صفحات
شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و یکصد و ده - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - صفحه ۲۲

گزارش «ایران» از چالش‌های تعطیلات گسترده مهد کودک‌ها برای والدین

کودکان بلاتکلیف، مادران کلافه!

سمیه افشین‌فر / پنج ماه از آغاز سال تحصیلی گذشته و در این مدت بار‌ها والدین با جملاتی مثل «کمیته اضطرار آلودگی هوا فردا را تعطیل اعلام کرد» روبه‌رو شده‌اند و با اعلام هر خبر تعطیلی، تلنگری بر جریان عادی زندگی خانواده‌ها وارد می‌شود. والدینی شاغلی که هزینه‌های زیاد ثبت‌نام در مهد کودک‌ها پرداخت کرده‌اند، به امید اینکه با مشکلات کمتری به کار و زندگی بپردازند. هزینه‌ای از جیب خانواده رفته، فرصت شغلی پدر و مادر به مخاطره افتاده و کودکی که روزهای کودکی را در سرگردانی بین محل کار پدر و مادر یا منزل اقوام پشت‌سر می‌گذراند. در این میان اما تکلیف هزینه‌هایی که خانواده‌ها کرده‌اند، چیست؟ مادری که کودک خود را به مهدکودک می‌سپارد شاغل است و حتماً توانایی نگهداری از کودک خود را برای ساعاتی نداشته، وقتی شهریه کل ماه را پرداخت کرده است چرا باید فرصت شغلی خود را هم از دست بدهد و از مرخصی استفاده کند یا کودک را راهی محل کار کند؟ انگار در این میان فقط مشکلات خانواده‌هاست که بیشتر شده و آلودگی چتر ناآرامی را به سر زندگی آنها گسترانده است.
حمیلا بخشی دکترای روانشناسی که سابقه 20 ساله مدیریت مهدکودک را بر عهده دارد در گفت‌و‌گو با «ایران» به مشکلاتی که تعطیلات برای آنها ایجاد کرده اشاره کرد و گفت: تعطیلات ناگهانی مهدکودک‌ها بجز آسیب‌های روانی که به کودک وارد می‌کند و نارضایتی والدین، صدمات زیادی هم به مهدهای کودک که دولتی نیستند وارد کرده است و ما هر روز با والدینی روبه‌رو هستیم که مطالبات بحقی از ما دارند. آنها که پرداخت‌هایی بابت غذا، شهریه و هزینه سرویس داشته‌اند به سراغ مدیران می‌آیند و خواستار عودت پول‌هایشان می‌شوند اما من مدیر هم هزینه‌‌هایی دارم و خیلی از اوقات امکان بازگرداندن پول‌ها برای ما هم مقدور نیست. مثلاً ما باید اجاره ماهانه، هزینه معلم و بیمه را پرداخت کنیم و بنابراین نمی‌توانیم هزینه‌ای را عودت بدهیم. هر چند هزینه ناهار باید برگردانده شود. در مورد مهدکودک بر اساس قانونی که سال‌هاست که اجرا می‌شود، شهریه اول هر ماه گرفته می‌شود؛ این به خاطر برنامه‌ریزی برای حساب و کتاب مهدکودک است. اگر شهریه را آخر ماه بگیریم و کودک را از مهد ببرند، تکلیف هزینه‌ها چه می‌شود؟ مهدکودک مثل خانه است و هزینه‌هایی دارد، باید بدانیم چند کودک داریم تا بتوانیم برایشان هزینه کنیم.
وی افزود: ما واقعاً نمی‌دانیم تعطیلات بر چه مبنایی اعلام می‌شود، انگار اصلاً توجهی به وضعیت آموزش نمی‌شود. مادران چند کودک من که در شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند گفتند که از آنها خواسته‌اند دیگر به سر کار نیایند یا مادر چند دانش‌آموز دیگر فردی را استخدام کرده‌اند که در روزهای تعطیل سه کودک خود را نزد او ببرند تا بچه‌ها بتوانند از کلاس آنلاین استفاده کنند. همه ما با این آلودگی هوا زندگی می‌کنیم، بچه‌های ما به خیابان می‌روند و در شهر تردد می‌کنند، همه ما قربانی سوء‌مدیریت هستیم.
شهریه بر مبنای قانونی قدیمی
در مرداد ماه بود که رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک در نشست خبری خود خبر از نهایی شدن الگوی شهریه کودکستان‌ها تا چند وقت دیگر داد اما چنین به نظر می‌رسد که کودکستان‌ها هنوز بر مبنای الگوهای زمانی رفتار می‌کنند که زیر نظر سازمان بهزیستی کشور بوده‌اند. این در حالی است که دست‌اندرکاران سازمان بهزیستی کشور به هیچ سؤالی در خصوص مهدکودک‌ها جواب نمی‌دهند و مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک هم در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن شنیدن شکایت والدین دارای فرزند مهدکودکی در پاسخ به این سؤال که چرا باید خانواده‌ها بابت خدماتی که دریافت نکرده‌اند هزینه پرداخت کنند، گفت: این موضوع به جای خود قابل تأمل و بررسی است و ان‌شاءالله در دستور قرار خواهیم داد. البته توجه داشته باشید که بودجه سازمان برای حمایت از کودکان و کودکستان‌ها تقریباً ناچیز است و با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم خواستار توجه جدی به این بخش هستیم تا فرزندآوری و فرزندپروری با کیفیت در راستای عدالت آموزشی در جامعه محقق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی