صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اهدای جوایز انجمن بازیگران امریکا، روی صحنه رفتن تئاتر فیش‌آباد، گشایش نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن»، اجرای کنسرت «بارون اومد و یادم داد»، انتشار آلبوم «به معنی بسی» و راهیابی فیلم کوتاه «صونا» به جشنواره مدیا از جمله اهم اخبار فضای مجازی فرهنگ وهنر است که با هم می‌خوانیم.

تئاتر
این روزها نمایش «فیش آباد» هر شب ساعت 15و19 دقیقه در سالن شماره ۲ پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. سیروس همتی که به‌عنوان نویسنده و یکی از بازیگران این نمایش در تئاتر فعال است، می‌گوید: «حس می‌کنم روی نقطه‌ای دست گذاشته‌ام که تماشاگر با دیدن آن می‌گوید ای والله! نمایش ما درباره فیش‌های نجومی است. اگر این فیش‌های نجومی نبود، الان کودک کار و زباله‌گرد نداشتیم و همه می‌توانستیم زیر سقف خداوند کنار یک سفره همراه با خانواده‌هایمان بنشینیم.»


تجسمی
نمایشگاه «نقش سوزن بر جان و تن» با حضور هنرمندان، پیشکسوتان، استادان و علاقه‌مندان به این حوزه روز دوشنبه 8 اسفندماه از سوی پژوهشکده ایران‌شناسی با همکاری معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی در تالار فرهنگ ایران گشایش یافت و قرار است تا 16 اسفند ماه هم ادامه یابد.
این نمایشگاه با هدف شناسایی هنرمندان و پیشکسوتان هنرمندان سنتی به منظور صیانت از هویت ملی و ایرانی، حفظ، ارتقا و اشاعه دانش، فنون و مهارت‌های سنتی، روش‌های شفاهی و انتقال آن به نسل‌های آینده، ارتقای سطح دانش هنری در قالب آموزش در سطح جامعه و احیای هنرهای فراموش‌شده در حوزه هنرهای سنتی برگزار شده است.


موسیقی
پس از هشت ماه دوری، کنسرت خواننده «بارون اومد و یادم داد» برگزار می‌شود. علیرضا طلیسچی که آهنگ قاف از او مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفته و باز هم به یکی از پرشنونده‌ترین قطعات این روزهای موسیقی پاپ بدل شده، پس از هشت ماه دوری از صحنه، کنسرتی را ۱۰ اسفندماه سال‌جاری در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌کند تا بار دیگر مخاطبان این خواننده شاهد اجرای زنده او باشند.»
طلیسچی در این کنسرت تصمیم دارد قطعه قاف با ترجیع‌بند بارون اومد و یادم داد/ تو زورت بیشتره که در ماه‌ها و روزهای اخیر مورد توجه و علاقه مخاطبان موسیقی پاپ و همچنین در برخی پلتفرم‌های پخش موسیقی در لیست پردانلودترین قطعات قرارگرفته است به همراه منتخبی از قطعات گذشته و جدید خود چهارشنبه‌شب روی صحنه اجرا کند.
آلبوم «به معنی بسی» به آهنگسازی احسان جوکار و خوانندگی علی انصاری در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی ایران طی روزهای اخیر در دسترس شنوندگان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی قرار گرفت. تصنیف «داغ»، ساز و آواز «پرده اندر»، تصنیف «راز و نیاز»، ساز و آواز «به گُرم اندرون»، ساز و آواز «چادراز»، تصنیف «آزرم»، ساز و آواز «به معنی بسی»، تصنیف «راز» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.


درآمد 71 میلیون دلاری کره جنوبی از صادرات فیلم در سال 2022
شورای فیلم کره جنوبی خبر داده که صادرات فیلم این کشور در سال ۲۰۲۲ در مجموع به رقم ۷۱.۵ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۴۷ درصد افزایش داشت. این رقم پس از سال ۲۰۰۵ که با فروش ۷۶ میلیون دلار رکورددار بوده، دومین رقم بالای فروش ثبت شده است. در این بازه زمانی فیلم‌هایی که به دلیل شیوع کرونا اکران‌شان به تعویق افتاده بود، اکران شدند و با موفق بودن فیلم‌ها در جشنواره‌های جهانی، نتایج بهتری در بازارهای فیزیکی رقم خورد. در این میان «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک و «دلال» اولین فیلم کره‌ای هیروکازو کورئیدا هر ۲ در جشنواره کن به نمایش درآمدند و به ترتیب پیش‌فروش تضمین شده‌ای در ۱۹۲ و ۱۷۱ کشور به دست آوردند. از دیگر فیلم‌هایی که به جشنواره‌ها راه پیدا کردند، می‌توان از تریلر جاسوسی لی جونگ جائه با عنوان «شکار» که برای اولین بار در کن نمایش داده شد و اکشن علمی تخیلی کیم هونگ سان با عنوان «پروژه شکار گرگ» که در تورنتو به نمایش درآمد و نتایج قابل توجهی کسب کردند، یاد کرد. طبق گزارش اسکرین دیلی عملکرد قوی دنباله‌ها مانند «ساحره ۲» و «وظیفه محرمانه۲: بین‌المللی»، «گرد آوردن: هیچ راهی نیست» با بازی دون لی نیز در رسیدن به این رقم تأثیر داشته‌اند. این فیلم آخر که در ماه مه ۲۰۲۲ اکران شد، اولین فیلمی بود که پس از پاندمی توانست بیش از ۱۰ میلیون بلیت بفروشد. تفکیک منطقه‌ای نشان می‌دهد آسیا با ۳۴.۴ میلیون دلار ۴۸.۲ درصد خریدهای سینمایی کره‌ای را انجام داده است. اروپا با ۹.۵ میلیون دلار ۱۳.۳ درصد خرید را انجام داده و امریکای شمالی با ۵.۸ میلیون دلار ۸.۱ درصد و امریکای لاتین با ۱.۲ میلیون دلار ۱.۸ درصد در خرید فیلم‌های کره‌ای نقش داشته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی