صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۵

هشدار امریکا به ترکیه بابت صادرات به روسیه

لاله مهرزاد/ امریکا با هدف گرفتن صادرات ترکیه به روسیه در روزهای اخیر به آنکارا بابت صادرات برخی مواد شیمیایی و ریزتراشه‌ها و دیگر اقلامی که می‌تواند در جنگ اوکراین به روسیه کمک کند، هشدار داد و اعلام کرد، شرکت‌ها یا بانک‌های ترکیه‌ای که چنین صادراتی را به روسیه انجام دهند و تحریم‌ها را رعایت نکنند، مجازات خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان نلسون، عالی‌ترین مقام وزارت خزانه‌داری امریکا در امور تحریمی ضمن بازدید از بخش‌های دولتی و خصوصی ترکیه برای ایجاد فضای تعامل و همکاری بیشتر بین دو کشور، از آنها خواست از صادرات کالاهایی که به روسیه کمک می‌کند تا در جنگ اوکراین به موفقیت برسد، خودداری کنند. او به آنها هشدار داد: «باید احتیاط بیشتری در کالاهایی که به روسیه صادر می‌کنند، داشته باشند.» سفر نلسون، جدیدترین سفر مقامات ارشد امریکایی به ترکیه است که هدف آن افزایش فشار بر آنکارا برای اطمینان از اجرای تحریم‌ها علیه روسیه است.
یک مقام ارشد امریکایی که نامش فاش نشده، با اعلام اینکه نلسون و هیأت همراهش در بازدیدهای خود از آنکارا و استانبول مراتب نگرانی خود را از صادرات ده‌ها میلیون دلار کالاهای مختلف به روسیه ابراز داشتند، تأکید کرد: «هیچ تعجبی ندارد که روسیه بخواهد به دنبال استفاده از روابط اقتصادی تاریخی خود با ترکیه باشد اما باید دید آنکارا در قبال چنین انتظارهایی چه واکنشی خواهد داشت.»
بنا بر آماری که رویترز به آنها دست یافته، سوابق گمرک روسیه نشان می‌دهد، در هفت ماه نخست جنگ اوکراین، حداقل 2.6 میلیارد دلار قطعات الکترونیکی به روسیه صادر شده که حداقل 777 میلیون دلار آن از محصولات تولیدی شرکت‌های غربی بوده است.
هشدار امریکا به ترکیه بابت صادرات به روسیه درحالی است که آنکارا در طول جنگ اوکراین تلاش کرده روابط خوب خود با کرملین را حفظ کند و بر این اساس موفق شد با میانجیگری‌هایی که در تابستان بین دو طرف مسکو و کی یف داشت، باعث از سر گرفته شدن صادرات غلات از اوکراین شود و بخشی از بحران غذایی در جهان را حل کند.
تعمیق بحران انرژی
در حالی که امریکا در تلاش برای تشدید تحریم‌های گوناگون علیه روسیه است، وزیر انرژی عربستان سعودی درباره این مسأله هشدار داد و اعلام کرد، این تحریم‌ها ممکن است باعث کمبود انرژی در جهان و تعمیق بحران انرژی شود. به گزارش رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان در کنفرانسی در ریاض در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تحریم‌ها چگونه بر بازار انرژی تأثیر خواهند گذاشت، گفت: «تحریم‌ها فقط باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد. این دست اقدامات موجب کاهش سرمایه‌گذاری و در نهایت کاهش منابع انرژی در جهان می‌شود.» او هرچند به‌طور مستقیم به نام روسیه اشاره نکرد، اما گفت که عربستان در تلاش است تا بتواند گاز مایع به اوکراین صادر کند. این در حالی است که اوکراین تا پیش از جنگ گاز مصرفی خود را از طریق روسیه تأمین می‌کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی