صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

نگاهی به روابط تل‌آویو و اسلام‌آباد در گفت‌و‌گوی «ایران» با جاوید رعنا، مستندساز پاکستانی

اسرائیل می‌داند اگر جنگی اتفاق بیفتد، پاکستان علیه اوست!

احسان مختاری
خبرنگار

روابط بین تل‌آویو و اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر با حمایت‌های پیاپی پاکستان از مردم فلسطین، رو به تنش گذاشته است. این روابط اخیراً بعد از انتشار اخبار مربوط به تهدید هسته‌ای اسلام‌آباد که تل‌آویو مدعی شده اخبار جعلی بوده است، دچار تنش شد. در همین ارتباط با جاوید رعنا، فعال رسانه و مستندساز پاکستانی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که می‌خوانید.
 
 جناب رعنا! تحلیل شما در مورد شرایط منطقه و رژیم صهیونیستی چیست؟
 به خاطر کارشکنی‌های سازمان جهانی پول که بزرگترین ابزار آنها است در پاکستان تورم بالایی را شاهد هستیم. مردم علیه دولت اعتراض می‌کنند که هرج و مرج اقتصادی بیشتری را به وجود می‌آورد، لذا پاکستان مجبور خواهد شد که برنامه هسته‌ای خودش را یا متوقف یا اینکه امنیت صنعت هسته‌ای خود را به غرب واگذار کند. این راهبردی است که خواسته اسرائیل در آن نهفته است.
 
 رژیم صهیونیستی چه دشمنی با پاکستان دارد؟
  اسرائیل به دنبال این است که پاکستان دولتی اتمی نباشد چرا که اسرائیل می‌داند، اگر جنگی در منطقه اتفاق بیفتد، این توانایی‌های هسته‌ای می‌تواند علیه اسرائیل استفاده شود. بویژه که مردم در پاکستان از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند. اینکه رهبرانی در پاکستان هدایت را برعهده بگیرند که مسلمان و با مردم هستند برای اسرائیل مشکل‌ساز خواهد بود. تل‌آویو سال‌ها است که از طریق عربستان‌سعودی روی بدنه نظامی در پاکستان فشار گذاشته است تا توسط پاکستان به رسمیت شناخته شود و این نقشه شکست خورد. آخرین بار برای اینکه عمران‌خان می‌خواست از اتحاد امریکا بیرون بیاید و نپذیرفت که اسرائیل را به رسمیت بشناسد او را از کار برداشتند. او می‌خواست به سمت بلوک چین و روسیه برود.
 
استراتژی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران باید چگونه باشد؟
 در این فضا ما کشورهای مسلمان نظیر ایران، پاکستان و افغانستان باید یک اتحاد با هم تشکیل بدهیم. چیزی که مشترک است این است که افغانستان، امریکایی‌ها را بیرون انداخته است. پاکستانی‌ها یک بازی تکنیکی انجام داده‌اند که امریکا را مجبور کنند از افغانستان بیرون برود. ایران هم که به صورت عیان و در عمل نشان داده که مخالف برنامه امریکا در خاورمیانه است. اینجا یک همگرایی منافع وجود دارد. باید یک اتحاد جدید به وجود بیاید. در ماه‌های آینده این امکان خواهد بود که در پاکستان دولتی روی کار بیاید که مستقل باشد و بیشتر راجع به نفع مسلمانان فکر کند. این خطرناک‌ترین سناریو برای ساختار اسرائیل و امریکا است که سه کشور مسلمان به سمت همدیگر بیایند. ایران از لحاظ منطقی یک جمهوری اسلامی است و پاکستان که یک کشور اسلامی است و قانون اساسی دموکراتیک اسلامی دارد.
در ماه‌ها و سال‌های آینده این سه کشور رابطه خوبی با روسیه و چین خواهند داشت و شاید در آینده ترکیه نیز بخواهد به این جمع اضافه شود. داعش هم برای ایران و هم برای پاکستان یک خطر بود. این سه کشور باید با هم علیه داعش که ساخته امریکایی‌هاست متحد شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی