ترکیبات شیمیایی در دسترس علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی اعلام شد

مسمومیت علیه دانش

گروه اجتماعی/ مسمومیت‌های تکراری دانش‌آموزان در مدارس قم متوقف نشده است اما روز گذشته حادثه مسمومیت در دومین مدرسه در بروجرد باعث شد حالا علاوه بر تیم‌های تخصصی که پیگیر علت این حوادث در قم بودند در بروجرد هم تشکیل شود با اینکه در مسمومیت دانش‌آموزان در اولین مدرسه در بروجرد اعلام شد که علت مسمومیت نشت گاز از بخاری باشگاه ورزشی مجاور مدرسه بوده است. یکشنبه نیز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه ۱۵ خرداد بروجرد با علائم مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند.
مجید منعمی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار لرستان در این رابطه با بیان اینکه تیم‌های کارشناسی در حال بررسی علت این حادثه هستند و از مردم خواست به شایعه‌های موجود در این زمینه توجه نکنند.در جریان مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد به ترتیب ۲۰ دانش‌آموز، ۶۲ دانش‌آموز و ۴۴ دانش‌آمـوز با علائم سرگیجه، ضعف و بی حالی به بیمارستان منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند.
از سوی دیگر مسلم مرادی فرماندار بروجرد با بیان اینکه مسمومیت دانش‌آموزان این دبیرستان برای سومین بار اتفاق افتاده است، افزود: برای بررسی دقیق و تسریع در روند پیگیری این حادثه یک تیم تخصصی در دبیرستان دخترانه «احمدیه» مستقر شده و هیچ موردی مبنی بر نشت گاز و دیگر علائم مسمومیت دانش‌آموزان بروجردی مشاهده نشده است.
مرادی افزود: حال عمومی دانش‌آموزانی که به بیمارستان منتقل شدند مساعد و بیشتر آنها ترخیص شده‌اند. اینها در حالی است که پیش‌تر با دستور دادستان کل کشور در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این زمینه به دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم مأموریت داده شد تا به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصران احتمالی ورود کند. در حالی که تا الان بین مسمومیت دانش‌آموزان در قم و بروجرد ربطی پیدا نشده است اما از سوی دیگر پیگیری‌ها برای مشخص شدن علت مسمومیت دانش‌آموزان در قم همچنان توسط تیم‌های متفاوت در حال بررسی است. دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در جدیدترین اظهار نظر در این باره در نشستی خبری در مشهد گفت: مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست. این موضوع با تأکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه‌ای از مسری بودن ندارد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: دانش‌آموزان مسموم شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است. در تمام آزمایشگاه‌های دبیرستان‌ها انواع حلال‌های آلی و مواد شیمیایی وجود دارد که می‌تواند در افراد تحریک ایجاد کند. بخشی از علت این مسمومیت‌ها حلال‌های آلی و بخشی نیز نگرانی‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌های بعد از آن است. زمانی که در زمینه مسائل علمی اتفاق کوچکی رخ می‌دهد و بعد فضای رسانه‌ای ایجاد می‌شود، ذهنیت دانش‌آموزان را آماده می‌کند که احتمال این وقوع مجدد این اتفاق وجود دارد؛ بنابراین این موضوع عوارض را بیشتر می‌کند. در حال حاضر مدارس ما آگاهی و اطلاعات لازم را  در اختیار دارند که اگر این حلال‌ها خواسته یا ناخواسته رها شد، شرایط را کنترل کنند.

پیگیری مسمومیت  دانش‌آموزان از سوی مجلس
پس از اعلام اخبار متعدد از مسمومیت دانش‌آموزان در بروجرد و قم، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بررسی ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم با حضور وزرای بهداشت، آموزش و پرورش و اطلاعات خبر داد.
بر اساس گزارش ایرنا، علیرضا منادی در حاشیه جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر در قم، گفت: معاون وزیر بهداشت عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان دختر را در قم تأیید کرد که این خبر خوبی نبود؛ کمیسیون آموزش از ابتدا پیگیر این ماجرا بود و مسأله را از وزرای مربوط و دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیری می‌کرد.
رئیس کمیسیون آموزش افزود: طبق اخبار رسیده، سم استفاده شده از سموم جنگی نیست که خطر بالایی داشته باشد، اما همین که اراده و فکر پلیدی پشت ماجرا بوده که بچه‌های این سرزمین به‌خصوص دختران را از آموزش بازدارند، خطر مهمی است و خبر بسیار بدی محسوب می‌شود، باید تلاش کنیم تا ریشه‌ها را پیدا کنیم.
منادی در مورد احتمال دست‌های خارج از کشور در این حادثه گفت: در ماجرای اغتشاشات اخیر عده‌ای به دلیل مصالح شخصی و سیاست‌های خود در جهان سعی کردند به نام حمایت از دختران جامعه ما موضوع را گسترش دهند که این اغتشاشات تازه به پایان رسیده است و ممکن است برخی از آن جبهه که نتوانستند برای ما مشکل ایجاد کنند در اینجا پیگیر مسأله باشند تا آموزش دختران را مختل کنند.  رئیس کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: کمیسیون آموزش بزودی جلسه‌ای با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش و اطلاعات برگزار می‌کند تا ابعاد و زوایای این موضوع بررسی شود و بار دیگر شاهد این‌گونه اتفاقات در بقیه مدارس نباشیم.
در این میان عصر روز یکشنبه سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: نتایج قابل استنادی درباره علل بیرونی مسمومیت دانش‌آموزان قم در دسترس نیست.  پدرام پاک‌آیین عصر یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: درباره مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم، به نتایجی دست یافته‌ایم و محرز است که این مسمومیت‌ها منشأ ویروسی یا میکروبی ندارد و عوارض آن زودگذر بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی