صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و هفده - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۴

فضای مجازی


نمایشگاه عکس «۴۴ سال»، راهیابی مستند دختر کوچ به جشنواره مستند ایران، فیلم جدید «آواتار: راه آب» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، تجلیل از اسپایک لی با دریافت جایزه فلوشیب انستیتو فیلم بریتانیا و انتشار کتاب «درآمدی بر فلسفه موسیقی فارابی» اثر سیدمحسن موسوی از جمله اهم اخبار فرهنگ وهنر در فضای مجازی است که با هم می خوانیم.

عکس
خانه عکاسان ایران به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی نهضت انقلاب اسلامی، نمایشگاه عکس «۴۴ سال»، عکس‌هایی از مهم‌ترین واقعه تاریخ معاصر ایران را از ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ در «گالری خانه» حوزه هنری انقلاب اسلامی، افتتاح می کند. این نمایشگاه عکس‌هایی از حضور و زندگی امام خمینی(ره) در کشور فرانسه و اتفاقات ایران را در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 را به نمایش می‌گذارد؛ در این نمایشگاه 83 عکس از  10 عکاس که 7 نفر از آنها از عکاسان آژانس عکس سیپا فرانسه هستند؛ به روی دیوار می‌رود.همچنین 15  اثر تک نسخه چاپ شده از روی نگاتیوهای مفقود شده مرحوم قربان خلیلی به همراه عکس شاهکار «نزن سرباز» به نمایش گذاشته می‌شود، که روزهای پایانی پیروزی نهضت انقلاب اسلامی در ایران را به تصویر می‌کشد. در این نمایشگاه، عکس‌های قاسم حاج‌محمدی عکاس ایرانی و میشل ستبون عکاس برجسته فرانسوی اتفاقات روزهای 12 آبان تا 22 بهمن 57 را در شهرهای قم و تهران، روایت می‌کنند.
فیلم
مستند «دخترکوچ» از تولیدات مرکز ایلام به دومین دوره «جشنواره مستند ایران» در فرانسه راه یافت. به گزارش ایسنا، این اثر به کارگردانی روح‌الله اکبری و با پشتیبانی اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما در «جشنواره مستند ایران» به نمایش درمی‌آید.
«جشنواره مستند ایران» که از ۳ تا ۵ فوریه (۱۴ ـ ۱۶ بهمن) در پاریس برگزار می‌شود، با هدف معرفی بهتر مستندهای ایرانی و ارتباط تماشاگران با مستندسازی در ایران شکل گرفته است.«دختر کوچ» به زندگی سوسن رشیدی، دختری از عشایر نگاهی دارد که با وجود مشکلات و موانع، چند دوره قهرمان کیک بوکسینگ ایران می‌شود. این دختر تلاش می‌کند عشایر را راضی کند تا در زیر سیاه چادر برای دخترانشان باشگاه کیک بوکسینگ برقرار کنند، اما اکثر خانواده‌ها مخالفند.گفتنی است «دخترکوچ» آبان ماه امسال در سومین دوره جشنواره مردم‌شناسی اوکو اوکراین موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه شد.
سینمای جهان
فیلم جدید «آواتار: راه آب» با گذر از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» عنوان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص داد. به گزارش ایسنا، ساخته جدید «جیمز کامرون» پس از پشت سر گذاشتن فروش ۲.۰۷۱ میلیارد دلاری «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»، حالا به رتبه چهارمین فیلم پرفروش تمام دوران دست یافته است و به این معنی است که «کامرون» ساخت سه فیلم از چهار فیلم پرفروش تاریخ سینما را برعهده داشته است.هم اکنون قسمت اول «آواتار» محصول سال ۲۰۰۹ با ۲.۹۲ میلیارد دلار در رتبه نخست فروش تاریخ سینما قرار دارد و پس از آن «انتقام جویان: آخر بازی» با ۲.۷۹ میلیارد دلار و «تایتانیک» دیگر ساخته «کامرون» هم با ۲.۱۹۴ میلیارد دلاری رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
اسپایک لی با دریافت جایزه فلوشیب انستیتو فیلم بریتانیا (BFI) تجلیل می‌شود. به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، جایزه فلوشیب انستیتو فیلم بریتانیا که بالاترین جایزه آکادمی این کشور است به اسپایک لی فیلمساز و کارگردان امریکایی اعطا می‌شود.این جایزه در یک رویداد ویژه که ۱۳ فوریه در ساوت‌بانک انستیتو فیلم بریتانیا برگزار می‌شود، به لی اهدا می‌شود. در این رویداد همچنین جلسه پرسش و پاسخ با این فیلمساز به میزبانی تیم ریچاردز رئیس انستیتو فیلم بریتانیا و مدیر اجرایی آن بن رابرتز برگزار می‌شود. پس از آن نیز «تابستان سم» فیلمی که اسپایک لی در سال ۱۹۹۹ ساخته به نمایش درمی‌آید.لی بیش از ۳ دهه است که به صورت حرفه‌ای مشغول فیلمسازی است و «باید آن را داشته باشد» در سال ۱۹۸۶ و «کار درست را انجام بده» در سال ۱۹۸۹ و «کوکلاکس کلن سیاه» یا «بلکک‌کلنزمن» در سال ۲۰۱۸ که برنده اسکار و بفتا شد از جمله آنها هستند.
کتاب
کتاب «درآمدی بر فلسفه موسیقی فارابی» اثر سیدمحسن موسوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه منتشر شد.  نوشتار حاضر می‌کوشد اندیشه فارابی را به منزله میراث غنی اندیشه پیشینیان در فلسفه موسیقی بررسی کند، زیرا معلم ثانی هم در حوزه فلسفه و هم در حوزه موسیقی عملی و نظری، جزو سرآمدان جهان اسلام است.
فارابی، در قامت یک فیلسوف و موسیقیدان تراز اول در جهان اسلام، نظریاتی دارد که ضمن پیوند فرهنگی با انسان ایرانی معاصر، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از دغدغه‌های فلسفی و به تبع آن بسیاری از دغدغه‌های نظری و عملی موسیقی به نحوه خاص و هنر به نحو آن باشد و به پرسش‌های بنیادین علمی و فلسفی پاسخ‌های جدید بدهد.
فهم موسیقی بماهو موسیقی، منشأ موسیقی از لحاظ فلسفه تاریخ و بررسی تأثیر موسیقی بر مخاطب و نحوه فهم موسیقی، مشغولیت راستین این کتاب است.
این اثر در چهار فصل تألیف شده است؛ در فصل اول به بیان دوم مبحث قوای ادراکی نفس از منظر فارابی و فلسفه موسیقی فارابی پرداخته شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی