صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

ابر بیمارستان هوشمند برای همه مردم

رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین پروژه نظام سلامت پس از انقلاب را افتتاح کرد

کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) که در دل بیمارستان 1250 تختخوابی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)راه‌اندازی و به ظرفیت این مجتمع بیمارستانی اضافه شده است 17 اسفند 1401 پس از یک سال و سه ماه تلاش شبانه روزی مسئولان دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

طبق برنامه‌های معمول دولت سیزدهم، پروژه‌های بهداشتی و درمانی جدید در مناطق محروم، هر هفته در صف افتتاح هستند، ولی آخر هفته گذشته سرانجام پس از 11 سال انتظار بزرگ‌ترین مرکز درمانی با نزدیک به هزار تخت بستری در قلب پایتخت افتتاح شد که به تعبیر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران نه فقط کیفیت درمان بلکه کرامت، احترام، آسایش، آرامش، رفاه و ارتقای سواد سلامت بیمار در بخش دولتی جزو اولویت‌های آن به حساب می‌آید. با این حال طبق گفته دکتر سعید ناطقی برای تأمین نیروی انسانی این مرکز که قرار است خدمات درمانی باکیفیت به مردم ارائه بدهد، با سد بزرگ مجوزهای استخدامی و عدم‌تعیین اعتبارات مواجه هستیم.
دکتر سعید ناطقی متخصص قلب و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلان بیمارستان هوشمند مهدی به «ایران» می‌گوید: بیمارستان مهدی در زمینی با وسعت 108 هزار متر مربع بنا شده که مشتمل بر 18 طبقه و 880 تختخواب است، اگر بخواهیم تعداد تخت‌های سرپایی را هم محاسبه کنیم این رقم به هزار تخت هم می‌رسد از این جهت به آن کلان‌بیمارستان می‌گوییم که بزرگ‌ترین پروژه درمانی بعد از انقلاب است که به بهره‌برداری می‌رسد، از طرفی معماری ساختمان بیمارستان طوری طراحی شده که جذابیت‌های بصری در آن آشکار است.
دکتر ناطقی در ادامه می‌افزاید: بیمارستان مهدی مشتمل بر 18 طبقه است که 15 طبقه آن روی زمین و 3 طبقه آن زیر زمین است؛ در طبقات منفی، بخش‌های رادیولوژی، تأسیسات، خشکشویی، نمازخانه و قسمت‌های پشتیبان قرار دارند، در طبقات بالا دو طبقه و نیم آن مربوط به سیستم‌های هواساز است و نیم‌طبقه دیگر نیز مربوط به بخش استریل تجهیزات اتاق عمل‌هاست. دوطبقه فوقانی 14 و 15 طبقات رفاهی دانشجویان است که شامل امکانات آموزشی، رفاهی، پاویون، کافه تریا، کتابخانه و آمفی‌تئاتر می‌شود. دو طبقه دیگر نیز به‌طور کامل اتاق عمل‌ها مستقر‌ند که متشکل از 38 اتاق عمل اصلی و 4 اتاق عمل سرپایی است. البته اینها جدا از اتاق عمل‌های سرپایی اورژانس است که در طبقه همکف مستقرند.
به گفته دکتر ناطقی، از مجموع 38 اتاق عمل، دو اتاق آن به شکل هیبریدی کار می‌کنند که پدیده مدرنی است؛ برای مثال در حالت عادی اگر بیمار همزمان نیاز به چند عمل جراحی داشته باشد، باید بین اتاق‌های عمل جابه‌جا شود. اتاق‌های عمل‌ هیبریدی این امکان را فراهم می‌کند که همه امکانات در یک اتاق مستقر باشد. در واقع در اتاق عمل ترکیبی، دستگاه‌های آنژیوگرافی قلبی و مغزی و سی‌تی‌اسکن و... تعبیه شده‌اند. در همین دو طبقه که اتاق‌های عمل قرار دارند، برخی تخت‌های ویژه از جمله تخت «پست آنژیو» یا آی‌سی‌یوهای مربوط به اعمال جراحی قلب باز در همین دو طبقه واقع شده‌اند. از طرفی جدا از آنها دو طبقه دیگر مربوط به تخت‌های آی‌سی‌یو است به‌طور کلی بیمارستان مهدی 204 تخت ویژه دارد، این در حالی است که یک بیمارستان 100 تختخوابی معمولاً بین 4 تا 6 تخت آی‌سی‌یو دارد یعنی نسبت تخت بستری به آی‌سی‌یو شش‌دهم است اما در بیمارستان مهدی نسبت تخت بستری به تخت ویژه بالغ بر 20 درصد است و این یک نسبت بسیار عالی است در حالی که بهترین حالت به‌طور معمول 10 درصد است. از این جهت بیمارستان مهدی کم‌نظیر یا بی‌نظیر است.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اضافه شدن «مهدی کلینیک» تعداد تخت‌های مجتمع بیمارستانی امام به بیش از 2 هزار تخت خواهد رسید بنابراین از این جهت به آن کلان‌بیمارستان مهدی می‌گوییم که تعداد تخت‌های آن بالغ بر 2 هزار تخت است و شبیه آن را در منطقه، تنها کشور ترکیه دارد.
دکتر ناطقی در ادامه یکی از ویژگی‌های بیمارستان مهدی را معماری و مهندسی ساخت آن می‌داند و می‌گوید: 6 طبقه مهدی‌کلینیک مربوط به بخش بستری‌های معمولی است که 522 تخت دارد و هر طبقه متشکل از 87 تخت است. هر کدام از این طبقات به دلیل معماری خاص ساختمان بیمارستان سه بال دارند و هر بال 29 تخت بستری دارد؛ اینها در مرکز بال به آسانسورها وصل می‌شوند.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، به جز تجهیزات های تک و پیشرفته از جمله دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، ‌ام‌آرآی و... همه تجهیزات بیمارستان از دستگاه هواساز گرفته تا ونتیلاتور، تخت‌های اتاق عمل و چراغ‌های اتاق عمل و... تولید داخل هستند، در واقع در فرایند تجهیز بیمارستان، به وفور از تجهیزات مدرن تولید داخل استفاده شده است.
دکتر ناطقی درباره ویژگی اورژانس بیمارستان مهدی به عنوان اولین خط مراجعه بیماران و چگونگی سازماندهی معطلی‌های چند ساعته در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نیز توضیح می‌دهد: در طبقه همکف حدود 110 تخت بستری اورژانس وجود دارد، در واقع 12 درصد از تخت‌های بیمارستان مهدی مربوط به بخش اورژانس است و این نسبت بسیار بزرگی است در حالی که در همان مجتمع بیمارستانی امام که 1250 تخت دارد فقط 44 تخت آن متعلق به اورژانس است بنابراین نسبت بالای تخت آی‌سی‌یو در بیمارستان مهدی باعث می‌شود یکی از مشکلات مهم مجتمع بیمارستانی امام، یعنی کمبود تخت اورژانس حل شود. با توجه به اینکه حدود 40 درصد بیمارانی که به مجتمع بیمارستانی امام مراجعه می‌کنند بیماران شهرستانی هستند به دلیل محدودیت تخت‌ها در اورژانس بیماران شهرستانی ساعت‌ها و گاهی روزها معطل می‌مانند تا تخت در بخش بستری خالی شود و بخاطر محدودیت تخت به در بسته می‌خورند. وجود این تعداد تخت اورژانس در کلینیک مهدی گشایش بسیار جدی برای بیماران شهرستانی ایجاد می‌کند.
او در ادامه به سازه بسیار مدرن و هتلینگ فوق‌پیشرفته در مهدی کلینیک اشاره کرده و تأکید می‌کند: با تأسیس مهدی کلینیک بسیاری از نقیصه‌های مربوط به سرویس‌دهی به گردشگران سلامت مرتفع می‌شود چرا که سازه آن و هتلینگ بیمارستان در تراز جهانی است. بنابراین با ورود این بیمارستان به مدار بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، انتظار می‌رود مسیر توسعه حوزه گردشگری سلامت هموارتر شده و برای کشور ارزآوری به همراه داشته باشد. البته یکی از نگرانی‌های ما در این زمینه نظام پرداخت کارانه به پزشکان است که به قدری غلط سیاستگذاری شده است که پزشکان تمایلی به عمل جراحی ندارند و باید نظام پرداخت را تا حدی اصلاح کنیم.
او می گوید: در حال حاضر بخش ارتوپدی، داخلی و جراحی عمومی را از مجتمع بیمارستانی به داخل کلینیک مهدی منتقل کرده‌ایم اما جای خالی اینها چه خواهد شد؟ جای خالی این تخت‌ها صرف توسعه بخش‌های باقی مانده می‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر ما در بیمارستان حضرت ولیعصر با کمبود تخت زایمان ویژه مادران باردار تخت‌های «ال دی ار»، تخت بستری عادی زنان و تخت ویژه مادران باردار پرخطر «ام ای سی» مواجه هستیم با توجه به اینکه این بیمارستان محل رجوع کشوری مادران باردار پر خطر است، ضرورت دارد کمبود تخت‌های «ام ای سی یو» برطرف شود. همچنین ما کمبود جدی تخت ویژه نوزادان «ان ای سی یو» و تخت ویژه کودکان «پی ای سی یو» داریم. با انتقال برخی از بخش‌های بیمارستان ولیعصر به مهدی کلینیک فضای خالی ایجاد خواهد شد که بتوانیم این بخش‌ها را توسعه و تأسیس کنیم و اینها کمک خیلی جدی به نظام سلامت می‌کند. همچنین با انتقال بخش‌های ارتوپدی می‌توانیم بخش پیوند کبد و اعضا را در بیمارستان امام خمینی توسعه دهیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی