صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

سریالی درباره مافیای روسی-صهیونیستی، بهانه تصویب قانونی علیه پولشویی

فاطمه ترکاشوند
روزنامه نگار


سریال «مک‌مافیا» سال 2018 توسط شبکه اول BBC تولید و منتشر شد. سریالی که کمی بعد جایزه امی برای بهترین مجموعه تلویزیونی را از آن خود کرد و انگیزه‌ای به دست داد تا پارلمان بریتانیا، قانونی به نام «مک‌مافیا» را به عنوان بخشی از مجموعه قوانین «اقدام علیه جرائم اقتصادی» به تصویب برساند که از سال 2017 با هدف جلوگیری از پولشویی در انگلستان آغاز شده بود. سریال با یک بانکدار جوان روسی‌تبار ساکن انگلیس، داستانش را آغاز می‌کند اما در همان قسمت اول، مخاطب را با نمایش چرخش اجباری این جوان از یک شخصیت اخلاق‌گرا و صادق به یک شخصیت پول‌شوی تیزهوش که برای بقای خانواده‌اش، با دسته‌های مافیایی دیگر صهیونیستی-روسی می‌جنگد، در دام داستان پرهیجان خود می‌اندازد.
الکس گادمن، درحالی همسرش را به مهمانی بانکداران با اخلاق می فرستد تا درباره صلاحیت نظام سرمایه‌داری برای مدیریت پول در جامعه بشری سخنرانی، و از ایده قابل جمع بودن کاپیتالیسم با اخلاق‌مداری دفاع کند و علیه کاپیتالیست‌های منفعت‌طلب موضع بگیرد که خودش برای دیدار با پدر یکی از مافیاهای روسی از طریق یک صهیونیست عضو پارلمان رژیم اشغالگر قدس، روانه کاخ ورسای شده است. در سریال قرار است از ارتباط خانواده‌های بانفوذ روسی و یهودی در انگلستان با نظام بانکداری و پولشویی در این کشور، قصه‌ای روان و جذاب بشنویم و در عین حال به جدال میان اخلاق با نظام سرمایه‌داری بیندیشیم و دربیابیم که مسائلی نظیر نژادپرستی سیستماتیک در همه سطوح جامعه اروپایی از مدرسه محل تحصیل یک کودک روس گرفته تا مناسبات کاری او به عنوان یک بانکدار خبره، چقدر می‌توانند در شکل‌دهی به ساختار سیاسی و اقتصادی جهان اثرگذار باشند. سریال، پر از دیالوگ‌های به یادماندنی است که اجازه نمی‌دهند بافت اقتصاد جهانی را با تمام تارهایی که مافیاهای بزرگ و بانفوذ سیاسی از کشورهای صاحب قدرت در آن تنیده‌اند، از یاد ببرید.
نویسنده این سریال هم شاید بخش دیگری از جذابیت آن باشد. آثار حسین امینی، فیلمنامه‌نویس ایرانی‌تبار انگلیسی کمتر در ایران مورد بحث قرار گرفته‌اند اما از بسیاری جهات حتماً تماشای برخی آثار او را مورد توجه و تأمل خواهید یافت. او که حالا 55 سال دارد، در سال 1996 با سومین فیلمنامه‌اش به نام «جود» مورد توجه قرار گرفت و اثر بعدی‌اش «بال‌های کبوتر»، او را در میان نامزدهای جایزه بفتا و اسکار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی قرار داد. اما سال 2011 با اقتباس فیلمنامه فیلم «رانندگی» از رمان «راندن» توانست نخل طلای کن را در دستان نیکولاس ویندینگ‌رفن، کارگردان اثر بگذارد. او حالا با یک سریال اسپین‌آف از داستان «جنگ ستارگان» از شخصیت پرطرفدار «اوبی-ون کنوبی» در بازار فیلم و سریال حضور دارد و در حال نوشتن فصل دوم سریال «مک‌مافیا» هم هست. امینی در سال 2013 فیلم «دو چهره از ژانویه» را هم کارگردانی کرد تا نشان دهد در کنار نوشتن فیلمنامه اقتباسی، در مقام کارگردان هم نمی‌توان چندان او را نادیده گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی