به مناسبت سوم اسفند سالروز عملیات خیبر

شب علی

دانش اقباشاوی
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «اسفند»


دیگر پس از یکصد‌و‌دو سال که از کودتای انگلیسی و ننگین سوم اسفند هزارودویست‌ونودونه گذشته، وقت آن رسیده است تا ایرانیان روزهای سوم اسفند‌ماه را نه با یاد کودتای ضد ملی رضا قلدر، که با حماسه شامگاه سوم اسفند هزاروسیصدوشصت‌ودو، یعنی آغاز عملیات باشکوه خیبر به یاد بیاورند.
هر چه سوم اسفند کودتاچیان، بر روح و ناخودآگاه جمعی ملت ایران زخم و سرخوردگی نشانید، سوم اسفند عملیات خیبر، خود‌باوری، امید و حماسه فرزندان این مردم لایق را به رخ جهان کشید.
عملیات خیبر اولین رزم آبی-خاکی و غیر قابل باور‌ترین نبرد ایران در سیصد سال گذشته و شاید همه تاریخ این سرزمین است؛ هجومی گسترده با عبور از میان دریاچه‌ای باتلاقی به عرض یکصد‌وسی کیلومتر و عمق نود کیلومتر که نتیجه هفده شبانه‌روز معرکه جنگاورهایی جگرآور بود.
صدام و جهان در حیرت سقوط نفتخیز‌ترین جزایر عراق «مجنون شمالی و جنوب» باقی ماندند و ملت ایران در عمل تجربه کرد که وقتی وحدت ملی، عرب و فارس و ترک و کرد و بلوچ را یکجا و به سوی یک هدف متمرکز می‌کند و زمانی که حکومت ایران استقلال دارد و به مردم تکیه می‌کند و رهبرش، جوانان پرشور اما پخته دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط را امین می‌داند و سری‌ترین و رازآلودترین عملیات تاریخ کشور را به آنها می‌سپارد، راه‌های بسته زمین فراموش و راه‌های بی‌نقشه آب‌ها باز می‌شوند تا ستارگان زمین از معرکه خون و آب و آتش کنده شوند و بر سینه آسمان هور نصب گردند.
اکنون دیگر پس از سی‌ونه سال، آسمان نورانی هورالهویزه بی‌شمار ستاره دارد که در روز هم می‌درخشند اما شامگاه سوم اسفند شصت‌ودو شمسی، هنوز کسی نمی‌دانست که ستاره راهنمای هزاران ستاره دریا‌دل دیگر، نوری است نامرئی و شهابی است ماندگار و راز‌داری است میان مردم.
کمتر کسی می‌دانست که تاریخ می‌تواند به اعتبار یک سال تلاش نسیم‌وار فرمانده در حجاب مانده و رفیق‌باز «قرارگاه سری نصرت»، آن شب آتشین را «شب علی» یاد کند!
 شهید «علی هاشمی» خورشید راهنمای شب عملیات خیبر که بیش از یک‌ سال، خود و رفقای متنوع و خوش‌قریحه‌اش، یک غیرممکن قطعی را به یک ممکن واقعی تبدیل کرده بودند.
هاشمی و یارانش با اتکال به سردار ازلی-ابدی خیبر، «امیر المؤمنین علی(ع)» شیعیان ایران و عراق را با یکدیگر یکدل و به آزادسازی تربت پاکش نزدیک‌تر کردند.
به یاد اولین خیبرشکن، علی(ع)، ستارگان سوزان خیبر و شهید علی هاشمی، حق است تا از شامگاه سوم اسفند ماه، با صفت «شب علی» یاد کنیم. با آرزوی سعادت دنیوی و اخروی برای مستضعفان جهان.

 

جستجو
آرشیو تاریخی