برداشته شود.» آلفرد نازارت، معاون رئیس جمهور و وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا نیز حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نمایشگاه فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا را زمینه مناسبی برای همکاری‌های بیشتر دانست. گفتنی است که اسماعیلی در ادامه سفر خود به ونزوئلا از نمایشگاه فرهنگی هنری ایران و ونزوئلا در شهر کاراکاس بازدید کرد و به همراه تعداد زیادی از علاقه‌مندان به تماشای تئاتر «سلول شماره 14» برگرفته از کتاب خاطرات مقام معظم رهبری با همین عنوان نشست. همچنین در پایان این تئاتر، اجراکنندگان و هنرمندان ونزوئلایی با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ونزوئلا سرود «سلام فرمانده» را به زبان اسپانیولی اجرا کردند. اسماعیلی در پایان تماشای اجرای نمایش و سرود از تمامی بخش‌های نمایشگاه از جمله مد و لباس، کودکان، صنایع دستی و کتاب بازدید به عمل آورد و با حاضرین در این غرفه‌ها از جمله جوانان و کودکان به گفت و گو نشست. نمایشگاه فرهنگی و هنری مشترک ایران و ونزوئلا به همت مؤسسه تنظیم و نشر دفتر مقام معظم رهبری و مؤسسه نسیم رحمت در کاراکاس برپا شده است.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در ادامه برنامه‌های سفر خود به کشور ونزوئلا با لیوان خیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا در کاراکاس دیدار و گفت و گو کرد.
 محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از اینکه به کشور دوست و برادر ونزوئلا سفر کرده است، گفت: روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور با اراده جدی در حال توسعه و گسترش است و به همین میزان هم باید در زمینه روابط فرهنگی که مورد توجه رهبران دو کشور است، برنامه‌ریزی و تلاش فراوان صورت گیرد.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی از ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات مقام معظم رهبری از دوران تبعید و زندان در دوران ستمشاهی با عنوان «سلول شماره 14» را یکی از اهداف سفر به ونزوئلا برشمرد و گفت: این کتاب برای نخستین بار است که به زبان اسپانیولی ترجمه شده و قرار است از این نسخه که خطاب به ملت بزرگ امریکای لاتین است رونمایی به عمل آید.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روابط فرهنگی را پیشران روابط در تمامی زمینه‌ها دانست و گفت: بنا داریم با توجه به مهیا بودن فضای ارتباطی سازنده میان دو کشور، در توسعه روابط فرهنگی گام‌های جدی‌تری را ترسیم کنیم.
 وزیر خارجه ونزوئلا هم ضمن ابزار خرسندی از حضور وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پایتخت ونزوئلا گفت: ونزوئلا سرزمین دوست و برادر دولت و ملت ایران است که به دنبال توسعه گسترده روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور هستیم.  وی در ادامه گفت: بسیار خرسندیم که نخستین نسخه ترجمه اسپانیولی کتاب خاطرات رهبر بزرگ جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا رونمایی می‌شود و این مسأله موجب خرسندی دولت و ملت ونزوئلا خواهد بود که این کتاب به عنوان راهنمای مبارزه با دشمن و نماد مقاومت و ایستادگی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
 در حوزه فرهنگ به‌دنبال کار انقلابی هستیم
همزمان با ایام نیمه شعبان کتابخانه مرکزی قم با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدتقی شاهچراغی، استاندار قم و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور افتتاح شد. ساخت پروژه کتابخانه مرکزی قم سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب آغاز و پس از یک دهه به‌عنوان دوازدهمین کتابخانه مرکزی استانی افتتاح شد. پروژه این کتابخانه در خیابان امام خمینی(ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن آن به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است. این کتابخانه‌ در ایران تنها مرکزی است که به گروه‌های خاص از جمله نابینایان و ناشنوایان خدمات ارائه می‌دهد و در حوزه‌های مختلف پیشرو است.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی قم گفت: دولت انقلابی و مردمی در حوزه فرهنگ به‌دنبال کار انقلابی و اساسی است؛ نگاه ما در حوزه حکمرانی، توجه به فرهنگ به‌عنوان ابزاری مهم و اساسی برای پیشرفت است. این نگاه برآمده از ذات نهضت امام راحل و عظیم‌الشأن ما است که انقلابی فرهنگی بود.
وی با تقدیر ویژه از جایگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور گفت: ما در کشور روستاها و شهرهای کوچکی داریم که هیچ نهاد فرهنگی به جز کتابخانه عمومی در آنجا وجود ندارد و کتابداران ما در آنجا صرفاً کار کتابداری به لحاظ نگهداری و امانت کتاب انجام نمی‌دهند، بلکه شخصیتی فرهنگی و مرجع هستند و مانند یک مشاور دلسوز ایفای نقش می‌کنند.
اسماعیلی تصریح کرد: کار اصلی ما گسترش حوزه کتابخانه‌ها در مناطق محروم و کمتر برخوردار است. جناب رمضانی این کار را از طریق گسترش کتابخانه‌های سیار پیگیری می‌کند و در وزارتخانه هم دکتر اسلامی در کنار همه فعالیت‌ها به این حوزه نگاه ویژه‌ای خواهد داشت تا این فعالیت‌ها جلو برود و متوقف نشود. من به همه مدیران کل ارشاد و مدیران کل نهاد تأکید کرده‌ام که ید واحد در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی نظام باشند. ما در هر استان تقریباً ۶ یا ۷ مدیر ارشد در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که یک شورای هماهنگی متشکل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه حج و اوقاف، مدیر خبرگزاری و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارند؛ بخش‌های مهمی که در حال فعالیت در استان‌ها هستند.
 این مجموعه‌ها باید بتوانند با هم یک مجموعه هم افزا را برای پیشبرد امور تشکیل دهند که این اتفاق در حال رخ دادن است و مدیران ارشد این مجموعه‌ها سال‌هاست که با هم دوست و همکار هستند و در شورای فرهنگ عمومی این موضوع در حال پیگیری و انجام است. در شورای فرهنگ عمومی نیز یکی از وظایف اصلی و بنیادین ما گسترش فرهنگ کتابخوانی است که اسناد آن وجود دارد؛ اسنادی که باید ایجاد تحرک و نشاط کند و فعالیت‌های فرهنگی دولت را رو به جلو ببرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی