صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل و دو - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از مجتبی راعی به بهانه سالروز تولدش، اولین تجربه سریالی رابرت دنیرو با اثر مهیج نتفلیکس، عبور فروش سینمای ایران از مرز 400 میلیارد تومان، برابری دستمزد بازیگران شبکه نمایش خانگی با سود سال سینمای ایران و... بخشی از اخبار پربازدید رسانه‌های خبری و فضای مجازی است که در ادامه می‌خوانید.

یاد روز
13 اسفندماه سالروز تولد مجتبی راعی کارگردان شناخته شده سینمای ایران است. مجتبی راعی که کارگردانی فیلم‌های سینمایی بسیاری از جمله ترنج، عصر روز دهم، سفر به هیدالو و جنگجوی پیروز را در کارنامه‌اش دارد، کارگردانی سریال نوروزی شبکه سه سیما را نیز بر عهده گرفته است. سریال «جشن سربرون» قرار است نوروز 1402 پخش ‌شود. نام «جشن سربرون» برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است.


چهره روز
رابرت دنیرو بازیگر بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از جمله پدرخوانده، شکارچی گوزن، رفقای خوب، راننده تاکسی، گاو خشمگین، مخمصه، روزی روزگاری در امریکا و… تصمیم گرفته است برای اولین‌بار در یک سریال ایفای نقش کند. سفارش ساخت این سریال مهیج با عنوان «روز صفر» را نتفلیکس داده و دنیرو علاوه بر بازیگر نقش اصلی در نقش رئیس‌جمهور، تهیه‌کننده اجرایی آن هم است. آن‌طور که مهر به نقل از ورایتی خبر داده است، لزلی لینکا گلاتر، کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی این سریال ۶ اپیزودی خواهد بود. در معرفی رسمی این سریال آمده است: چگونه می‌توانیم حقیقت را در دنیای پر از بحران کشف کنیم، آن‌هم در حالی که ظاهراً همه چیز توسط نیروهایی که خارج از کنترل ما هستند در حال متلاشی شدن است؟ در عصری پر از تئوری توطئه و دردسر، چه میزان از این نیروها حاصل کار خود ما هستند؟


عدد روز
«سینمای ایران ۴۰۰ میلیاردی شد» این گزاره خبری عنوانی است که ایرنا برای افزایش فروش سینمای ایران انتخاب کرده است. آن‌طور که در این گزارش آمده است سینمای ایران در دهمین روز آخرین ماه سال موفق شد فروش خود را از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان عبور داده و به ۴۰۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برساند. این میزان فروش با اکران ۴۹ فیلم محقق شده است. در سال‌ جاری ۱۳ میلیون و ۱۱۷ هزار نفر در ۶۰۵ هزار و ۸۲۵ سانس به سینما رفته‌اند. پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماها «انفرادی» است که با ۲ میلیون و ۴۳۵ هزار مخاطب، ۷۷ میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان فروخت. «سگ‌بند» با ۴۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان، «بخارست» با ۴۰ میلیارد و ۴۹۶ میلیون، «پسر دلفینی» با ۲۳ میلیارد و «علف‌زار» با ۲۲ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان، ترکیب ۵ فیلم پرفروش و پرمخاطب اکران سال را تا به امروز تشکیل داده‌اند.


چالش روز
آتشکده ساسانی کازرون که گفته شده در سال ۱۳۱۸ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، به پارکینگی برای خودروهای سنگین کشاورزی و سواری تبدیل شده است. این خبر را ایسنا به همراه تصاویر مربوطه منتشر کرده و در ادامه آورده است: «آتشکده کازرون در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر کازرون در استان فارس واقع شده و به باور برخی از پژوهشگران از سوی «مهرنرسی یا مهرنرسه»، وزیر نامدار بهرام پنجم ساسانی ساخته شده است.


اظهارنظر روز
«خبر رسیده است بازیگرانی داریم که در برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی ماهانه سه میلیارد تومان دستمزد دارند. این رقم با متوسط کار در هشت ماه حدود ۲۴ میلیارد تومان می‌شود.» این عبارات بخشی از صحبت‌های سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینمایی آزادی است. او در گفت‌وگو با ایسنا، در صحبت‌هایی با محور شرایط امروز سینما گفته است: «با یادآوری اینکه در بیزینس‌های فرهنگی و هنری بیشتر از ۱۰ درصد سود نمی‌توان متصور شد، باید گفت ۲۵ میلیارد تومان دستمزد، حاصل یک چرخش مالی ۲۵۰ میلیارد تومانی است، در حالی‌که فروش کل سینمای ایران در روزهای اوج خود در سال ۹۸، ۲۹۰ میلیارد تومان بوده پس نتیجه می‌گیریم دستمزدی که به یک هنرمند داده می‌شود تقریباً معادل سود یک سال سینمای ایران است.»


مکث روز
هفتمین برنامه مستندات یکشنبه، به نمایش فیلم مستند «پیمان آدریانا» ساخته لی‌ست اوروخکو اختصاص دارد. این برنامه روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز برگزار می‌شود. مستند «پیمان آدریانا» در سال ۲۰۱۷ ساخته شده و درباره زنی محبوب، جذاب و مورد علاقه‌ همه است که در واقع عضو پلیس مخفی بدنام حکومت شیلی (DINA) در دوران حکومت ژنرال پینوشه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی