صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و نوزده - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

 

اخبار امروز دنیای مجازی اهالی فرهنگ و هنر اختصاص دارد به کنسرت خیریه رضا صادقی برای زلزله‌زدگان خوی، پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی به مناسبت دهه فجر.

یادروز
امروز چهارشنبه 12 بهمن مصادف است با سالروز فوت محمدتقی مسعودیه، موسیقیدان، موسیقی‌شناس قومی، آهنگساز و آموزگار موسیقی. این موسیقیدان بزرگ در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش به پژوهش، آهنگسازی، گردآوری و تألیف کتاب‌های مهم در حیطه موسیقی‌شناسی، فعالیت‌های دانشگاهی و تربیت شاگردانی سرشناس پرداخت. مسعودیه که در رشته هارمونی مدرک فوق‌لیسانس و دو دکترای مختلف در موسیقی داشت، یکی از تحصیلکرده‌ترین موسیقیدانان زمان خود بود. او برای نخستین‌بار بسیاری از درس‌های تخصصی مربوط به موسیقی را وارد دانشگاه‌های ایران کرد. او در کتاب مبانی اتنوموزیکولوژی برای نخستین‌بار علم موسیقی‌شناسی قومی (اتنوموزیکولوژی) را به ایرانیان معرفی کرد و از او به‌عنوان «پدر اتنوموزیکولوژی ایران» یاد کرده‌اند.
 کتاب و ادبیات
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب خواست نمایشگاه کتاب سال آینده را در شهر آفتاب برگزار کنند. به گفته مهدی عباسی، وقتی نمایشگاه صنعت نفت در شهر آفتاب برگزار می‌شود، حتماً می‌توان نمایشگاه کتاب را نیز آنجا برگزار کرد.
دبیرخانه چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزدهای گروه «دین» در موضوع‌های «کلیات اسلام»، «علوم قرآنی»، «حدیث»، «فقه و اصول»، «سیره»، «کلام»، «اخلاق»، «عرفان» و «ادیان دیگر» را معرفی کرد. در این گروه ۳۲ کتاب به مرحله دوم داوری چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی راه پیدا کردند.
نغمه و نوا
در پی وضعیت دشوار مردم خوی پس از زلزله اخیر، رضا صادقی پس از مدت‌ها با هدف خیرخواهی و همراهی با مردم این منطقه ۲۵ بهمن‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه می‌رود. براساس آنچه اعلام شده، تمامی عواید این کنسرت برای تهیه ملزومات مردم دچار زلزله خوی هزینه خواهد شد.این کنسرت با عنوان «همدلی» و با شعار«کنسرتی از مردم برای مردم خوی» با همراهی مؤسسه فرهنگی-هنری لیما برگزار خواهد شد.
تصویر و تجسمی
در آستانه دهه مبارک فجر، نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط سید هدایت موسوی، هنرمند نوگرای معاصر با عنوان «خط خُطوه»، در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. مجموعه «خط خُطوه» حاصل سه سال مطالعه و کار سید هدایت موسوی روی ظرفیت‌های بصری و تجسمی متن بیانیه تمدن‌ساز گام دوم انقلاب اسلامی است که در راستای این گفتمان تولید و ارائه شده و پس از این نمایشگاه به‌ صورت مرقع خطی منتشر خواهد شد. این مجموعه‌ آثار، مشتق‌ شده از فرم‌های متنوع خوشنویسی، شامل ۱۸ اثر کتابت نستعلیق، دوازده اثر قطعه نستعلیق، هجده اثر سیاه‌مشق و دو اثر نقاشیخط، برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. آیین گشایش این نمایشگاه دیروز سه‌شنبه برگزارشد.
به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر، نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «طلیعه آزادی» از ۱۲ بهمن‌ماه در نگارخانه کلک‌خیال برپا می‌شود. این نمایشگاه مشتمل بر ۲۰ اثر با تکنیک مونولوگ سیاه و سفید و در ابعاد ۵۰*۷۰ با موضوع مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی و ورود امام خمینی(ره) به ایران و استقبال مردم در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ توسط عکاسانی چون عباس ملکی، محمد صیاد، عبدالحسین پرتوی و کاوه گلستان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی می‌توانند تا ۲۰ بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ از این نمایشگاه در نگارخانه کلک‌خیال، فرهنگسرای اخلاق دیدن کنند.
سینمای جهان
در حالی که استودیو لاینزگیت قصد دارد فیلم زندگینامه‌ای مایکل جکسون را بسازد، اکنون برادرزاده وی برای ایفای نقش اصلی انتخاب شده است. آنتوان فوکوآ کارگردان این فیلم با عنوان «مایکل» است و وی خبر انتخاب جعفر ۲۶ ساله دومین پسر جرمین جکسون، برادر بزرگ‌تر و مسلمان مایکل را در اینستاگرام اعلام کرد. جعفر از ۱۲ سالگی وارد حرفه خوانندگی شده و این فیلم اولین تجربه او در زمینه سینما است. گراهام کینگ، تهیه‌کننده فیلم‌های زندگینامه‌ای مانند «راپسودی بوهمی» درباره زندگی ستاره گروه کویین به‌عنوان تهیه‌کننده در تولید این پروژه حضور خواهد داشت.

نکته خبر
آیین پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی ۱۲ بهمن‌ماه سال‌ جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از نشان رضا مقدسی برای معرفی و تقدیر از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی، رونمایی می‌شود. این نشان قرار است همه ساله به‌عنوان جایزه روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی به روزنامه‌نگارانی اعطا شود که براساس انتخاب هیأتی از استادان روزنامه‌نگاری، معرفی می‌شوند. زنده‌یاد مقدسی از فعالان رسانه‌ای بود که فعالیتش را از دوران دانش‌آموزی و با نوشتن در نشریه دانش‌آموزی آغاز و سال‌ها به‌عنوان خبرنگار فعالیت کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی