صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۴

تظاهرات سوئدی‌های افراطی علیه ترکیه، پذیرش درخواست عضویت سوئد در ناتو را با اما و اگر همراه کرده است

یک بام و دو هوای استکهلم در برابر آنکارا

زهره صفاری/ مجوز سوئد برای اقدام موهن جمعی از سوئدی‌های افراطی برای آتش زدن قرآن در جریان تظاهرات ضد ترکیه در این کشور، تنش‌ها میان استکهلم و آنکارا را تشدید کرده و در کنار آن افزایش تجمع‌های ضد ترکیه‌ای در سوئد باعث لغو سفر وزیر دفاع این کشور به ترکیه شده است.این اقدام در حالی صورت گرفته است که همچنان پذیرش درخواست سوئد برای عضویت در ناتو با مانع تراشی ترکیه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌نظر می‌رسد این کشور مایل به انجام شرط رجب طیب اردوغان، برای بازگرداندن تروریست‌های مخالف ترکیه به این کشور نیست.در همین حال آناتولی نوشت، توهین به کتاب مقدس مسلمانان در برابر سفارت ترکیه از سوی راسموس پالودان، سیاستمدار دانمارکی- سوئدی و رهبران احزاب افراطی سوئد ترتیب داده شده و دولت نیز حاضر به ممانعت از این اقدام در تظاهرات دیروز نشده است. این رفتار اما با واکنش شدید ترکیه همراه شده و آنکارا در نخستین اقدام، سفر هفته آینده پل جانسون، وزیر دفاع سوئد به ترکیه را تعلیق کرده است. حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه درباره این تصمیم به خبرنگاران گفت: «متأسفانه شاهد آن بودیم که دولت سوئد هیچ اقدامی برای جلوگیری از این تظاهرات ضد ترکیه و اردوغان انجام نداده است. بنابراین در این شرایط دیدار جانسون، وزیر دفاع سوئد به ترکیه بی‌معنا است و ما آن را لغو کردیم. ما از سوئد و فنلاند می‌خواهیم تعهداتشان را اجرا کنند و امیدواریم این کار را انجام دهند.»گرچه توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد نگران آن است که تظاهرات ترتیب داده شده در روند تأیید درخواست عضویت سوئد در ناتو تأثیرگذار باشد اما تأکید کرد: «اینکه بخواهم مجوز تظاهرات فردی را لغو کنم قابل قبول نیست، اما موضع خود را به جانسون (وزیر دفاع کشورش) اعلام کرده بودم.» وزارت خارجه ترکیه همچنین با احضار استفان هرستروم، سفیر سوئد در ترکیه مراتب اعتراض آنکارا را به دولت این کشور اعلام کرد.
اولتیماتوم آنکارا به استکهلم
دولت سوئد پیش تر به ترکیه تعهد داده بود، هیچ گروه تروریستی در خاک این کشور اجازه فعالیت ندارد. موضوعی که در عمل طرف سوئدی به آن پایبند نبوده است و تظاهرات‌ ضد ترکیه صحتی بر این ادعا است. همین امر نیز سبب شد  ترکیه با هشدار به سوئد هر گونه مجوز فعالیت تبلیغاتی« پ ک ک» در استکهلم را نقض آشکار تعهدات به شمار آورد. این اولتیماتوم در شرایطی به سوئد داده شده است که ترکیه هفته گذشته در پی تظاهرات ضدآنکارا در استکهلم، خواستار اقدامات دولت سوئد در قبال گروه‌های تروریستی مخالف ترکیه و حامیان و اعضای گروهک پ ک ک شده بود. در همین حال به نوشته رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به فنلاند و سوئد استرداد بیش از 130 تروریست به این کشور را به‌عنوان شرط تصویب پذیرش درخواست عضویت سوئد و فنلاند به ناتو اعلام کرده بود. در همین حال وزارت  امور خارجه ایران نیز اقدام سوئد برای ممانعت نکردن از قرآن‌سوزی در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم و آن را نمادی از تنفرپراکنی و متناقض با اصول آزادی بیان عنوان کرد.
فشار امریکا بر ترکیه
در اوج تنش‌های ترکیه و سوئد در ماه‌های اخیر و کشدار شدن موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو با مخالفت ترکیه و مجارستان، دولت بایدن فشارها بر آنکارا را برای تأیید این درخواست بالا برده است. به نوشته آسوشیتدپرس، آنتونیو بلینکن، وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با همتایان خود در فنلاند و سوئد، حمایت خود برای حل و فصل فوری موانع پیش روی این درخواست را اعلام کرد. براساس آخرین گزارش‌ها گرچه در بیانیه وزارت خارجه امریکا به طور مستقیم نامی از ترکیه برده نشده اما از آنجا که دو تماس اخیر تنها یک روز پس از دیدار بلینکن با وزیر خارجه ترکیه ترتیب داده شده بود، به باور کارشناسان، هدف مذاکرات واشنگتن، فشار بر آنکارا بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی