صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اخبار فرهنگ وهنر در فضای مجازی به دریافت جوایز ادبی، پرفروش ترین فیلم‌های سینمای جهان و اکران فیلم های سینمای ایران اختصاص دارد که بخشی از آن را با هم می خوانیم.

 

حکم‌های تازه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه محمدرضا سنگری و محسن مومنی شریف را به عنوان اعضای شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور منصوب کرد. محمدمهدی اسماعیلی همچنین در حکم دیگری سید عباس حسینی را هم به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب کرد.
شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به منظور ارزش‌گذاری به تخصص و تجربه و پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور تشکیل شده است و ارزشیابی و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و آثار هنرمندان و نویسندگان و شاعران منحصراً توسط این شورا انجام می‌شود.گفتنی است که سازمان حج و زیارت یکی از سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود که رئیس آن همزمان معاون وزیر فرهنگ نیز است.

سینمای جهان
فیلم «آواتار ۲» با گذر از فیلم «تایتانیک» دیگر ساخته «جیمز کامرون» به رتبه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما راه یافت. به گزارش ایسنا «آواتار: راه آب» در گیشه جهانی با فروش ۲.۲۴۳ میلیارد دلار، «تایتانیک» را پشت سر گذاشت و بدون احتساب تورم به سومین فیلم تاریخ سینما تبدیل شد.«جیمز کامرون» که کارگردانی هر دو فیلم را بر عهده داشته، در حال حاضر سه فیلم از چهار فیلم پرفروش تاریخ سینما را ساخته است.«تایتانیک» که پیش از انتشار مجدد جهانی نسخه سه بعدی در اوایل ماه جاری، ۲.۱۹۴ میلیارد دلار فروش بلیت در سراسر جهان به دست آورده بود، اکنون به فروش ۲.۲۴۲ میلیارد دلار در سطح جهانی رسیده است.

جوایز سالانه آکادمی فیلم بریتانیا برندگان خود را معرفی کرد و فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» با کسب بیشترین جوایز در این مراسم درخشید. به گزارش ایسنا، مراسم اهدای جوایز بفتا ۲۰۲۳ یکشنبه شب برگزار شد و فیلم «در جبهه غرب خبری نیست»‌ با کسب هفت جایزه از جمله بهترین کارگردانی،‌ بهترین فیلم و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان فاتح این دوره از جوایز شد.
به این ترتیب این فیلم سینمایی روایتگر جنگ جهانی اول رکورد دریافت بیشترین جایزه بفتا برای یک فیلم غیرانگلیسی‌زبان را شکست. این رکورد پیش از این به فیلم «سینما پارادیزو»(۱۹۸۸) تعلق داشت که پنج جایزه بفتا کسب کرده بود.همچنین فیلم سینمایی «بنشی‌های اینیشرین» با بازی «کالین فرل»‌ نیز پس از «در جبهه غرب خبری نیست»‌ در مقایسه با سایر فیلم‌های سینمایی بیشترین جوایز بفتای این دوره را دریافت کرد.


تجسمی
مدیرکل هنرهای تجسمی از اهدای جایزه ویژه «جهاد تبیین» در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن اعلام این خبر گفت:« با توجه به تأکیدات پیوسته رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب لزوم و اهمیت جهاد تبیین، امسال برای نخستین بار در جریان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جایزه ویژه «جهاد تبیین» از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان منتخب اعطا می‌شود.»


سینمای ایران
بسته فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می‌شود.
به گزارش روابط عمومی «هنر و تجربه»، تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه» در قالب بسته فیلم کوتاه از روز چهارشنبه سوم اسفند اکران می‌شود.
در این بسته فیلم‌های «پرتاب ناگهانی یک فیل» به کارگردانی نازنین چیت‌ساز (۱۱ دقیقه)، «جان داد» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی (۱۵ دقیقه)، «خنده بی‌دلیل گوزن‌ها» به کارگردانی سجاد ایمانی (۲۰ دقیقه)، «کبود» به کارگردانی علی توکلی (۲۰ دقیقه)، «کپسول» به کارگردانی امیر پذیرفته (۲۰ دقیقه) و «امروز جمعه است» به کارگردانی محمد آهنگر (۱۴ دقیقه) به نمایش در می‌آیند.

جستجو
آرشیو تاریخی