صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

ملک نباید احتکار شود

در حوزه مسائل مالک و مستأجری یک سؤال مهم را می‌توان مطرح کرد: «چرا در کشورهای دیگر تا این اندازه اختلافات مالک و مستأجری وجود ندارد؟» پاسخ بسیار روشن است: «زیرا در آن کشورها در سیاستگذاری‌ها ترتیبی اتخاذ می‌شود که ملک تبدیل به سرمایه نشود.»
دکترحسین داوودی، وکیل پایه یک دادگستری در این باره به «ایران» توضیح می‌دهد: املاک نباید احتکار شوند، در کشوری که صنعت و اقتصاد فعال دارد، نباید این‌گونه باشد. در حال حاضر راحت‌ترین و نزدیک‌ترین راهکار ممکن، این است که دولت به مستأجران یارانه دهد. برای برقراری عدالت اجتماعی که سیاستی کلان است نباید عده‌ای ضرر کنند تا سایرین سود ببرند بلکه همگان باید از عدالت یکسانی برخوردار باشند. تهران پر از خانه‌های قدیمی و فرسوده‌ای است که صاحبان آنها، آن زمین‌ها را رها کرده تا در روزگاری دورتر با قیمتی کلان بتوانند به فروش برسانند، این در حالی است که باید قانونی در این خصوص وجود داشته باشد که از این دسته از افراد سؤال کند و بخواهد که خانه‌های خود را اجاره دهند و نگذارند خالی بماند.او در ادامه اضافه می‌کند: زمین در کشور، ثروتی عمومی است، باید خانه‌های قدیمی پیدا شوند، نوسازی شده و اجاره داده شوند. از این طریق نیز بسیاری از مشکلات ناشی از افزایش اجاره‌ها حل خواهد شد. باید از این زاویه هم به موضوع نگاه کنیم که همه مالکانی که خانه‌های خود را اجاره می‌دهند، پولدار نیستند، ممکن است به‌عنوان مثال پیرزنی صاحبخانه باشد که فقط از طریق اجاره خانه‌اش امرار معاش می‌کند یا زنی باشد که فرزند دارد و سرپرست خانوار است پس با سختگیری به او نمی‌توان مشکل را حل کرد، زیرا او هم زیر بار تورم قرار دارد؛ اما در مقابل عده‌ای از افراد ممکن است خانه‌های زیادی داشته باشند که به اجاره گذاشته‌اند، شناسایی این قبیل افراد نیز کار راحتی است، درباره این افراد می‌توان به‌صورت قانونی سختگیری داشت.
به گفته این وکیل دادگستری قانونی در سال 1311 تصویب شد که در آن گفته شده: «معاملات غیرمنقول به هیچ وجه تجاری نیست.» یعنی رویکرد قانونگذار در آن سال‌ها هم به این‌گونه بوده که نباید به زمین و ملک دیدی تجاری داشت. باید نگاه‌ها کلان‌تر باشد، در کشورهای لیبرال نیز به همین شکل است، به‌عنوان نمونه در سال پانزدهم صاحبخانه موظف به نوسازی است یا اینکه نباید هیچ ملکی خالی بماند و باید حتماً خانه‌های خالی اجاره داده شوند. در نهایت می‌توان اثبات کرد که قانون باید قانون معقولی باشد، در غیر این صورت مردم آن را دور می‌زنند، دقیقاً همین کاری که حالا انجام می‌دهند. با زور نمی‌توان کارها را از پیش برد، تنها راه نجات این است که به سمتی پیش برویم که ملک از مقوله ثروت خارج شود.

 

بــــرش

نباید هیچ ملکی خالی بماند
زمین در کشور، ثروتی عمومی است، باید خانه‌های قدیمی پیدا شوند، نوسازی شده و اجاره داده شوند. از این طریق نیز بسیاری از مشکلات ناشی از افزایش اجاره‌ها حل خواهد شد باید نگاه‌ها کلان‌تر باشد، در کشورهای لیبرال نیز به همین شکل است، به‌عنوان نمونه در سال پانزدهم صاحبخانه موظف به نوسازی است یا اینکه نباید هیچ ملکی خالی بماند و باید حتماً خانه‌های خالی اجاره داده شوند. در نهایت می‌توان اثبات کرد که قانون باید قانون معقولی باشد، در غیر این صورت مردم آن را دور می‌زنند، دقیقاً همین کاری که حالا انجام می‌دهند. با زور نمی‌توان کارها را از پیش برد، تنها راه نجات این است که به سمتی پیش برویم که ملک از مقوله ثروت خارج شود

جستجو
آرشیو تاریخی