صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲۱

مستأجران و مالکان بدانند

چه زمانی مستأجر باید تخلیه کند؟

1.انتقال ملک به دیگری: اگر مالک ملک خود را در زمان تمدید قرارداد به‌صورت رسمی به فرد دیگری انتقال بدهد، مستأجر موظف می‌شود تا ظرف دو ماه نسبت به تخلیه ملک پس از انعقاد قرارداد فروش اقدام کند.
در حقیقت قانون در عین حمایت از مستأجر، شرایطی را هم برای حمایت از موجر اندیشیده است تا هر دو طرف از حقوق قانونی خود بهره‌مند بشوند. همچنین مصوبه ستاد ملی کرونا درباره قانون اجاره در سال 1399 تصویب شد و این قانون تا سه ماه پس از پایان کرونا، اعتبار دارد؛ بنابراین هم‌اکنون و در سال 1401 هم این قانون اعتبار دارد.
 در این مصوبه میزان افزایش نرخ اجاره‌بها برای شهر تهران حداکثر 25 درصد و برای سایر شهرها، حداکثر 15 و 20 درصد اعلام شد. چنانچه مالک اجاره خود را به این میزان افزایش بدهد اما مستأجر نسبت به آن تمایل نداشته باشد، قرارداد قابل تمدید نیست.
در حقیقت این قانون برای حمایت از مستأجران وضع شد. به همین دلیل در صورت عدم تمایل مستأجر، فرد موجر نمی‌تواند به‌صورت خودکار این قرارداد را تمدید کند.
2. تصمیم به ساخت‌وساز: اگر مالک تصمیم به تعمیر یا ساخت‌وساز ملک خود بگیرد، می‌تواند با دریافت پروانه ساخت یا تعمیر، به‌صورت قانونی حکم تخلیه مستأجر را دریافت کند.
3. عدم پرداخت افزایش نرخ اجاره‌بها: قرارداد اجاره‌نامه در دوران کرونا زمانی قابل تمدید است که فرد مستأجر اجاره سال جدید را به همراه افزایش نرخ پیشنهادشده در قانون، پرداخت کند. در صورتی‌که مستأجر پس از گذشت یک ماه از تمدید قرارداد، اجاره را به نرخ جدید پرداخت نکند، مالک می‌تواند به‌صورت قانونی و با در اختیار داشتن مدارک و اسناد، حکمی برای تخلیه دریافت کند. البته این موارد همگی باید به تأیید مرجع صالح رسیدگی به این امر برسند.
4. عدم پرداخت اجاره: اگر مستأجر چندین ماه نتواند اجاره را پرداخت کند، موجر می‌تواند بر اساس قانون از تمدید اجاره به‌صورت خودکار جلوگیری کند. اگر مالک بتواند اثبات کند که مستأجر به وظایف قانونی خود عمل نکرده، می‌تواند برای تخلیه مستأجر از مراجع صالح درخواست کند.
5. عدم رضایت ساکنین از مستأجر: درصورتی‌که مستأجر کاری خلاف عرف انجام بدهد که طی آن ساکنین ساختمان از وی ناراضی باشند، مالک می‌تواند با جمع‌آوری مدارک لازم نسبت به تخلیه مستأجر اقدام کند.
جستجو
آرشیو تاریخی