صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

اخبــــار

جدی شدن برکناری وزیر دفاع اوکراین
رسوایی پرونده فساد در دولت اوکراین هر لحظه ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی کابینه ولودیمیر زلنسکی را رونمایی می‌کند و نخست‌وزیر این کشور را در برابر تصمیمات سخت قرار می‌دهد. در تازه‌ترین اتفاقات این روزهای دولت کی‌یف، روزنامه‌های اوکراینی به نقل از منابع دولتی و نظامی، از برکناری الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور تا هفته آتی پرده برداشتند.
به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، روزنامه پراودا گزارش داده است، این برکناری به نظر جدی می‌رسد و حتی کریل بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین نیز به عنوان جانشین احتمالی او مطرح شده است. ارتش اوکراین پس از استعفای معاون رزنیکوف که مسئول خرید وزارت دفاع اوکراین و اقلام غذایی ارتش بود، بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن بی‌اساس خواندن گزارش‌ها درباره رسوایی فساد برای خرید مواد غذایی از ویاچسلاو شاپووالوف، معاون وزیر دفاع نیز به خاطر خدماتش تشکر کرد. اما این بیانیه نتوانست حواشی پیرامون این وزارتخانه را تمام کند و سرانجام الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز مجبور به واکنش شد. وی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد تفاوت قیمت‌ها ناشی از اشتباه فنی پیمانکار بوده و او در زمان انتقال اطلاعات دچار اشتباه شده است.
نبرد سنگین در باخموت
اوضاع جنگ نیز چندان برای اوکراینی‌ها خوشایند نیست و منابع خبری از نبرد سنگین میان نیروهای واگنر روسیه و ارتش اوکراین در باخموت خبر داده‌اند. به گزارش الجزیره، همزمان با تأیید نبرد سنگین در محله‌های شمالی شهر باخموت از سوی واگنرها، وزیر دفاع اوکراین نیز اعلام کرد ارتش این کشور در شرایطی است که به صدها هزار پهپاد نیازمند است.
نماینده عراقی: امریکا دشمن ملت ما است
یکی از نمایندگان عراق از ائتلاف الفتح، امریکا را متهم به افزایش قیمت دلار در عراق و همچنین مسبب بحران‌های گذشته در این کشور کرد. به گزارش مهر به نقل از وبگاه سومریه نیوز، کریم علیوی، با تأکید بر نقش امریکایی‌ها در بروز بحران‌های گذشته و فعلی عراق در حوزه‌های مختلف، گفت: «امریکا دشمن ملت ما است و این مسأله برای ملت عراق همواره چه در گذشته و چه حال دردسرساز شده است. آنها در برهه‌های مختلف بر مسائل امنیتی دامن زده و بحران‌هایی نظیر کمبود برق و دیگر معضلات اقتصادی را برای کشور به وجود آورده‌اند.»
این نماینده عراقی با اشاره به عزم جدی دولت عراق در طرح‌های توسعه‌ای این کشور و رهاسازی ساختارهای اساسی از سیطره واشنگتن در تمامی بخش‌ها خاطرنشان کرد: «واشنگتن می‌خواهد عراق در همه مسائل به آنها وابسته باشد که آخرین آنها بحران افزایش قیمت دلار است. تمایل دولت عراق برای اتخاذ سیاست درهای باز با همه کشورهای جهان، امریکایی‌ها را خشمگین کرده و آنها را به ایجاد فتنه در داخل عراق کشانده است. امریکا می‌خواهد این پیام را به مردم عراق القا کند که همه مشکلات به دولت بازمی‌گردد.»
جستجو
آرشیو تاریخی