صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

شولتز: پوتین آلمان را تهدید نکرده است

پس از اظهارات بوریس جانسون درباره تهدید شدن از سوی ولادیمیر پوتین، صدراعظم آلمان با خط بطلان کشیدن بر شایعات اخیر، تأکید کرد رئیس جمهور روسیه در هیچ یک از تماس‌های تلفنی، او و آلمان را تهدید نکرده است.
به گزارش ایندیپندنت، اوایل هفته گذشته نخست وزیر پیشین انگلیس در مستند شبکه خبری بی‌بی‌سی اظهار نظری جنجالی درباره روسیه کرد و مدعی شد: «چند روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین در تماسی تلفنی تهدید کرد که نابودی انگلیس برای روسیه تنها یک دقیقه زمان می‌برد.»
این اظهار نظر با توجه به فراز و نشیب‌های آلمان برای ارسال سلاح‌های سنگین به اوکراین، گمانه‌زنی‌ها درباره دریافت پیام مشابهی از سوی روسیه به ژرمن‌ها را نیز پررنگ کرد. موضوعی که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، آن را بی اساس خواند و اعلام کرد پوتین در هیچ یک از تماس‌ها، او و آلمان را تهدید نکرده است. وی به بیلد گفت: «ما در گفت‌وگوها دیدگاه‌های کاملاً مخالفی درباره حمله روسیه به اوکراین داشته‌ایم و حتی شخصاً بارها به صراحت روسیه را مسئول شعله‌ور کردن جنگ اوکراین خوانده‌ایم.» وی درباره ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین از جمله تانک و خودروهای زره‌پوش نیز تأکید کرد: «در توافقی که با ولودیمیر زلنسکی شده، قرار است از سلاح‌های ارائه شده غرب فقط در خاک اوکراین و نه در بخش‌های سرزمینی روسیه استفاده شود. دلیل اصلی کمک‌های مالی و تسلیحاتی و بشردوستانه آلمان به اوکراین این است که معتقدیم حمله روسیه، چهارچوب‌های صلح اروپایی را نقض می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد.» به نوشته ایرنا، شولتز در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر پوتین، مبنی بر اینکه برلین بار دیگر مسکو را با تانک‌های لئوپارد تهدید کرده و به کمک طرفداران هیتلر به دنبال جنگ با روسیه در اوکراین است، گفت: «این یک مقایسه تاریخی نادرست است و پوتین درصدد توجیه حمله به اوکراین است.» آلمان نخستین کشور اروپایی است که قرار است به اوکراین تانک بفرستد و شولتز اواخر ژانویه با ارسال تانک‌های مدرن لئوپارد 2 به اوکراین موافقت کرد. قرار است انگلیس، فرانسه و ایالات متحده نیز تانک‌های چلنجر، لکرک و آبرامز را بزودی در اختیار ارتش اوکراین بگذارند. شولتز افزود: «هرگونه تحویل تسلیحات به دقت با متحدان غربی هماهنگ شده تا از تشدید تنش جلوگیری شود.» در همین حال کاخ کرملین با تأکید بر اینکه حمله ویژه نظامی روسیه به اوکراین برای خلع سلاح همسایه و دفاع از ارزش‌های روسیه در برابر غرب متجاوز است، بارها به کشورهای غربی درباره تجهیز تسلیحاتی کی‌یف هشدار داده است.
جستجو
آرشیو تاریخی