ویلیام برنز: تهران برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد

جدیدترین اعتراف CIA درباره ایران

به نظر می‌رسد با وجود اثبات این واقعیت که روند فعالیت‌های هسته‌ای تنها وجوه صلح‌آمیز دارد، مانور امریکا روی اطلاعات ساختگی تل‌آویو با هدف پیگیری خواسته‌هایی است که پیش‌تر روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قرار گرفته، اما با مخالفت مقام‌های دولت سیزدهم از دستور کار خارج شده بود.

 طرح مواضع جدید «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا به عنوان مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی- امنیتی ایالات متحده پیرامون روند فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از تناقض فاحش در مواضع اعلامی و عملی واشنگتن حکایت می‌کند. «برنز» در گفت‌و‌گویی با شبکه «سی‌بی‌اس» اگرچه مدعی شد که ایران قبلاً قصد تولید سلاح هسته‌ای داشته، اما اذعان کرد: «امریکا معتقد است جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به از سرگیری برنامه تولید سلاح هسته‌ای که آن را در انتهای سال ۲۰۰۳ به حالت تعلیق درآورده، نگرفته است». رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا همچنین تصریح کرد: «واشنگتن شواهدی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی تصمیم به ازسرگیری برنامه خود برای تولید سلاح هسته‌ای گرفته باشد، در دست ندارد». «برنز» اما در ادامه سخنان خود به گزارش‌ها درباره افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۸۴ درصد خلوص اشاره می‌کند و آن را وجه دیگر قضیه می‌داند که اسباب نگرانی ادعایی کشورش را فراهم کرده است. او با طرح ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران که پیش‌تر رسانه امریکایی بلومبرگ آن را ادعا کرده بود، گفت: «اگر ایران بخواهد از این مرحله عبور کند، تنها چند هفته با غنی‌سازی ۹۰ درصدی فاصله دارد که این موضوع باعث افزایش نگرانی‌هاست».
این مقام ارشد امنیتی امریکا، دیدگاه کشورش مبنی بر غیرتسلیحاتی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را درست در بحبوحه یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی در روند تنش تصاعدی میان تهران و واشنگتن مطرح کرده است. این موضع‌گیری هرچند 3 ماه پیش نیز از سوی «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران تکرار شده بود، اما کمترین اثری برای تغییر روند اجرای سناریوی فشار حداکثری که به بهانه پرونده هسته‌ای ایران در دستور کار مسئولان امریکایی قرار گرفته بود، به جای نگذاشت.
3 وجه یک رویکرد متناقض
مواضع اخیر رئیس سازمان اطلاعات امریکا را می‌توان از چند وجه مورد توجه قرار داد؛ نخست آنکه جمهوری اسلامی در حالی عضویت «ان‌پی‌تی» را به عنوان پادمان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پذیرفته که فعالیت‌هایش متأثر از اجرای این پیمان، زیر نظر بالاترین سطح از نظارت‌های آژانس قرار گرفته است. بازرسان این نهاد بین‌المللی هم هرگز گزارش نداده‌اند که ایران از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش منحرف شده و به ساخت سلاح هسته‌ای روی آورده است بلکه بالعکس در دوران توافق برجام، بیش از 15 بار پایبندی ایران به مفاد تعهداتش را اعلام کرد. چند هفته پیش بود که «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس رسماً اعلام کرد‌، «ایران هیچ سلاح هسته‌ای نساخته‌ است» ؛ موضعی که نشان می‌داد هزینه‌سازی غرب از طریق سناریوی فشار علیه ایران پیرامون ادعایی صورت گرفته که به اعتراف مقام‌های اطلاعاتی امریکا و مدیرکل آژانس، صحت آن رد شده است. از این رو پرسشی که امریکا باید به آن پاسخ دهد این است که چرا ایران به بهانه ماهیت صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای‌اش هدف تحریم‌ها قرار گرفته است، آن هم در شرایطی که معلوم شده سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند و درهای تأسیسات هسته‌ای خود را برای نظارت بازرسان آژانس انرژی اتمی گشوده و پایبندی خود را بارها و بارها به اثبات رسانده است؟
 سند‌سازی تل‌آویو
وجه دیگر مواضع اخیر «برنز» نشان می‌دهد، مبنای اطلاعاتی که مسئولان واشنگتن آن را دستاویز پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند، گزارش‌های رژیم صهیونیستی و محافل اندیشکده‌ای وابسته به غرب است که می‌کوشند با خبرسازی و ارائه این اطلاعات واهی به خورد کسانی که خواهان در پیش گرفتن گزینه جنگ هستند، زمینه را برای تحقق اهداف ضدایرانی خود فراهم سازند. در اشاره به نمونه اخیر این گزاره می‌توان به تماس تلفنی جمعه گذشته «یووال گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا اشاره کرد؛ جایی که مقام صهیونیستی از وزیر دفاع امریکا خواست که عملیات خود را برای جلوگیری از افزایش توان هسته‌ای ایران افزایش دهد. «گالانت» با ادعای اینکه اسرائیل از ادامه غنی‌سازی اورانیوم بسیار آشفته شده، بر لزوم و تعهد تل‌آویو در جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت هسته‌ای تأکید کرده است. بنابراین پرسش دیگر اینکه چرا ایران به‌رغم پایبندی تمام قد به تعهدات پادمانی‌اش باید پاسخگوی ابهامات موهومی باشد که مقام‌های صهیونیستی و بازیگران غربی از طریق آژانس دنبال می‌کنند. آن هم در شرایطی که ممانعت تل‌آویو از پیوستن به پادمان هسته‌ای سال‌هاست مورد اعتراض قریب به اتفاق کشورهای جامعه بین‌الملل قرار گرفته است اما با وجود این، این امکان را برای خود می‌بیند که علیه یکی از اعضای «ان‌پی‌تی» پرونده‌سازی کند.
جست‌و‌جوی اهداف غیرهسته‌ای
وجه سوم گفت‌و‌گوی اخیر رئیس سازمان اطلاعات امریکا را می‌توان در چهارچوب هدفی ارزیابی کرد که مقام‌های این کشور فارغ از پرونده هسته‌ای جست‌و‌جو می‌کنند. به نظر می‌رسد با وجود اثبات این واقعیت که روند فعالیت‌های هسته‌ای تنها وجوه صلح‌آمیز دارد، مانور امریکا روی اطلاعات ساختگی تل‌آویو با هدف پیگیری خواسته‌هایی است که پیش‌تر روی میز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قرار گرفته، اما با مخالفت مقام‌های دولت سیزدهم از دستور کار خارج شده بود؛ موضوعاتی از جمله نقش منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی که قابل انتظار بود در زمره مباحث غیر قابل گفت‌و‌گو از سوی تهران تعبیر می‌شود. به این ترتیب مشخص می‌شود که مواضع اعلامی مبنی بر ابراز تمایل به دیپلماسی در زمین هسته‌ای ذیل تحریم‌ها، ادامه تکرار یک رفتار اشتباه است که امریکا پیرامون جمهوری اسلامی در پیش گرفته است؛ به این ترتیب که این کشور می‌کوشد با وجود اثبات ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ظرفیت خود را برای بازی در عرصه دیگری یعنی تحریم و به اجرا در آوردن جنگ نرم به خدمت بگیرد تا به امید برنده شدن در این بازی سیاسی، برای موضوعاتی همچون فعالیت‌های منطقه‌ای و صنعت موشکی ایران که از مدت‌ها پیش مطرح کرده بودند، امکان دستیابی به برجام‌های مضاعف را فراهم کرده و راه امتیازگیری از کشورمان را کوتاه کنند.

 

بــــرش

رئیس سازمان انرژی اتمی:

ایران می‌تواند به قطب هسته‌ای تبدیل شود

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور اعلام کرد که ایران برای نخستین بار امسال در سه نمایشگاه بین‌المللی در حوزه فناوری هسته‌ای شرکت کرده و همه تلاش آن بر این است که بتواند محصولات فناورانه در حوزه هسته‌ای را علاوه بر تأمین نیاز داخل به کشورهای دیگر صادر کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با بیان اینکه ایران دارای قابلیت تبدیل شدن به قطب هسته‌ای و صادرات محصولات به سایر کشورها است، افزود: «ایران دارای ثروت انسانی والا و باارزشی است و ما در سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و بومی در حال گسترش فرصت‌های تحقیقاتی و صنعتی هستیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی