«ایران» از آخرین وضعیت ساخت مسکن و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرهای جدید گزارش می‌دهد

تحویل 12 هزار مسکن مهر تا پایان امسال

گروه اقتصادی/ با واگذاری 10 هزار واحد مسکن مهر و مسکن روستایی در ابتدای این هفته، بخش قابل توجهی از مسکن‌های مهر باقیمانده به متقاضیان تحویل داده شد و تا پایان امسال 12 هزار واحد دیگر از مسکن‌های مهر باقیمانده تکمیل و عرضه می‌شود. این واحدها در چند شهر جدید قرار دارد که در همین ماه تکمیل آنها به اتمام می‌رسد. روز شنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور در شهر جدید پرند همزمان ۶ هزار و ۸۳۸ واحد مسکونی ، ۲۹ پروژه خدماتی و عمرانی روبنایی و زیربنایی مرتبط  و همچنین  ۳ هزار و ۱۶۲ واحد مسکونی روستایی افتتاح شد. بخش قابل توجهی از واحدهایی که افتتاح شدند، واحدهای طرح مسکن مهر هستند که بیش از ۱۰ سال در تکمیل و بهره‌برداری از آنها تأخیر ایجاد شده بود، اما در یک‌ سال گذشته در دست اقدام قرار گرفته و تکمیل شده‌اند.
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده مابقی واحدهای باقیمانده مسکن مهر تا پایان سال و بخش دیگر نیز اوایل سال آینده تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود تا به این ترتیب واگذاری مسکن‌های مهر باقیمانده به پایان خود نزدیک و پرونده این برنامه بخش مسکن بسته شود. واحدهای باقیمانده مسکن مهر معضلی بوده که بیش از یک دهه مورد مطالبه مردم است.
از مجموع 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر، 200 هزار واحد در آغاز دولت سیزدهم باقی‌مانده بود. از این تعداد 60 هزار واحد در شهرهای جدید و بیشترین آنها در دو شهر پرند و پردیس واقع است. علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «ایران» گفت: علاوه بر 6 هزار واحد مسکن مهری که روز شنبه با حضور رئیس جمهور در شهر پرند افتتاح شد، 10 هزار مسکن مهر پردیس در روزهای آینده به مردم واگذار می‌شود. همچنین بیش از هزار واحد در گلبهار، 1250 واحد در هشتگرد و 300 واحد در شهرهای جدید صدرا و ایوانکی تا قبل از سال جدید افتتاح می‌شود و به این ترتیب از 60 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده شهرهای جدید بیشتر آن افتتاح و 20 هزار واحد نیز در اوایل سال 1402، تکمیل می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بخشی از مسکن‌های مهر باقیمانده چون فاقد متقاضی بوده در قالب مسکن نهضت ملی ساخته و به متقاضیان این برنامه تحویل داده می‌شود. در مجموع بخش زیادی در مسکن‌های مهر در شهرهای جدید و سایر شهرها در حال تکمیل و واگذاری است و عمده واحدهای باقیمانده واحدهایی هستند که ساخت آنها در قالب تعاونی است و مشکلات قضایی و حقوقی دارند، البته با صدور مجوز از سوی وزیر راه و شهرسازی، در حال رایزنی با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم تا با حل مشکلات، این واحدها نیز تکمیل و واگذار شوند. جعفری افزود: با تکمیل واحدهای تعاونی، پرونده مسکن مهر تا تیرماه سال آینده بسته می‌شود و این برنامه بخش مسکن به پایان می‌رسد.
اتصال شهرها به ریل
علاوه بر ساخت و تکمیل مسکن مهر، توسعه زیرساخت‌ها و روبناهای شهرهای جدید با هدف ارتقای کیفیت زندگی در این شهرها در دستور کار قرار دارد.  سیاست متولیان در تولید مسکن علاوه بر احداث و تکمیل واحدها، برآورده کردن سایر الزامات است. مهم‌ترین محور توسعه شهرهای جدید، اتصال این شهرها به شبکه ریلی است. با توجه به فاصله شهرها با شهرهای مادر و همچنین افزایش هزینه‌های حمل و نقل، اتصال شهرهای جدید به شبکه ریلی، زندگی در این شهرها را تسهیل و هدف انتقال بار جمعیتی از کلانشهرها به شهرهای جدید را نیز محقق می‌کند. تاکنون تعدادی از شهرهای جدید به ریل متصل شده و اتصال شش شهر دیگر در حال انجام است.
بر این اساس، احداث قطار حومه‌ای کلانشهر تهران به شهر جدید پرند، احداث قطار حومه‌ای اصفهان به شهرهای جدید و شهرضا از طریق بهارستان، احداث قطار حومه‌ای تهران به شهرهای جدید هشتگرد و پردیس، ساخت احداث قطار حومه‌ای مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران و اتصال شهر اسلامشهر به متروی تهران، بخشی از برنامه توسعه شهرهای جدید و شهرهای دیگر به کلانشهرها است.  مجموع اعتباری که در لایحه بودجه سال آینده برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده بیش از 1.7 هزار میلیارد تومان است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بخش دیگری از منابع مورد نیاز ساخت و تکمیل اتصال شبکه ریلی شهرها برای افزایش سرعت ساخت و مدیریت هزینه‌ها از منابع داخلی شرکت عمران این شهرها تأمین می‌شود. جعفری با اشاره به پیشرفت فیزیکی اتصال ریلی برخی شهرها گفت: تکمیل ریل شهر جدید گلبهار به مشهد، بهارستان به اصفهان و تکمیل سیگنالینک خط هشتگرد به شهران در اولویت تکمیل قرار دارند. وی همچنین با اشاره به اهمیت اتصال پردیس به متروی تهران، گفت: مطالعات این خط تا آخر امسال به پایان می‌رسد .
ساخت مسکن نهضت ملی
برنامه مهم دیگری که در شهرهای جدید به پیش می‌رود سهم 600 هزار واحدی این شهرها از برنامه نهضت ملی مسکن است. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در این خصوص گفت: در روزهای آینده ساخت 50 هزار واحد آپارتمانی نهضت ملی مسکن و تحویل 50 هزار قطعه زمین 200 متری برای ساخت واحدهای یک طبقه نهضت ملی آغاز می‌شود. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، واحدها 75 تا 110 متری است و هزینه ساخت نیز به طور متوسط تاکنون متری 7 میلیون تومان برآورد شده است. وی افزود: اولین واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید به تعداد 500 واحد خرداد 1402 تحویل می‌شود و بعد از آن، هر ماه در شهرهای جدید مسکن نهضت ملی افتتاح خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی