فضای‌مجازی

با پایان یافتن جشنواره‌های بین‌المللی فجر در بخش تئاتر و سینما، حالا نوبت به جشنواره موسیقی فجر رسیده است و هنرمندان این حوزه سخت مشغول و درگیر این جشنواره هستند که در بخش‌های مختلف به اخبار و جزئیات آن پرداخته‌ایم و در ادامه برخی خبرهای دیگر را مرور می‌کنیم.

ادبیات
خبری که به تازگی روی بخش فرهنگی بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی و داخلی آمده حاکی از آن است که وجود سم کلستریدیوم بوتولینوم در بدن «پابلو نرودا» شاعر مشهور شیلیایی باعث مرگ او شده است. گاردین در گزارشی آورده است «نرودا» شاعر شیلیایی برنده نوبل که سال ۱۹۷۳ به مرگ مشکوک درگذشت، سال‌ها است چهره مورد بحث محققان و پزشکان دنیا بوده است و پیش از این گروهی از کارشناسان بین‌المللی که روی پرونده او و نمونه‌های باقی‌مانده از جسدش کار می‌کردند، نتیجه گرفتند مطمئناً ابتلا به سرطان علت اصلی مرگ او نبوده و به احتمال قوی به قتل رسیده است. نرودا دو هفته بعد از کودتای نظامی «پینوشه» که به سرنگونی دولت «سالوادور آلنده» منجر شد، در بیمارستانی در سانتیاگو درگذشت اما برخی از جمله برادرزاده نرودا، «رودولفو ریس» مدت‌ها اصرار داشتند که او به دلیل مخالفتش با دیکتاتوری آغازین «آگوستو پینوشه» به قتل رسیده است. مرگ نرودا آنچنان پرحاشیه و مشکوک بود که ۱۰ سال پیش بنا بر اظهارات راننده شخصی او، دادگاه شیلی حکم نبش قبر او را صادر کرد و دانشمندانی از چندین کشور دنیا، سه سال روی باقی‌مانده جسد او کار می‌کردند.


تئاتر
در خبرها آمده که نمایش «عمو نوروز اومده» به نویسندگی و کارگردانی میثم یوسفی درباره ننه سرما است که هر سال در انتظار دیدار عمو نوروز چشم‌ به‌ در می‌دوزد. این اثر از اول اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۶در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت. در این نمایش، رسم و رسوم‌ ایرانی مرتبط با نوروز از جمله خانه‌تکانی، قاشق‌زنی، فلسفه هفت‌سین، شخصیت‌های عمو نوروز، حاجی فیروز و ننه سرما در قالب نمایش اجرا می‌شود. نمایش «عمو نوروز اومده» درباره ننه سرما است که هر سال در انتظار دیدار عمو نوروز چشم‌ به‌ در می‌دوزد ولی قبل از رسیدن و دیدار با عمو نوروز خوابش می‌برد و نمی‌تواند او را ببیند. مریم آشوری و محمد معجونی، بازیگران نمایش «عمو نوروز اومده» هستند و آناهیتا کاشف طراحی لباس و فرید نوایی آهنگسازی این نمایش را بر عهده داشتند. پیش‌تر نیز با هدف بهره‌مندی از ظرفیت سالن‌های تئاتر شهر تهران، نمایش‌های «گورخر سیاه» به کارگردانی شراره طیار، «قیچی که به دنبال کار می‌گشت» به کارگردانی سعید زین‌العابدینی، «حیاط خانه‌ ما» به کارگردانی وحید خسروی، «گروفالو» به کارگردانی آرش شریف‌زاده، «یک روز و دو فصل» به کارگردانی رامین کهن، «پاهای خانم هزارپا» مهدی خجستگی و «جک و لوبیای سحرآمیز» به کارگردانی علیرضا دهقانی از تولیدات‌ مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفته بود.

سینما و قهرمان
«شماره ۱۰» یکی از فیلم‌های دفاع مقدس حاضر در جشنواره فیلم فجر بود که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به همراه داشت و حالا ابراهیم اصغری (تهیه‌کننده) در پاسخ به این سؤال ایسنا که آیا قصد دارد فیلمش را در نوروز اکران کند یا خیر و پیش‌بینی‌اش از وضعیت اکران سال آینده چیست، گفته است: «اولویت اکران «شماره ۱۰» برای عید فطر است، البته سال سختی خواهیم داشت چون دو، سه سال کرونایی و بعد هم اتفاقات چند ماه اخیر تأثیر منفی بر اکران و آمدن مردم به سینما گذاشت ولی خوشبختانه جشنواره فیلم فجر توانست مخاطب زیادی را به سینما جذب کند. تصور می‌کنم اگر برای اکران سال آینده برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد و تبلیغات گسترده -بخصوص برای فیلم‌های دفاع مقدس که از عدم تبلیغات رنج می‌برند- انجام شود، می‌توان به اکران امیدوار بود. اگر تبلیغات فیلم‌ها بتواند مخاطبانی را که سال‌ها است کمتر به سینما رفته‌اند به سالن‌ها بکشاند، شاید سال موفقی، هم برای سینمای ایران و هم برای سینمای دفاع مقدس داشته باشیم.» این فیلم به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، تازه‌ترین محصول بنیاد سینمایی فارابی است که در بخش سودای سیمرغ فجر چهل‌ویکم حضور داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی