صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۵

رئیس جمهور جنجالی سابق امریکا وعده‌هایش برای عبور از سد انتخابات درون حزبی را آغاز کرد

موتور ترامپ روشن شد

لاله مهرزاد
خبرنگار


دونالد ترامپ، شنبه شب در سخنرانی نزدیک به دو ساعته خود در گردهمایی سالانه محافظه‌کاران در گیلورد، یک‌بار دیگر خاطرات دوران ریاست جمهوری‌اش را برای همگان زنده کرد و در سخنانی آتشین، به دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و.... حمله کرد و خود را ناجی جنگ اوکراین دانست.
به گزارش گاردین، او که طبق معمول با کت و شلوار تیره و کراوات قرمز پشت تریبون سخنرانی رفت، با زبان و لحنی که یادآور روزهایی بود که تازه وارد عرصه سیاسی امریکا شد، در جمع هوادارانش که فریاد «ترامپ، ترامپ» سر می دادند و همچنین در حضور میهمان ویژه این سخنرانی، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل، مبارزات خود برای انتخابات 2024 را نبرد نهایی امریکا نامید و گفت: «من سال 2016 اعلام کردم، صدای شما هستم. امروز به آن این جمله را اضافه می‌کنم: من جنگجوی شما هستم.» با این حال سخنانش گویای آن بود که خود را برای انتقام‌جویی از شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آماده کرده است و قصد دارد رونالد دوسانتیس و نیکی هیلی را که از رقبای جدی او در انتخابات درون حزبی هستند، کنار بزند. از همین‌رو تلاش کرد با ایجاد فضایی نوستالژی‌گونه، حامیانش را دوباره به وجد آورد. او دیگربار در جهت شعار قدیمی خود مبنی بر «نخست امریکا»، گفت: «ما چیزی را که شروع کرده بودیم، تمام می‌کنیم. ما معجزه را آغاز خواهیم کرد. مأموریت را تکمیل می‌کنیم و کسانی را که به دنبال جهانی شدن هستند، کنار می‌زنیم، ما کمونیست‌ها را اخراج می‌کنیم.... دموکرات‌ها را شکست می‌دهیم و یک‌بار برای همیشه امریکا را از شر این شروران ر‌ها خواهیم کرد.»
او سپس حملات خود به هم‌حزبی‌هایش را برای کنار زدن هر رقیبی در درون حزبش آغاز کرد و گفت: «ما دیگر هرگز به پل رایان، کارل روو و جب بوش بازنمی‌گردیم.» با این حال ضمن پرهیز از آوردن نام رونالد دوسانتیس، اصلی‌ترین رقیب درون حزبی خود، گفت: «این خطرناک‌ترین برهه تاریخی کشور ما است اما جو بایدن آن‌طور که باید ما را هدایت نمی‌کند.» او سپس بدون اشاره به توافق‌هایی که در دولت او انجام شد و زمینه را برای بازگشت طالبان به قدرت فراهم کرد و مسیر را برای خروج امریکا از افغانستان هموار ساخت، تلاش کرد، مخاطبان خود را متقاعد کند که اگر پوتین تصمیم به جنگ اوکراین گرفت، به‌خاطر خروج ناموفق امریکا از افغانستان بود. و سپس مدعی شد، اگر وقایع به همین منوال پیش برود، جهان شاهد جنگ جهانی سوم خواهد بود. ترامپ مدعی شد، ناجی جهان در این شرایط است: «من تنها نامزدی هستم که می‌توانم قول بدهم، مانع جنگ جهانی سوم خواهم شد.» او ادعا‌های خود را تا آنجا پیش برد که گفت: «حتی قبل از اینکه وارد دفتر ریاست جمهوری شوم، به جنگ بین روسیه و اوکراین خاتمه خواهم داد.»
با این حال سوا از این سخنان پرطمطراق که شور و شعف حامیان رئیس جمهور جنجالی سابق امریکا را به دنبال داشت، واقعیت آن است که ترامپ برای رسیدن به چیزهایی که وعده آنها را داده، نیازمند عبور از سد انتخابات درون‌حزبی است. سدی که به نظر نمی‌رسد، عبور از آن با وجود رقبایی که دارد و پرونده‌هایی که علیه او در دادگاه‌ها تشکیل شده، آسان باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی