شمار شهرهایی که علیه اصلاحات نتانیاهو تظاهرات کردند به 20 شهر رسید

اپیدمی اعتراض در اراضی اشغالی

شنبه شب در حالی که اعتراض‌ها در 20 شهر از اراضی اشغالی فلسطین مشاهده شد، فقط در تل‌آویو جمعیتی که شمار آن به بیش از ده‌ها هزار نفر می‌رسید، به‌رغم هوای بارانی در مرکز این شهر ساحلی جمع شدند و مجدداً علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

حسین فاطمی/ هزاران نفر از ساکنان اراضی اشغالی در پنجمین شامگاه شنبه علیه طرح‌های جنجالی دولتی به منظور تغییرات در دستگاه قضا تظاهرات کردند. این بار تجمع‌ها افزایش معنا‌داری را نشان می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها شهروندان 20 شهر علیه بنیامین نتانیاهو به خیابان‌ها رفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، شنبه شب در حالی که اعتراض‌ها در 20 شهر از اراضی اشغالی فلسطین مشاهده شد، فقط در تل‌آویو جمعیتی که شمار آن به بیش از ده‌ها هزار نفر می‌رسید، به‌رغم هوای بارانی در مرکز این شهر ساحلی جمع شدند و مجدداً علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند. یکی از معروفترین این معترضان یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق بود. معترضان با در دست داشتن پرچم‌های رژیم صهیونیستی شعار «آزادی، برابری، دولت کارآمد» را سردادند. تعدادی نیز در خیابان‌های حیفا و چندین شهر کوچک تجمع کردند. تظاهرکنندگان خواهان توقف طرح‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر برای تضعیف دستگاه قضا هستند. ایلیاد شراجا، رئیس «جنبش برای درستی قدرت در اسرائیل» در گفت‌و‌گو با خبرنگاری، نتانیاهو را به نرون، امپراطور خونخوار روم که نظاره‌گر آتش زدن روم بود، تشبیه کرد و سپس در حالی که فریاد می‌زد «ننگ، ننگ، ننگ» دوباره به جمعیت پیوست. او که معتقد است، «نتانیاهو، تمایل دارد برای اجتناب از محکومیتش در پرونده فساد از دستگاه قضا سوء‌استفاده کند»، نسبت به طرح شیطانی دولت درباره تبدیل دولت از دولت یهود دموکراتیک به دولت دیکتاتوری هشدار داد. همچنین در پلاکاردی که پزشکی در تل‌آویو در دست داشت، نوشته بود: «پزشکان به منظور زندگی دموکراتیک مبارزه می‌کنند.»
طرح اصلاحات قضایی در رژیم صهیونیستی پس از آنکه توسط یاریو لوین، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو مطرح شد، انتقادهای گسترده‌ای‌ را بویژه از سمت مخالفان به همراه داشت و منجر شد مخالفان سلسله تجمع‌های اعتراضی را کلید بزنند که اکنون 5 هفته است ادامه دارد و پایانی برای آن نیز دیده نمی‌شود. هدف از این طرحی که لوین مطرح کرده، کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین بشدت محدود می‌کند و کنست را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رأی قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجدداً تصویب کند.
خلبان رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به ترور تهدید کرد
در حالی که خیابان‌های 20 شهر اراضی اشغالی فلسطین شاهد اعتراض‌های گسترده به نتانیاهو است، یک خلبان صهیونیستی که در بمباران راکتورهای هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ شرکت داشت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در صورت ادامه اجرای طرح اصلاح دستگاه قضایی به ترور تهدید کرد. به گزارش سایت خبرگزاری سما، سرهنگ زئیو راز، یکی از رهبران تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: «اگر نخست‌وزیر قدرت دیکتاتوری پیدا کند، او و وزیرانش باید کشته شوند.» در پاسخ، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در بیانیه‌ای که در حساب توئیتر خود منتشر کرد، اعلام کرد: «تحریک علیه نخست‌وزیر نتانیاهو اوج جنون را می‌شکند. ما از درخواست زئیو راز برای ترور نخست‌وزیر نتانیاهو و وزرا شوکه شدیم. شاباک و پلیس باید فوراً برای دستگیری او و سایر محرک‌ها علیه نخست‌وزیر اقدام کنند.»
پس از آن، پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، کوبی شبتای، فرمانده پلیس رژیم صهیونیستی پس از «افزایش قابل توجه اظهارات تحریک‌آمیز خطرناک» تصمیم گرفته است که هرگونه پست «از این نوع» در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه این بیانیه آمده است، پلیس با پست‌های تحریک‌آمیز ابداً مسامحه نخواهد کرد و هرکس با هدف آسیب رساندن به شخصیت‌های عمومی پستی تهدیدآمیز یا تحریک‌آمیز منتشر کند یا اظهارنظر اینچنینی داشته باشد، مورد بازجویی قرار می‌گیرد و در صورت اثبات جرم، علیه وی کیفرخواست صادر می‌شود. یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز تهدید به ترور نتانیاهو را محکوم کرد و در توئیتر خود نوشت: «هرگونه تحریک و خشونت فقط به جنگ برای نجات اسرائیل آسیب می‌رساند. من از همه دوستداران اسرائیل می‌خواهم که تظاهرات کنند، اعتراض کنند و به خیابان‌ها بیایند، اما قانون را رعایت کنند و دنبال خشونت نباشند.»
دعوت مجدد محمود عباس به گفت‌وگوی جامع ملی فلسطینی‌ها
به موازات حال ناخوش در سرزمین‌های اشغالی، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور برقراری مجدد اتحاد و پایان دادن به دودستگی بار دیگر گروه‌های فلسطینی را به گفت‌وگوی جامع ملی دعوت کرد. به گزارش المیادین، حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مجدداً از گروه‌های فلسطینی خواسته گفت‌وگوی جامعی داشته، مکانیزم‌ها، ایده و راهبردهایی برای تحکیم جبهه داخلی و پایان دادن به دودستگی وضع کنند. وی در گفت‌وگو با رادیو فلسطین گفت: «اتحاد ملی و ضرورت تلاش‌ها در دو مسیر مهم است، مسیر نخست پایان دادن کامل به حالت دودستگی طبق توافقات مورد نظر است و دوم اتخاذ موضعی واحد در مقابله با تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، سرزمین، دارایی‌ها و مقدسات آنها.»
جستجو
آرشیو تاریخی