صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از عمران صلاحی، چهره سرشناس طنز کشورمان در زادروز وی، انتشار مطلبی درباره جابه‌جایی یکی از تازه‌ترین گرافیتی‌های «بنکسی» و همچنین درج نکاتی درباره کتاب «خلبان صدیق» از جمله مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
عمران صلاحی را از جمله چهره‌های سرشناس طنزپرداز معاصر کشورمان می‌دانند، شاعری که به‌دلیل نوشتن مطالب تأثیرگذار و پرمحتوا در مجلات ادبی مشهور همچون دنیای سخن و کارنامه به شهرت رسید. عمران صلاحی با بازنگری و بازنویسی ادبیات کلاسیک و همچنین تفسیر آن، استفاده از شعرها، قصه‌ها و ضرب‌المثل‌های معروف برای بازسازی طنزآمیز مسائل روز می‌کوشید. شیوه‌ نوشتن و بازآفرینی صلاحی خاص خودش بود که به نام خودش نیز ماندگار شده است. شناخت زبان فارسی، فرهنگ متداول جامعه و شناخت ادبیات کلاسیک ایران از جمله شاخص‌های آثار به یادگار مانده از این نویسنده و شاعر به شمار می‌آید. صلاحی در همه عرصه‌ها مانند شعر، داستان، گفتارهای کوتاه طنز، رمان و تحقیق کار کرد و آثاری از خود برجای گذاشت. از جمله این آثار می‌توان به گریه در آب، قطاری در مه، ایستگاه بین راه، رؤیاهای مرد نیلوفری، یک لب و هزار خنده، حالا حکایت ماست، آی نسیم سحری، ناگاه یک نگاه، از گلستان من ببر ورقی، طنز سعدی در گلستان و بوستان، زبان‌بسته‌ها (منتخبی از قصه‌های حیوانات به نظم)، عملیات عمرانی، خنده‌سازان و خنده‌پردازان و... اشاره کرد. عمران صلاحی یکم اسفند ۱۳۲۵خورشیدی در امیریه تهران دیده به جهان گشود و در مهر ۱۳۸۵خورشیدی در حالی که تنها ۶۰ سال داشت بر اثر عارضه قلبی دیده از جهان فروبست.


جابه‌جایی دیوار به خاطر بنکسی
اثر هنری که «بنکسی» اخیراً روی دیواری در شهر «ماگریت» واقع در انگلستان خلق کرده بود به پارک موضوعی «دریملند» این شهر منتقل می‌شود. این دیوارنگاره به نظر می‌رسد با موضوع خشونت خانگی خلق شده باشد. فریزر واقعی که برای تکمیل این نقاشی توسط «بنکسی‌» مورد استفاده قرار گرفته بود، تاکنون دوبار از محل این نقاشی برداشته شده است؛‌ یک بار توسط مالک خانه‌ای که این نقاشی روی دیوار آن خلق شده است و یک بار توسط شورای شهر. هر دو بار دلیل این‌ کار حفظ امنیت این اثر هنری عنوان شده است و مالک خانه نیز تأکید کرد که امیدوار است با این کار مردم بتوانند از این اثر هنری بازدید کنند.«بنکسی» هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است. نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنودغیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تاکنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

درگذشت کارگردان مشهور استرالیایی
«جورج ترامبول میلر»، کارگردان مشهور استرالیایی در ۷۹ سالگی و بر اثر حمله قلبی در بیمارستانی در ملبورن درگذشت. این کارگردان سینمایی و تلویزیونی آثار تحسین‌شده‌ای چون «داستان بی‌پایان ۲» و «مرد رودخانه برفی» را در کارنامه داشت. وی سال ۱۹۸۲ با وسترن «مرد رودخانه برفی» با بازی کرک داگلاس به شهرت رسید. این فیلم در استرالیا ۱۷.۲ میلیون دلار فروخت و فروش‌اش در دنیا بیش از ۲۰ میلیون دلار بود و موجب شد تا دنباله‌ای بر آن ساخته شود. با گذشت بیش از ۴۰ سال از این فیلم «مرد رودخانه برفی» همچنان یکی از ۲۰ فیلم پرفروش داخلی استرالیا در گیشه‌های سینماهاست. جورج ترامبول میلر سال ۱۹۴۷ در اسکاتلند به دنیا آمده بود و وقتی ۴ ساله بود با خانواده‌اش راهی استرالیا شد و خیلی زود، در جوانی‌ توجه هالیوود را به خود جلب کرد.آخرین فیلم میلر «شکار» در سال ۲۰۰۹ بود که به‌دنبال اختلاف با تهیه‌کننده وی خواست تا نامش در فهرست سازندگان فیلم درج نشود.


کتابی خواندنی درباره اسارت
کتاب «خلبان صدیق» را می‌توان یکی از چند اثر برجسته در حوزه خاطره‌نگاری دوران اسارت دانست که به گفته منتقدان ظرفیت کافی برای خلق دیگر آثار هنری و اقتباسی را دارد. حمید قزوینی که خود از اهالی کتاب و نویسنده است، طی یادداشتی که ایلنا منتشر کرده این کتاب را اثری قابل تأمل در حوزه خاطره‌نگاری دوران اسارت دانسته و تأکید کرده:«اسارت و سپری شدن بخشی از زندگی در اردوگاه‌های دشمن، تجربه‌ای است که همیشه خاطرات و اسناد و اطلاعات مرتبط با آن جذاب است. این گونه ادبی و پژوهشی قدمتی طولانی دارد که در ایران با وجود هزاران آزاده جنگ تحمیلی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.» کتاب «خلبان صدیق»، خاطرات خلبان آزاده، سرتیپ محمد صدیق قادری است که مصاحبه با او به قلم محمد قبادی در چهار فصل تنظیم و به تازگی از سوی نشر «سرو» وابسته به موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی