صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

روند ریزشی نرخ ارز همچنان ادامه دارد

سقوط دلار آزاد به کانال۴7 هزار تومان

سکه ۲ میلیون تومان کاهش یافت

روند ریزشی نرخ ارز همچنان ادامه دارد، به طوری‌که روز گذشته نرخ هر دلار امریکا به 47 هزار تومان رسید. بدین ترتیب قیمت دلار نسبت به اوج هیجانی آن در مدت کوتاهی نزدیک به 13 هزار تومان کاهش داشته است. براساس این گزارش، دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی با ریزش ۲ هزار تومانی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. قیمت دلار در حالی در بازار آزاد به میانه‌ کانال ۴۸ هزار تومان رسیده است که روز جمعه ۱۹ اسفندماه در صرافی ملی با قیمت ۴۷ هزار تومان به فروش می‌رسید و در بازار خریداری برای این ارز حتی به قیمت ۴۷۵۰۰ تومان نیز وجود نداشت.

روند ریزشی نرخ ارز همچنان ادامه دارد، به طوری‌که روز گذشته نرخ هر دلار امریکا به 47 هزار تومان رسید. بدین ترتیب قیمت دلار نسبت به اوج هیجانی آن در مدت کوتاهی نزدیک به 13 هزار تومان کاهش داشته است.
براساس این گزارش، دلار در بازار غیررسمی و کانال‌های تلگرامی با ریزش ۲ هزار تومانی وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد.
قیمت دلار در حالی در بازار آزاد به میانه‌ کانال ۴۸ هزار تومان رسیده است که روز جمعه ۱۹ اسفندماه در صرافی ملی با قیمت ۴۷ هزار تومان به فروش می‌رسید و در بازار خریداری برای این ارز حتی به قیمت ۴۷۵۰۰ تومان نیز وجود نداشت.
مشاهدات میدانی از خیابان فردوسی تهران و چهارراه استانبول در ظهر روز گذشته نشان می‌داد که عمده مردم و فعالان حاضر در بازار ارز تمایل به فروش ارز داشتند و پیش‌بینی می‌کردند قیمت در روزهای آتی نیز روند کاهشی هفته گذشته را نشان دهد.
به گفته مدیران صرافی‌ها با ورود هوشمندانه بازارساز و اقداماتی از قبیل عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار و کاهش محدودیت‌های خرید و فروش ارز در شبکه صرافی و همچنین تقویت مرکز مبادله ایران، شاهد روند کاهشی نرخ و فروکش کردن انتظارات تورمی و کم‌شدن قابل توجه خریداران ارز هستیم. چند روز پیش نیز کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان پیش‌بینی کرد که روند ریزش نرخ ارز ادامه دارد و قیمت دلار در بازار آزاد به ۴۵ هزار تومان هم خواهد رسید.کارشناسان اقتصادی هم معتقدند با عرضه اوراق گواهی طلا و نفت و متنوع کردن ابزارهای سرمایه‌گذاری برای عموم مردم و در نتیجه کاهش تقاضای احتیاطی برای ارز و طلا در بازار، روند کاهش قیمت‌ها تقویت خواهد شد. در همین حال، اخبار مثبتی هم از تحولات منطقه‌ای به گوش می‌رسد، به طوری‌که روند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق که از چندی پیش شروع شده بود با سرعت بیشتری ادامه دارد.
 
 آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی عراق به ایران
در سفری که وزیر خارجه عراق به واشنگتن داشت، امریکا معافیت مجدد اعطا کرده و اجازه داده که ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق عراق به ایران پرداخت شود.
حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره پول‌های بلوکه شده ایران در عراق افزود: اخیراً مسائلی بین امریکا و عراق در رابطه با آزادسازی منابع ارزی عراق وجود داشت و در نهایت سه هفته قبل فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در بازدید از امریکا مذاکره‌ای داشت مبنی بر اینکه منابع مالی عراق که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است را آزاد کند.
وی ادامه داد: در آن زمان درباره بدهی‌های عراق به ایران نیز صحبت کرد تا این کشور بتواند معافیت خرید برق و گاز از ایران را تمدید کند. در پایان آن سفر اعلام شد که امریکا به عراق معافیت مجدد اعطا کرده و اجازه داده ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی برق به ایران پرداخت شود.
حسینی افزود: مسأله عجیبی که اعلام شد این بود که وزیر خارجه عراق گفت حدود ۱۷،  ۱۸ میلیارد دلار به ایران بدهی داریم. نمی‌دانم این به سبب چانه‌زنی بوده یا واقعیت زیرا مدتی قبل رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد طلب ایران از عراق ۱۰ میلیارد دلار است. اینکه این پول چطور پرداخت شده یا در آینده پرداخت خواهد شد را اطلاع ندارم و بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تأکید کرد: به دلیل سیاست‌های ارزی امریکا، مشکلاتی در روابط تجاری عراق با سایر کشورها وجود داشت که نگرانی‌هایی ایجاد کرده بود اما با توجه به اینکه ایران و عراق همسایه هستند، می‌توانند راه‌های تبادل کالا و ارز را با یکدیگر هماهنگ کنند تا در کوتاه‌مدت مشکلی برای روابط تجاری دو کشور ایجاد نشود.

کاهش قیمت سکه تداوم می‌یابد
فعال بازار طلا ضمن تأکید بر تعادل در بازار طلا و رفع هیجان‌های کاذب قیمتی در چند روز اخیر، از کاهش ۲ میلیون تومانی سکه خبر داد.
محمد کشتی آرای روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی، بازار برخلاف هفته قبل که دچار هیجان شده بود، در چند روز اخیر معاملات برپایه شاخص‌های اقتصادی بود و هیچ هیجان کاذبی وجود نداشت.
وی ادامه داد: روز پنجشنبه بهای انس جهانی در آخرین معاملات به ۱۸۱۵ دلار رسید که نسبت به ابتدای هفته ۴۲ دلار کاهش قیمت را در بازارهای جهانی شاهد بودیم.
کشتی آرای افزود: همچنین در هفته گذشته کاهش نرخ ارز را در داشتیم در حالی‌که در هفته‌های قبل بالاترین رشد قیمت را در بازار طلا، سکه و ارز را شاهد بودیم و این هفته سیر نزولی داشت و در نتیجه کاهش نرخ ارز و بهای انس جهانی باعث شد قیمت طلا در بازار داخل نزولی باشد.
این فعال صنفی گفت: در آخرین معاملات روز پنجشنبه قیمت سکه طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که در مجموع به طور متوسط در یک هفته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.وی ادامه داد: سکه طرح جدید با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش، با قیمت هفتگی روز پنجشنبه ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
کشتی آرای بیان کرد: در آخرین معاملات پایان هفته نیم سکه ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت. همچنین سکه‌های یک گرمی که این روزها طرفدار زیادی دارد و باید افزایش قیمت داشته باشد با یک میلیون کاهش قیمت به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تغییر قیمت داد.
وی افزود: کاهش قیمت طلا در بازار داخلی متأثر از افت نرخ ارز، بهای انس جهانی و کاهش حباب سکه بود یعنی با توجه به کاهش تقاضا حباب سکه هم تخلیه شد.
این فعال صنفی ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده که مبنای معاملات بازار است در معاملات پایان هفته به ۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان کاهش یافته که به طور متوسط ۱۴۰ هزار تومان در مقایسه با ابتدای هفته کاهش قیمت داشت.وی بیان کرد: هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳۲ هزار تومان کاهش قیمت به دو میلیون و ۳۰۴ هزار تومان رسید.
به گفته کشتی آرای، حباب سکه روز پنجشنبه با کاهش دو میلیون تومانی، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در مقایسه با هفته گذشته که حباب سکه تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود تغییر قابل توجهی است.
وی اظهار داشت: در روزها و هفته‌های گذشته با توجه به هیجانات افزایش نرخ ارز، قیمت طلا نیز سیر صعودی داشت اما با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی بازار برخلاف هفته قبل که دچار هیجان شده بود در چند روز اخیر معاملات بازار برپایه شاخص‌های اقتصادی بود و هیچ هیجان کاذبی وجود نداشت و قیمت‌ها به تعادل رسیده بود و معاملات روال عادی داشت.
کشتی آرای درباره تأثیر عرضه شمش در بورس کالا بر بازار طلا گفت: پیش از این نیز شمش در بورس کالا عرضه می‌شد و این واگذاری توسط بانک مرکزی موجب می‌شود معاملات شفاف و واسطه‌ها حذف شود و قیمت‌سازی توسط دلال‌های را از بین می‌برد و بانک مرکزی تعادل را بر بازار ایجاد می‌کند و بازی‌سازی و قیمت‌سازی دلال‌ها از بازار خارج خواهد شد. به هر روی تعادل بر بازار حاکم است و نشانه افزایش قیمت در بازار وجود ندارد.

 

 

بــــرش

رونق آزادسازی منابع ارزی
حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق گفت: اخیراً مسائلی بین امریکا و عراق در رابطه با آزادسازی منابع ارزی عراق وجود داشت و در نهایت سه هفته قبل فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در بازدید از امریکا مذاکره‌ای داشت مبنی بر اینکه منابع مالی عراق که روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است را آزاد کند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی