کتابی خلاق در باره نظریه هنر


 کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی و تجلیات آن بر هنر انقلاب اسلامی ایران» نوشته «محمدعلی رجبی‌دوانی» روز گذشته در خبرگزاری فارس با حضور دکتر دوانی، دکتر شهریار زرشناس، دکتر عبدالمجید شریف‌زاده و اهالی ادب رونمایی شد. این کتاب با زبانی شیوا و بیانی خلاق درباره نظریه هنر به نگارش درآمده و به همت فرهنگستان هنر منتشر شده است. این نهاد مهم در دهه هشتاد و نیمه اول دهه نود کتاب‌های مهمی در حوزه نظریه هنر غرب و شرق، نقد و زیبایی‌شناسی منتشر کرده بود و حالا در امتداد همان رویکرد دست به انتشار کتابی مهم زده است. کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی و تجلیات آن بر هنر انقلاب اسلامی ایران»، سطر به سطر مخاطب را به عمق سنت و فرهنگ ایرانی-اسلامی دعوت می‌کند و در کوچه‌های ادبیات، نگارگری، خوشنویسی و... می‌چرخاند. هم افق کردن حکمت هنر اسلامی با دنیای امروز و معاصر کردن آن، از ویژگی‌های اصلی این کتاب است.
بیش از سه دهه است که جریان روشنفکری در کشور، ساحت اندیشه و تفکر را ذیل «ترجمه» تعریف و صورت‌بندی می‌کنند. از منظر مهم‌ترین تئوریسین‌های آنها، در زبان فارسی، مگر در ساحت ترجمه آرا و اندیشه‌های متفکران غربی، تفکر ممکن نمی‌شود. در این میان  نویسنده کتاب از جمله اندیشمندانی است که به گونه‌ای دیگر می‌اندیشد و توانسته‌ است بین فلسفه، حکمت اسلامی و دوران معاصر گفت‌وگو ایجاد کند. یکی از شاخص‌ترین تئوریسین‌های این نحله، دکترمحمدعلی رجبی‌دوانی است. از این نویسنده پیش‌تر کتاب‌هایی با عنوان «مشق خوبان» و «تجسم حماسه» که درس‌گفتارهایی در شناخت هنرهای تجسمی انقلاب محسوب می‌شود، منتشر شده است.
در توضیح این کتاب آمده است: شناخت سنت حسنه آداب معنوی نگارگری اسلامی ایران که طریق اهل فتوت بوده، شرط لازم به منظور احیای فضایل فراموش شده این هنر شریف است. آداب معنوی، طریقی است برای سیر از حکمت به مظاهر هنری که عدم عنایت به آن، سنت حسنه هنر از مسیر حکمت خارج شده و از منزلت والایش دور می‌افتد. در عصر انقلاب اسلامی که تجدید عهد با موازین حکمت اسلامی و طریق فتوت سرلوحه سلوک و آزادگی انسان قرار گرفته، فرصت مغتنمی است تا هنرمندان با تکیه بر این سنت حسنه، هنر خویش را تعالی بخشیده و شکوفا نمایند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی