فضای مجازی

فقدان
هوشنگ لطیف‌پور یکی از چهره‌های شاخص و پیشکسوت دوبله و از نخستین مدیران دوبلاژ ایران بود که متأسفانه به‌تازگی در ونکوور کانادا درگذشت. او کار دوبله و مدیریت دوبلاژ را از سال ۱۳۳۲ با فیلم شنل آغاز و فعالیت در سینما را با دوبلاژ شروع کرد و در سال ۱۳۳۷ با مشارکت فرخ‌زاد استودیوی دوبلاژ «سایه» را تأسیس کرد که تا سال ۱۳۴۰ فعال بود. تعداد زیادی از گویندگان مطرح عرصه دوبله مانند پرویز بهرام، ژاله کاظمی، فهیمه راستکار و زهره شکوفنده کار خود را با هوشنگ لطیف‌پور آغاز کرده یا در کارهای وی به نقطه اوج فعالیت خود رسیده‌اند. همچنین منوچهر نوذری نخستین بار از طریق او به دوبله دعوت و به ایرج دوستدار جهت کارآموزی دوبله معرفی شد. لطیف‌پور گویندگی فیلم «اتللو»، راوی سریال «دایی جان ناپلئون» و همچنین گوینده متن سریال دلیران تنگستان بود و بیشتر مدیریت دوبلاژ را برعهده داشت که از جمله آنها می‌توان به «بدنام» (ساخته آلفرد هیچکاک)، «جولیوس سزار»، «دون کیشوت» (ساخته گریگوری کوزنتسف)، «توت فرنگی‌های وحشی» (ساخته اینگمار برگمن) اشاره کرد.
 
تجسمی
عبادرضا اسلامی کولایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران به ایسنا گفته این مکان فرهنگی و هنری سه روز دیگر و همزمان با دهه‌ فجر بازگشایی خواهد شد. «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» عنوانِ آخرین نمایشگاهی بود که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. با تمام شدنِ این نمایشگاه، موزه هنرهای معاصر تهران برای مدت زمان نسبتاً طولانی‌ به منظور تعویض کف‌پوش‌ها و برخی تعمیرات دیگر تعطیل شد. او همچنین جزئیاتی از آخرین روند تعمیرات در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه کرده و گفته: «گالری انتهایی از امروز کار تعمیراتش تمام می‌شود و فکر می‌کنم تا پس‌فردا کفپوش گالری‌ها تمام خواهد شد. موزه قبلاً بازسازی و مرمت شده بود و ما فقط بحث کف‌پوش‌ها، نوسازی و برخی موارد جزئی را داشتیم؛ بنابراین موزه هنرهای معاصر تهران تا پس فردا بازگشایی خواهد شد و ما کتباً این موضوع را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری اعلام کرده‌ایم. همکاران ما در اداره کل هنرهای تجسمی نامه‌ای زدند که آمادگی داشته باشیم تا نمایشگاهی به مناسبت دهه فجر برگزار کنیم.»
ادبیات
کاوه میرعباسی مترجم ایرانی خبر داده که در حال ترجمه کتابی از یک نویسنده زن اسپانیایی است اما از آوردن نام کتاب از ترس لو رفتن، خودداری کرده است. او درباره کتاب‌هایی جدید که در دست چاپ یا ترجمه دارد، به ایسنا گفته: کتابی در دست چاپ  یا آماده چاپ ندارم اما کتابی در حال ترجمه دارم که تا زمان انتشار، اسمش را نمی‌گویم زیرا ممکن است دیگرانی بیایند و از روی دست من سریع‌تر این کتاب را ترجمه کنند. در این حد می‌توانم بگوییم که نویسنده این کتاب یک نویسنده زن اسپانیایی است که در اسپانیا معروف ‌است، کتابش موفق بوده اما از این نویسنده کتابی در ایران ترجمه نشده است. میرعباسی درباره اینکه چرا مترجمان کمتر سراغ نویسنده‌های معرفی نشده به جامعه ادبی می‌روند و بیشتر از نویسنده‌های مطرح یا لیست‌های پرفروش ترجمه می‌کنند، هم می‌گوید: یکی از علت‌های این موضوع اقبال کم به آثار جدید است پس معمولاً ناشران و مترجمان به فهرست‌های پرفروش رجوع می‌کنند و به همین دلیل امکان دارد چند مترجم سراغ یک کتاب بروند. در سال‌های اخیر این موضوع بیشتر شده است، البته همیشه هم فهرست‌های پرفروش جواب نمی‌دهد زیرا سلیقه ایرانی‌ها متفاوت با سلیقه مخاطبان دیگر کشورهاست و گاه خیلی از این کتاب‌ها استقبال نمی‌شود.
به مناسبت ۳۰ سال فعالیت یکی از مشهورترین کارگردان‌های کره‌ای، کتابی جامع درباره کارنامه او منتشر می‌شود. پارک در ماه مه ۲۰۲۲ به‌عنوان دومین کارگردان کره‌ای موفق شد تا جایزه کارگردانی را از جشنواره فیلم کن بگیرد. وی این جایزه را برای فیلم رمانتیک «تصمیم به ترک» با بازی تانگ وی و پارک هائیل دریافت کرد. این فیلم به تازگی در جوایز فیلم اژدهای آبی کره موفق به کسب ۶ جایزه شد و در عین حال نماینده کشورش در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ نیز هست. این کتاب که با عنوان «در نهایت، پارک چان ووک» منتشر می‌شود با سرمایه‌گذاری جمعی تولید می‌شود و در حالی که زمانی معین برای تأمین مالی تولید آن تعیین شده بود، ظرف چند روز به هدف خود که جمع‌آوری ۶۵ میلیون وون (نزدیک ۵۰ هزار دلار) بود رسید و از آن هم فراتر رفت و در نهایت ۳۳۴ میلیون وون یعنی ۵ برابر هدف اولیه خود را گرد آورد.
سینمای جهان
با معرفی نامزدهای جوایز آنی ۲۰۲۳، نتفلیکس با کسب ۵۰ نامزدی با فیلم‌های مختلفش و از جمله «پینوکیوی گی‌یرمو دل تورور» پیشتاز شد. این فیلم تاکنون ۳۸ جایزه در این فصل از جوایز کسب کرده که جایزه گلدن گلوب برای انیمیشن بلند از جمله آنهاست. این انیمیشن یکی از ۳ پروژه نتفلیکس است که در بخش بهترین انیمیشن بلند جوایز آنی جای گرفته است. دیگر فیلم‌های نتفلیکس در همین بخش شامل «هیولای دریایی» و «وندل وحشی» هستند. «قرمز شدن» پیسکار-دیزنی و «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو» از دریم‌ورکز دیگر فیلم‌های مدعی کسب جایزه بهترین انیمیشن بلند هستند. امسال علاوه بر جوایزی که در بخش‌های مختلف رقابتی اهدا می‌شود، آنی از پیت داکتر نویسنده و کارگردان و مدیرعامل پیکسار نیز تجلیل می‌کند. کریگ مک‌کراگن خالق مجموعه‌های تلویزیونی و اولین لمبارت فقید که برای فیلم‌های کوتاه خود شهرت داشت نیز هر یک جوایز یک عمر موفقیت شغلی را می‌گیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی