صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و چهار - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

نگاهی به اخبار حوزه‌های مجازی داشته باشیم و آنچه بیشتر توسط مخاطبان حوزه‌های خبر در بخش فرهنگ و ادب و هنر بازدید داشته است.

یاد
«آنها می‌گفتند با اینکه افسر شدی؛ اما شعرت بوی نظامی‌گری نمی‌دهد و اگر کسی شعرت را بخواند نمی‌تواند حدس بزند شغلت چیست.» اینها بخشی از صحبت‌های اسماعیل رها است، شاعری که در دانشکده افسری تحصیل کرده و ۱۰ سال از شعر گفتن و حتی شعر خواندن منع شده بود. اسماعیل رها، دوم اسفند ۱۳۱۰ در تهران متولد می‌شود و اگر در قد حیات بود تولد ۹۱ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت اما در ۳۱ مهر ماه ۱۳۹۶ در ۸۶ سالگی از دنیا رفت. اولین مجموعه شعرش با عنوان «خوشه تلخ» در سال ۳۴ منتشر شده بود. خودش می‌گفت: «این مجموعه را دوستانم بدون اطلاع خودم منتشر کردند و از اینکه اولین مجموعه شعرم، یعنی «خوشه تلخ» بدون اطلاع خودم چاپ شد، ناراضی نیستم؛ چون ممکن بود بعضی شعرها را حذف کنم؛ هرچند که معتقدم کمتر شاعری با مجموعه شعر اولش مشهور شده است و گاهی بعد از مدتها که می‌گذرد، خودش همان مجموعه را تقریباً نفی می‌کند؛ حتی شاعر بزرگی مثل شاملو اولین مجموعه‌اش را قبول نداشت و هیچ‌گاه هم در کارهایش از آن حرف نزد.» «خوشه خشم»، «لب تلخی و فنجان»، «کوتاه مانا بلند»، «بیراه خورشید»، «طلایه‌ای بر پاییز»، «طلایه و باران»، «بیراهه خورشید (شعر بلند)» و «جرقه‌ای در باد (شعر کوتاه)» از رها منتشر شده است.


صدا
علیرضا جاویدنیا که صدا و تصویرش برای خیلی از ایرانی‌ها آشناست و خاطره‌های فراوان از صدای او در برنامه‌های مختلف رادیویی در ذهن مردم مانده با «مهر» گفت‌وگویی کرده و درباره مستندهای رادیویی و اینکه چطور می‌توان این آثار را ارتقا داد به این نکته اشاره کرده که «در مرحله اول باید دید مخاطب چقدر به آن مستند ایمان دارد، باید درک کرد که چقدر مسیر زنده و رئال است. یک تهیه کننده قصد تهیه یک مستند از زندگی من را داشت که پس از انجام کار تهیه فیلم، کلام و تصویر و... کل مستند یک ساعت شد. باید هدف‌ها را مشخص کرد و بعد دید زندگی ۵۰ ساله من نوعی را چطور می‌توان در یک ساعت جمع کرد. مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید پشت آن پژوهش باشد، مثلاً زمانی که یک مستند تاریخی ساخته می‌شود، باید مستندساز بداند که تاریخ‌ساز است و اثر او در میان مردم ماندگار خواهد شد. جاویدنیا گفته «زمانی که برنامه‌ای تهیه می‌شود باید با توجه به محتوا و مضمون آن گوینده و مجری انتخاب کرد، ممکن است آن گوینده (که خیلی هم حرفه‌ای است) قابلیت و آن ویژگی‌هایی را که اجرای آن برنامه می‌طلبد، نداشته باشد.»

سینما
جلیل شعبانی که فیلم «سرهنگ ثریا» را به کارگردانی لیلی عاج در جشنواره فجر امسال رونمایی کرد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره زمان اکران این فیلم و ارزیابی‌اش از شرایط کلی اکران گفته «فعلاً تصمیم خاصی برای اکران «سرهنگ ثریا» گرفته نشده است و بررسی‌ها برای زمان مناسب در سازمان اوج انجام می‌شود. البته به نظرم امسال با توجه به مقارن شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان، استقبال از اکران نوروز کمتر شده است. بجز این مسأله، در حال حاضر چند فیلم کمدی در حال اکران هستند که سینمادارها نمایش آنها را در عید 1402 هم ادامه می‌دهند و این نگرانی برای تهیه‌کننده‌های دیگر وجود دارد که نمایش فیلمشان در این مقطع چه سرنوشتی پیدا می‌کند بخصوص فیلم‌های جشنواره که کمدی هم در میان آنها نبود و فیلم‌هایی که ساخته شده‌اند شاید با این فیلم‌های کمدی نتوانند رقابت کنند به همین دلیل فکر می‌کنم این هم عاملی برای کم شدن استقبال از اکران نوروزی است.» او در پایان در پاسخ به اینکه آیا «سرهنگ ثریا» برای اکران عمومی دچار تغییراتی می‌شود؟ گفت: در حال جمع‌آوری نظر تماشاچیان فیلم در جشنواره هستیم ولی تصورم این نیست که تغییرات خاصی داشته باشیم با این حال اگر جمع‌بندی بازخوردها ما را این به نتیجه برساند که تغییراتی لازم است، آن را اعمال خواهیم کرد.


کتاب
رمان «درسِ پیش از مُردن» اثر ارنست. جی. گینز با ترجمه سیدرضا ابراهیمی توسط نشر نقش جهان منتشر و راهی بازار نشر شد. ارنست جیمز گینز از نویسنده‌های آفریقایی‌تبار امریکایی (۲۰۱۹-۱۹۳۳) است که اولین رمانش را ای. ال. داکترو در دهه شصت میلادی منتشر کرد. آثار او در کلاس‌های دانشگاهی تدریس می‌شود و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده؛ همچنین چهار اثر گینز به فیلم‌های تلویزیونی تبدیل شده، از جمله «درس پیش از مُردن» که شاخص‌ترین اثر او به شمار می‌رود. جالب است بدانید که این رمان علاوه بر راه‌یافتن به مرحله نهایی جایزه پولیتزر ۱۹۹۳، انبوهی از جوایز را درو کرد. «درس پیش از مُردن» یکی از جهان‌شمول‌ترین پرسش‌هایی را طرح می‌کند که تنها ادبیات می‌تواند بیان کند: هنگامی که از زمان مرگ خود آگاهیم، چگونه باید زندگی کنیم؟ این رمان روایتی از داستان مرد جوان بی‌سوادی به نام جفرسون است که به قتل یک مغازه‌دار سفیدپوست متهم شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی