صفحات
شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و بیست و هفت - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

چهره روز
علی رهبری، رهبر دائم میهمان اپرای مارینسکی سن‌پترزبورگ، دو برنامه مختلف دیگر را در روزهای چهارم و یازدهم فروردین ماه به روی صحنه خواهد برد. طبق خبر فارس، این کنسرت‌ها، برنامه‌های نهم و دهم علی رهبری در هفت ماه گذشته به‌عنوان رهبر دائم میهمان برای اپرای مارینسکی هستند. در تیرماه گذشته بود که والری گرگیف، مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی، علی رهبری را به‌عنوان رهبر دائم این اپرا برای رهبری ۱۲ برنامه مختلف در سال منصوب کرد.


اتفاق روز
«ماریو بارگاسیوسا» نویسنده پرویی برنده جایزه نوبل در حالی به فرهنگستان ادب و زبان فرانسه در پاریس پیوست که نخستین عضوی است که هرگز کتابی به زبان فرانسه ننوشته.  آنطور که ایسنا خبر داده، پیوستن به فرهنگستان زبان و ادبیات فرانسه، یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای حیات فرهنگی کشور فرانسه است. همچنین پیوستن «یوسا» نیز به دلیل اینکه هرگز کسی که حتی یک کتاب هم به زبان فرانسه منتشر نکرده باشد و نمی‌توانست به این فرهنگستان بپیوندد، اتفاق بی‌سابقه‌ای است.

عدد روز
سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر علاوه‌ بر میزبانی پایتخت، به‌طور همزمان در ۱۴ استان دیگر کشور برگزار خواهد شد و در مجموع ۱۶۶ اجرای صحنه‌ای در پهنه ایران روی صحنه خواهد رفت. استان گلستان با ۳۴ اجرا، آذربایجان شرقی ۲۰، کرمانشاه ۱۸، خراسان شمالی ۱۴، زنجان ۱۲، هرمزگان ۱۲، جنوب کرمان ۱۱، کهگیلویه بویراحمد ۱۱، مازندران ۸، همدان ۶، بوشهر ۶، البرز ۵، لرستان ۵ و گیلان با ۴ اجرای صحنه‌ای میزبان سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود. سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار خواهد شد.


چالش روز
خوشبختانه جریان سکون مطلق کنسرت‌ها مدتی است که در کشور به پایان رسیده و با برگزاری چند اجرا در روزهای پیش‌رو، از جمله سیروان خسروی و رضا صادقی، فضای موسیقایی کشور به‌تدریج برای برگزاری جشنواره فجر آماده می‌شود. اما هم‌زمان با بازگشت رونق به فضای موسیقی برگزارکنندگان کنسرت‌ها با چند چالش مواجه هستند. ایسنا در گزارشی، نزدیک بودن ماه مبارک رمضان و افزایش هزینه‌های برگزاری را از مشکلات اهالی موسیقی عنوان کرده و این پرسش را مطرح کرده است که با وجود این افزایش قیمت‌ها و کوتاه نیامدن سالن‌های دولتی در قیمت‌گذاری هزینه اجاره سالن‌ها، آیا کنسرت‌گذاران فعلاً بلیت‌ها را تا سقف ۴۹۵ هزار تومان به فروش خواهند رساند یا اینکه با یک افزایش قیمت نجومی روبه‌رو خواهیم بود؟ همچنین این پیشنهاد مطرح شده است که وزارت ارشاد با به‌کارگیری تمهیداتی، مانع تعطیلی کنسرت‌ها در ماه رمضان شود و زمینه برپایی اجراهایی متناسب با این مناسبت مذهبی را در سالن‌ها فراهم کند.


سخن روز
افشین قاسمی که ۱۶ سال پیش به‌طور اتفاقی با برخی از مزایای بزرگ تئاتر برای معلولان آشنا شده، می‌گوید که در این نوع نمایش مهم نیست که کار خوب باشد بلکه مهم این است که حال بازیگران‌مان خوب شود. این دانش‌آموخته تئاتر که سال‌هاست با معلولان جسمی حرکتی و توان‌یاب‌های گوناگون آثار نمایشی را خلق می‌کند، همزمان با اجرای تازه‌ترین نمایشش در گفت‌و‌گویی با ایسنا از موهبت‌های تئاتر برای معلولان گفته و ابراز تأسف کرده که در کشور ما این موضوع مورد توجه نبوده است. نمایش «جایی در میان ابرها» به کارگردانی افشین قاسمی تا روز ۲۵ بهمن ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.


مکث روز
کتاب «فلاش؛ سگ شاعر» نوشته ویرجینیا وولف با ترجمه شفیقه کیوان به‌تازگی توسط انتشارات امیر کبیر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب نتیجه بازی آزاد سیال ذهن ویرجینیا وولف است که سعی در روایت حقیقت زندگی الیزابت برت از منظر سگ این شاعر دارد چون وولف معتقد بود حقیقت فرد در ناگفته‌های زندگی و دنیای درونی‌شان پنهان است.

جستجو
آرشیو تاریخی