استانداری فارس در نامه‌ای به میراث فرهنگی خواستار ثبت ملی بافت محدوده 357 هکتاری تاریخی شیراز شد

الگوی حفظ میراث یزد برای شیراز تکرار می شود؟

بافت تاریخی شیراز با مساحت تقریبی ۳۵۷ هکتار دارای حدود ۱۲ هزار پلاک با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است

تلاش فعالان حوزه میراث فرهنگی، اساتید و متخصصان حوزه معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی، هنرمندان، رسانه‌ها و... جواب داد. استانداری در نامه‌ای به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خواستار ثبت محدوده 357 هکتاری بافت تاریخی شیراز شد.
پیش از این نامه‌نگاری‌ هزاران ایرانی در کارزار نجات بافت تاریخی شیراز، خواستار جلوگیری از تخریب بافت تاریخی شیراز در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز شدند. در طرح‌‌های مختلفی که برای توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) و ایجاد شبکه ارتباطی بین هشت امامزاده نوشته شده بود قرار بود در بافت متراکم و تاریخی شهر یک میدان پیاده‌رو ساخته شود.
آمارها نشان می‌دهد، تنها در یک طرح موسوم به طرح پیشنهادی پژوهشگاه میراث فرهنگی و کارگروه ویژه، 100 پلاک تاریخی تملک و در معرض تخریب قرار می‌گرفت. کارشناسان منتقد اعتقاد داشتند این طرح به تخریب گسترده بافت ارزشمند شیراز در تاریخ‌های مختلف اسلامی منجر خواهد شد. از سوی دیگر موافقان با اجرای طرح توسعه، وضعیت تخریبی خانه‌ها، حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در منطقه را از جمله دلایلی می‌دانستند که اجازه می‌دهد بافت تاریخی تخریب شود.

صفحه 15

جستجو
آرشیو تاریخی