صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و بیست و دو - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

یاد
امروز سالروز درگذشت مردی است که نامش به‌عنوان پدر انیمیشن ایران در تاریخچه هنر سرزمین‌مان درج شده است. استاد اسفندیاراحمدیه متولد ۱۳۰۷ در محله پامنار تهران بود. او به مدت ۲ سال از ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶ به تعلیم نقاشی پرداخت. سپس در سال ۱۳۲۶ به هنرستان کمال الملک رفت و از حضور چهره‌های شناخته شده آن روزگار بهره‌مند شد. احمدیه به علت شاگردی در نزد شاگردان کمال‌الملک و نیز به علت همفکری با این جریان مهم نقاشی معاصر ایران از جمله هنرمندان پیرو این مکتب به شمار می‌آید. وی را بانی انیمیشن در ایران و پدر این هنر می‌دانند که در سال ۱۳۳۶ با ساخت دو فیلم «ملانصرالدین» و «قمر مصنوعی» نام خود را به‌عنوان بنیانگذار نقاشی متحرک در ایران به ثبت رساند. احمدیه این دو فیلم را با مداد طراحی کرده و به مدت ۲ دقیقه به حرکت درآورده بود! احمدیه در سال‌های پایانی دهه ۳۰ و سال‌های آغازین دهه ۴۰ آثار زیادی در زمینه نقاشی متحرک به وجود آورد. این هنرمند کشورمان با‌وجود کهولت سن، تا روزهای پایانی عمر خویش نیز همچنان در مرکز آفرینش‌های هنری صبا به تولید انیمیشن مشغول بود و از تلاش و فعالیت برای اعتلای این هنر در کشور فروگذار نکرد. احمدیه در نهایت هفدهم بهمن ماه سال 1390 در 83 سالگی زندگی بر اثر بیماری اختلال خونی را وداع گفت.
تکمیل سرداب حرم امام جواد(ع)
خبر خوب برای زائران حرم امام جواد(ع) اینکه سرداب امام جواد علیه‌السلام در ضلع شمالی حرم امامین جوادین علیهم‌السلام تکمیل و آماده میزبانی از زائران شده است.بخشی از این سرداب در ایام اربعین سال‌جاری نیز برای زیارت بانوان بازگشایی شد و پس از پایان مراسم اربعین درهای آن بسته و عملیات تکمیل سرداب صورت گرفت و اکنون آماده بهره‌برداری است.سرداب امام جواد علیه‌السلام با مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در ضلع شمالی حرم کاظمین قرار دارد و برای افزایش فضای زیارتی در ایام مناسبتی احداث‌ شده است.
بهبود نسبی تهران‌شناس مشهور
روز گذشته خبری مبنی بر بستری شدن عبدالله انوار، تهران شناس معروف در بیمارستان منتشر شد و یکی از دوستان نزدیکش گفته بود که وی به‌دلیل عارضه کلیوی در بیمارستان بستری شده است. در همین رابطه ایسنا گپ‌وگفت کوتاهی را با این پژوهشگر و نسخه‌پژوه منتشر کرده که انوار در آن گفته: «کلیه‌هایم مشکل پیدا کرده است؛ سن بالا رفته و کلیه‌ها دیگر فعالیت قبل را ندارند.» وی در ادامه از مرخصی خود خبر داده و اینکه قرار شده دوران نقاهت را در منزل سپری کند.سید‌عبدالله انوار، متولد سال ۱۳۰۳ تهران، ریاضیدان، منطقدان، موسیقیدان، تاریخدان، فلسفه پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک‌کلام جامع معقول و منقول ایرانی است.او بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌ است. او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه است. عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهم‌ترین و مشهورترین آنها می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد.
«بیلی سامرز» در نقش استیون کینگ
کمپانی برادران وارنر قصد دارد با اقتباس از رمان «بیلی سامرز» استیون کینگ یک فیلم سینمایی بسازد. برادران وارنر امتیاز این کتاب پرفروش را خریده است.این پروژه توسط کمپانی «بد روبات» متعلق به جی جی آبرامز و «اپین وی» لئوناردو دی کاپریو ساخته می‌شود. اگر همه چیز خوب پیش برود می‌توان تصور کرد آبرامز کارگردانی فیلم را برعهده بگیرد و دی‌کاپریو هم در نقش اصلی جلوی دوربین برود.پیشتر صحبت از این بود که این داستان در قالب یک سریال کوتاه ساخته شود اما حالا ساخت فیلم سینمایی از آن مد نظر قرار گرفته است.«بیلی سامرز» استیون کینگ موفق شد در صدر پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز بنشیند و به انتخاب بسیاری از منابع، بهترین کتاب سال ۲۰۲۱ بود و به یکی از کتاب‌های پرفروش آمازون در همان سال هم بدل شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی