صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

اخبار جهان

تظاهرات خونین علیه رئیس‌جمهور پرو

سرازیر شدن گسترده معترضان پرویی به پایتخت این کشور برای وادار کردن رئیس‌جمهور به استعفا، تنها در یک روز با مداخله پلیس بیش از 50 مجروح بر جای گذاشت.
به نوشته ایسنا به نقل از رویترز، گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان با برپا کردن آتش در بخش‌های مختلف خیابان‌های این شهر، به سمت مأموران بطری‌های شیشه و سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس برای متفرق کردن آنها با گاز اشک‌آور وارد عمل شده بود. وینسنت رومرو، وزیر کشور پرو در بیانیه‌ای اعلام کرد در منطقه پونو واقع در جنوب پرو 1500 معترض به پاسگاه پلیس در شهر ایلاو حمله کردند و پایگاه پلیس در زپیتا در این شهر را به آتش کشیدند. به گزارش مقام‌های بهداشت و درمان شهر ایلاو، هشت مجروح با جراحت دست و پای شکسته و جراحت چشمی و شکمی بستری شده‌اند و شمار کلی مجروحان در اعتراضات سراسری این کشور 58 نفر گزارش شده است.
درگیری‌های چند روز اخیر در پی ناآرامی‌های روز پنجشنبه و زمانی رخ داد که یکی از ساختمان‌های تاریخی لیما پس از هشدار دینا بلوآرته، رئیس‌جمهور پرو برای مقابله با تخریبگران، در آتش سوخت. این بنا حدود نیم قرن قدمت داشت و از دارایی‌های باارزش این کشور به شمار می‌رفت. وزیر کشور پرو این آتش‌سوزی را کاملاً سازماندهی و برنامه‌ریزی شده اعلام کرده است.
در خواست اصلی معترضان استعفای بلوآرته و برگزاری انتخابات زودهنگام است اما او حاضر به کناره‌گیری نیست. در این میان گروه‌های حقوق بشری نیز پلیس و ارتش را به استفاده از سلاح مرگبار متهم کرده‌اند که پلیس این اتهام را رد کرده و مدعی است معترضان مسلح هستند.بنا بر آمارها، هزاران معترض در هفته‌ها و روزهای گذشته در لیما و دیگر شهرهای پرو به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار تغییرات اساسی در این کشور شده‌اند. گفته می‌شود در این اعتراضات که از زمان برکناری پدرو کاستیو، رئیس‌جمهور پرو در دسامبر گذشته میلادی و پس از تلاش وی برای انحلال پارلمان به منظور جلوگیری از رأی استیضاح آغاز شده، تا روز جمعه 45 کشته به ثبت رسیده است.

آلمان ارسال تانک‌ لئوپارد به اوکراین را نپذیرفت

تحویل تانک‌های لئوپارد به اوکراین از موضوعات اصلی دستور کار هشتمین نشست وزرای دفاع کشورهای غربی در پایگاه هوایی امریکا در رامشتاین بود، ولی متحدان آلمان نتوانستند برلین را برای اجازه ارسال این تانک متقاعد کنند و این مسأله واشنگتن را ناامید کرده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو در تحلیلی نوشت:  این در حالی است که ورشو و هلسینکی آماده تحویل این تانک‌های آلمانی به کی‌یف هستند، اما بدون رضایت برلین نمی‌توانند این کار را انجام دهند.مایکل کلارک، تحلیلگر نظامی انگلیس معتقد است تردید آلمان در تأیید ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد 2 به اوکراین، به خاطر ترس از واکنش روسیه به این اقدام است. پیش از این  پیر للوش، سیاستمدار فرانسوی که در دوران ریاست‌جمهوری نیکولا سارکوزی وزیر خارجه این کشور بود نیز در مقاله‌ای برای روزنامه لوموند یادآور شده بود ارسال تسلیحات سنگین غربی به اوکراین، تنها درگیری نظامی کنونی را تشدید خواهد کرد.

به آتش کشیده شدن پرچم فرانسه در بورکینافاسو

همزمان با جدیدترین حملات تروریستی در بورکینافاسو با بیش از ۳۰ کشته، مردم این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار خروج ارتش فرانسه از کشور شدند.به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، مردم شهر واگادوگو پایتخت بورکینافاسو، درتازه‌ترین نشانه افزایش احساسات ضد فرانسوی در این کشور غرب آفریقا که درگیر تبعات اقدامات شورشیان نیز هست، به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه فرانسه سر دادند و بنرهایی در دست داشتند که از ارتش فرانسه می‌خواست خاک این کشور را ترک کند. برخی تظاهرکنندگان همچنین پرچم‌های فرانسه را آتش زدند و برخی دیگر از این پرچم برای جمع‌آوری زباله استفاده کردند. روابط بین بورکینافاسو و فرانسه در پی دو کودتای نظامی سال گذشته در این کشور تیره شد. تنش در روابط آنها با اظهارات مقامات حکومتی این کشور مبنی بر اینکه حضور نظامی فرانسه در بورکینافاسو امنیت را بهبود نمی‌بخشد، افزایش یافت.معترضان خشمگین پیش‌تر هم به سفارت فرانسه و مرکز فرهنگی فرانسه در پایتخت بورکینافاسو و همچنین پایگاه نظامی فرانسه در این کشور حمله کرده بودند. این در حالی است که فرانسه حدود ۴۰۰ نظامی از نیروی ویژه این کشور در بورکینافاسو مستقر کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی