فضای‌مجازی

یادی از عبدالحسین زرین‌کوب به مناسبت صدمین زادروزش، خرس طلایی افتخاری برلین برای اسپیلبرگ، بلیت‌های 600 هزار تومانی فرزاد فرزین، سرنوشت «کت چرمی» و فیلم تازه مهدویان، بخشی از اخبار پربازدید رسانه‌های رسمی و فضای مجازی است که برش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

یاد‌روز
به مناسبت صدمین زادروز «عبدالحسین زرین‌کوب» مراسم نکوداشتی برای او برگزار می‌شود. این مراسم با عنوان «زرین روزگار» روز سه‌شنبه (نهم اسفندماه) از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. عبدالحسین زرین‌کوب -استاد دانشگاه، پژوهشگر و مورخ- متولد ۲۷ اسفند ۱۳۰۱ است. او در سن ۷۷ سالگی بعد از یک دوره بیماری روز ۲۴ شهریور ۱۳۷۸ از دنیا رفت. وی استاد برجسته تاریخ بود که طی مدت حیاتش آثار بسیاری درباره ادبیات و تاریخ ایران و اسلام از خود به‌ جای گذاشت.


چهره روز
شامگاه سه‌شنبه دوم اسفند‌ماه خبرهایی مبنی بر بستری شدن محمدعلی بهمنی در بخش مراقبت‌های ویژه در فضای مجازی منتشر که دقایقی بعد تکذیب شد. در پی این اخبار، سمانه نائینی، شاعر در این باره به ایسنا گفته است محمدعلی بهمنی که گاه برای پیگیری وضعیت پزشکی خود به بیمارستان مراجعه می‌کند، اکنون در منزل خود به‌سر می‌برد اما مدام در رفت‌وآمد به بیمارستان است. محمدعلی بهمنی متولد ۲۷ فروردین ۱۳۲۱، فروردین سال گذشته (۱۴۰۰) تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و گاه برای چکاپ به بیمارستان مراجعه می‌کند.

اتفاق روز
استیون اسپیلبرگ، خرس طلایی افتخاری را برای یک عمر دستاورد از برلیناله دریافت کرد. او گفت که این جایزه را در ششمین سالمرگ مادرش دریافت می‌کند که نقشش را میشل ویلیامز خیلی خوب در فیلم «فابلمن‌ها» به تصویر کشید. این کارگردان یادآور شد که دوران کرونا و ترسی که از همه‌گیری احساس می‌کرد به وی شهامت داد تا داستان زندگی‌اش را روایت کند و همچنین این روزها بیشتر از کارگردان‌های جوان یاد می‌گیرد و برای نمونه کار دنیل کوان و دنیل شاینرت، کارگردان‌های «همه‌چیز همه‌جا  یکباره» را کار یک نابغه شگفت‌انگیز خواند.


عدد روز
چراغ کنسرت‌ها در حوزه موسیقی پاپ با پایان جشنواره موسیقی فجر خاموش نخواهد شد اما مسأله‌ای که در این بین قابل‌توجه است، قیمت‌گذاری بلیت این کنسرت‌ها است، به گونه‌ای که براساس گزارش ایسنا، بلیت اجرای فرزاد فرزین در تهران تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بلیت کنسرت زانکو در کیش با قیمت ۸۰۰ هزار تومان فروخته خواهد شد.


چالش روز
کامران حجازی ضمن اشاره به شرایط «کت چرمی» برای ورود به چرخه اکران عمومی، درباره آخرین وضعیت فیلمنامه رد شده «مطرود»‌ به کارگردانی محمدحسین مهدویان توضیحاتی ارائه کرده است. آن‌طور که او به مهر، خبر داده است، احتمالاً این فیلم برای اکران عید فطر متقاضی نمایش خواهد شد و نسخه نمایش عمومی فیلم متفاوت از نسخه جشنواره فیلم فجر خواهد بود. حجازی درباره فیلمنامه «مطرود» به کارگردانی محمدحسین مهدویان هم توضیح داده است: «ما براساس فیلمنامه‌ای که داشتیم درخواستی را به سازمان سینمایی ارائه کردیم. طبیعتاً در شورای پروانه ساخت، فیلمنامه‌هایی که اعضا بر سر آنها اتفاق‌نظر نداشته باشند رد می‌شوند و این اتفاق برای فیلمنامه ما هم رخ داد. فیلمنامه «مطرود» هم فعلاً رد شده است و باید ببینیم آیا با تغییر در فیلمنامه موفق به دریافت پروانه ساخت برای آن می‌شویم یا خیر؟»

جستجو
آرشیو تاریخی