صفحات
شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و چهل - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

سینما، ادبیات، کتاب و فیلم همیشه طرفداران پروپاقرصی دارند و اخبارشان جزو اخبار پربازدید رسانه‌های داخلی و خارجی‌ است. با هم سری به چند خبر پربازدید در این حوزه بزنیم.

یاد
پویا امینی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با ایسنا، به مرور خاطرات مشترکشان با زنده یاد شهرام عبدلی (که چند روز پیش درگذشت) در سریال «خط قرمز» که اوایل دهه ۸۰ ساخته شد، پرداخته و گفته: «شهرام با توجه به اینکه دانش آموخته تئاتر بود، بسیار باانگیزه و بافکر بازی می‌کرد. اولین همکاری ما از سریال «خط قرمز» شروع شد و خاطرات ماندگار، جذاب و شیرینی را در کنار هم داشتیم. از دست دادن شهرام خیلی برای ما سخت‌تر است؛ چون با او همبازی بودیم و همکاری کردیم. بویژه برای من که در سه یا چهار سریال با او کار کردم. بعد از «خط قرمز» در سریال «کمکم کن» هم با شهرام همبازی بودم و چندین سریال دیگر در کنار هم بودیم. به واسطه دوستی که بعد از «خط قرمز» با هم داشتیم، ارتباطمان تنگاتنگ بود و اکنون از رفتن شهرام خیلی غصه می‌خوریم.» دیروز هم مراسم یادبود شهرام عبدلی، بازیگر سینما و تلویزیون در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.


مستند
«وقتی به مستند املاک ملت ورود کردیم باز هم سوژه‌های خوبی از درون آن پیدا کردیم که می‌شود به آنها نیز پرداخت.» این حرف‌هایی‌ است که مهدی فلاحی در گفت‌و‌گو با ایرنا، درباره چالش‌های ساخت این فیلم گفته و در ادامه حرف‌هایش هم به این نکته اشاره کرده که در این مستند مردم خودشان می‌گویند در گذشته چه مشکلاتی داشته‌اند. نه درمانگاهی، نه بیمارستانی، نه آسفالتی، نه جاده‌ای و هیچ امکاناتی وجود نداشته است. حتی خاندان پهلوی وقتی می‌خواستند به این منطقه سر بزنند با هلیکوپتر می‌آمدند. برای همین خود مردم توضیح می‌دهند چه مشکلاتی داشته‌اند و بعد از انقلاب چه حمایت‌هایی صورت گرفت و چه کارهای عمرانی انجام شد. در حقیقت موضوعی نبوده که به آنها بگوییم و آنها بیان کنند. بد نیست بدانید مستند «املاک ملت» به کارگردانی مهدی فلاحی و امیراطهر سهیلی این شب‌ها روی آنتن تلویزیون می‌رود و توجه‌های بسیاری به خود جلب کرده و راوی موضوع زمین‌ها و اراضی غصب شده توسط خاندان پهلوی است و در هر قسمت سراغ مردم یک استان رفته و با آنها به گفت‌و‌گو می‌پردازد.


تئاتر
نمایش «هفت پیکر» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی از گروه هنری تندیس که آذر و دی 1401 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته بود، به عنوان محصول مشترک ایران و ارمنستان با حضور بازیگران این دو کشور در سالن هامازگاین جوانان شهر ایروان روی صحنه رفت. اجرای خارجی این نمایش دارای شش بازیگر ارمنی و هفت بازیگر ایرانی بود که هرکدام با بهره‌گیری از واژه‌های مقابل به زبان خود صحبت کردند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «قصه، حکایت بهرام شاه ایران است. سرآغاز این حکایت، قصه سنمار معمار است. این قصه حکایت عاشقانه بهرام بر دختران هفت‌گنبد و هفت حکایت آن هفت پیکر برای بهرام است.» حامد شیخی، مریم ملیغیان، ساغر بهنام، واردوهی الباکیان، علی اسدیان، آناهید کاراپِطیان، نِوِر پطروسیان، سپیده سعیدی نیا، ناره آواگیان، محمد جبراییلی، لیلیت موسیسیان، ایلوش یزدان پناه و ساموئل جی.پی در این اثر مشترک ایران و ارمنستان ایفای نقش کردند.


کتاب
در خبرها آمده که علی نجفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان ضمن حضور در غرفه جمهوری اسلامی ایران در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط از راه‌اندازی مرکز آموزش زبان‌فارسی در عمان خبر داده و گفته:«به دنبال استقبال مردم عمان از کتاب‌های آموزش زبان‌فارسی، اقبال به مطالعه کتاب‌های زبان‌فارسی و یادگیری زبان‌فارسی، به صورت جدی به دنبال راه‌اندازی مرکز آموزش زبان‌فارسی هستیم.» همچنین در این نمایشگاه ۱۱ عنوان کتاب کودک به زبان عربی رونمایی شد. خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر کشور با غرفه‌ای به مساحت ۳۶ مترمربع به معرفی و عرضه بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب از ۴۰ ناشر در موضوع‌های ایران‌شناسی، آموزش زبان فارسی، خوشنویسی، نگارگری و هنرهای ایرانی، علوم اسلامی همچون فقه، عقاید، فلسفه، علوم قرآنی، کودک، شعر و ادبیات می‌پردازد. در این دوره پرداختن به موضوع کودک با محوریت کتاب‌های منتشر شده به زبان عربی بخش ویژه‌ای در غرفه جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است. گفتنی‌ است؛ بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسقط از سوم اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور ۸۲۶ ناشر از ۳۲ کشور از جمله لبنان، سوریه، عراق، کویت، ترکیه، ایتالیا، سوئد، عربستان، امارات و... آغاز به کار کرده و تا ۱۲ اسفند ماه در محل برگزاری سالن بین‌المللی نمایشگاه‌های مسقط به کار خود ادامه می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی