صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و یک - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یادی از حسن ناهید، نوازنده پیشکسوت نی کشورمان که چند روزی است زندگی را وداع گفته، نکاتی درباره آثار راه‌یافته به داوری نهایی جایزه ادبی «والتر اسکات»، آغاز پخش مجموعه تلویزیونی حبیب از شبکه دو سیما که روایتی از مدافعان حرم و نبرد با داعش است و همچنین انتشار کتاب «مدرسه شبانه» مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
اهالی فرهنگ و هنر داغدار درگذشت یکی از چهره‌های شاخص خود شدند؛ حسن ناهید، موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی که شامگاه بیست و هفتم بهمن ماه‌ جاری در سن ۷۹ سالگی با زندگی وداع  گفت. ناهید متولد ۱۳۲۲ بود و از ۱۰ سالگی قدم به دنیای موسیقی گذاشت. او از ۱۸ سالگی نزد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی، نوازنده مطرح نی بود. این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت. در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری به حسن ناهید اعطا شد. از این هنرمند عرصه موسیقی در بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر  بابت سال‌ها فعالیت مداوم در عرصه موسیقی نیز تقدیر شد.


ادبیات جهان
جایزه «والتر اسکات» برای انتخاب بهترین رمان‌های تاریخی، فهرست بلندبالای اولیه سال ۲۰۲۳ خود را منتشر کرد. بر این اساس 12رمان برای دریافت جایزه ۲۵ هزار پوندی والتر اسکات با هم رقابت می‌کنند. داستان‌هایی از تاهیتی باستان تا استرالیا و تاسمانی در سپیده‌دم استعمار تا زندگی در قرن هفدهم ماساچوست و سالن‌های ادبی قرن نوزدهم اروپا و نیز داستان‌هایی از سواحل سافولک تا حومه آرام و دوردست توماس هاردی، از جنوب امریکا زیر پای جست‌و‌جوگران طلا تا بلفاستی که تحت محاصره افتاده بود و از خیابان‌های تنگ لندن در قرن هجدهم و باتلاق‌های ایرلند دهه ۱۹۵۰ همه و همه موضوع رمان‌هایی هستند که برای این رقابت انتخاب شده‌اند. رئیس هیأت داوران از فهرست نامزدهای امسال به منزله جهانگردی و لذت سفر در قرن‌های مختلف یاد کرده و گفته نوشته‌های این نامزدها نشان می‌دهند تصویر ساده‌ای که از رمان‌های تاریخی وجود داشته اکنون به چیزی جاه‌طلبانه و پیچیده بدل شده است. در فهرست نهایی این رقابت معمولاً ۶ کتاب از فهرست اولیه انتخاب می‌شود. این فهرست در ماه آوریل اعلام می‌شود و برنده اواسط ژوئن در جشنواره کتاب مرزی اسکاتلند معرفی می‌شود. راه یافتگان به فهرست نهایی نیز هر یک ۱۵۰۰ پوند دریافت می‌دارند.

«حبیب» در تلویزیون
مجموعه تلویزیونی «حبیب» محصول مشترک ایران و سوریه با روایتی از مدافعان حرم و نبرد با داعش، از امروز، سی‌ام بهمن ماه از شبکه دو سیما پخش می‌شود.«حبیب» به کارگردانی جود سعید و تهیه کنندگی فرزاد هوشیارپارسیان ساخته شده است. این مجموعه تلویزیونی ۲۶ قسمتی محصول مرکز بسیج سازمان صداوسیما، روایتی از حضور مستشاری جمهوری اسلامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) در نبرد با داعش است. بازیگران اصلی «حبیب» عبارتند از؛ امین زندگانی، قمرخلف و لجین اسماعیل و بازیگران مطرح سوری از جمله امانه والی، رباء الحلبی، ، علا قاسم، اسامه المصری، حسین عباس، یحیی بیازی و …. همچنین سوگل طهماسبی و ابوالفضل همراه از جمله بازیگران ایرانی این مجموعه هستند. مجموعه «حبیب» شنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۲۱:۱۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. بازپخش این سریال حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۱۶:۱۵ و ۱۰:۰۰ روز بعد خواهد بود.


ماجرای جاسوسی از معلم انقلابی
کتاب «مدرسه شبانه» نوشته سید میثم موسویان به تازگی توسط انتشارات کتابستان چاپ و روانه بازار نشر شده است.این کتاب داستان بچه‌های درس‌خوان نیست. داستان چهار دانش‌آموز تنبل و مردودی مدرسه شریعت است که آقای ناظم آنها را درگیر یک ماجرای ساده می‌کند؛ جاسوسی از معلم معروف و انقلابی مدرسه. اما وقتی آنها جاسوسی کردن را شروع می‌کنند پایشان به یک مدرسه دیگر باز می‌شود. مدرسه شبانه و نگهبان عجیبش! حالا آنها هستند و ماجرایی که باید به سرانجام برسانند. اما برای آنکه ببینید چه کسی از بین آنها موفق می‌شود بهتر است خودتان کتاب «مدرسه شبانه» را بخوانید. تاکنون کتاب‌هایی از جمله به نام مادرم، به نام پدرم، لی لی، معمای بوبی خرگوشه و تفنگمو زمین نذار از این نویسنده توسط همین انتشارات منتشر شده و موسویان در جدیدترین اثر خود، به سراغ  ژانر فانتزی رفته است و در کوران مبارزه علیه شاه، داستانی فانتزی-عرفانی خلق کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی