فضای مجازی

اجرای نمایش «که؟»، واکنش تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «موسی(ع)» نسبت به شایعه بودجه، پخش فیلم «تابستانی که برف آمد» با مضمونی اجتماعی، اعلام برندگان جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم اسپرینگز»، شعرخوانی شاعران ایرانی در سوریه، انتشارکتاب جدید مهدی رجبی با عنوان «هاله هله‌هوله» و انتشار کتاب «خاطرات یک گاو»نوشته برناردو آچاگا از جمله اهم اخبار فرهنگی وهنری در فضای مجازی است که با هم می‌خوانیم.

تئاتر
بهمن علاقبندان که این روزها نمایش «که؟» را روی صحنه می‌برد و با تحریم تئاتر در این روزهای خاص مخالف است، گفت: «از آنجا که نمایش ما یک کار فلسفی عرفانی است، توقع نداشتیم تماشاگران خیلی زیادی داشته باشیم اما دوست داریم تماشاگران خاصی که این موضوع برایشان جذاب است، به تماشای نمایش ما بیایند. امیدوارم در شرایط فعلی که مردم خسته و ناراحت هستند، این نمایش کمی حال و هوایشان را عوض کند و برایشان نوعی دلگرمی باشد. البته اجرای یک کار فلسفی خیلی سخت و نیازمند جسارت است که بتوانی آن موضوع را بخوبی درک کنی و درست به مخاطب انتقال بدهی و خوشحالم که ما این جسارت را به خرج دادیم. این نمایش در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود و تا روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه روی صحنه است.»
فیلم و سریال
تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «موسی(ع)» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به پخش شایعه بودجه 10 هزار میلیارد تومانی این سریال در فضای مجازی واکنش نشان داد. محمود رضوی تهیه کننده سریال به‌صورت تلویحی این رقم را از اساس تکذیب کرد.‌ او در توئیتی نوشت: «‏حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت: ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمی‌دانی چقدر است! حالا داستان همین است یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است! شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل ۱۰هزارمیلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!»

فیلم «تابستانی که برف آمد» با مضمونی اجتماعی در چالش با قانون آماده نمایش شد. به گزارش ایسنا، این فیلم سینمایی به کارگردانی نسیم فروغ و تهیه‌کنندگی مریم بحرالعلومی که تابستان سال‌جاری مقابل دوربین رفته بود، بدون لحاظ کردن هیچگونه حذف یا ممیزی پروانه نمایش گرفت و برای پخش آماده شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم اسپرینگز» برندگان سی و چهارمین دوره خود را اعلام کرد و فیلم «سنت عمر» به کارگردانی «آلیس دیوپ» که نماینده سینمای فرانسه در اسکار ۲۰۲۳ است، جایزه فیلم خارجی را از هیأت داوران انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) دریافت کرد.«سنت عمر» که به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ راه یافته است، براساس یک داستان واقعی ساخته شده و درباره رمان‌نویسی جوان است که دادگاه یک مادر سنگالی مهاجر متهم به قتل دخترش را پیگیری می‌کند.
 شعر و ادبیات
شاعران ایرانی در سوریه در وصف شهدای مقاومت و حاج قاسم سلیمانی شعرخوانی کردند. به گزارش ایسنا، فعالان فرهنگی-هنری فلسطینی در مرکز فرهنگی هنری «شهید هنرمند فلسطینی ناجی‌العلی» در دمشق میزبان شاعران و هنرمندان ایرانی شدند. به‌مناسبت سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، جبهه مردمی آزادسازی فلسطین در سوریه، اتحادیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران فلسطینی و انجمن دوستی ایران و فلسطین با همکاری «حوزه هنری انقلاب اسلامی» طی همایشی در اردوگاه شهدای فلسطینیان (مخیم الشهداء) در دمشق میزبان شاعران کشورمان شدند.

مهدی رجبی از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «هاله هله‌هوله» و آماده بودن دیگر کتابش درباره سیل خبر داد. این نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان درباره کتاب‌های جدید خود به ایسنا، گفت: «هاله هله‌هوله» اثر جدید من است. این کتاب، کتاب بامزه‌ای است و به خاطر تصویرسازی‌هایش، انتشارش کمی طول کشید. کتاب که در انتشارات طوطی منتشر شده، درباره دختربچه‌ای است که مدام هله‌هوله می‌خورد و خودش نیزهله‌هوله اختراع می‌کند؛ در واقع با ترکیب هله‌هوله‌ها، هله‌هوله جدید اختراع کرده و با بازی‌های زبانی برای آنها اسم می‌گذارد. ترکیب شدن هله‌هوله‌ها و بازی‌های زبانی برای کودکان جالب است؛ مثلاً اگر ویفر و اسمارتیز و پفک را با هم ترکیب کنید می‌شود «ویفر، اسمارتیز، پفک» اما دختر داستان ما نامش را می‌گذارد «ویفرتیزفک» و یک هله‌هوله جدید، درست می‌کند.

«خاطرات یک گاو» زندگینامه‌نویسی گاوی است که در دل جنگ داخلی اسپانیا به دنیا آمده‌است گاوی که وقتش رسیده در زندگی‌اش تحولی ایجاد کند. به گزارش ایرنا، نسخه اصلی کتاب خاطرات یک گاو در سال ۲۰۰۹ منتشر شده‌است. نویسنده کتاب در پیشگفتار آن، ماجرای خلق این داستان را اینچنین بیان می‌کند: روزی در جنگلی میان کوه‌های سرزمین باسک قدم می‌زدم که دو چیز توجهم را جلب کرد: اولی گوساله نوزادی که چشم‌هایش هنوز بسته بود و روی علف‌ها دراز کشیده بود؛ و کمی بعد دومی، لاشه زنگاربسته‌ای که در نگاه اول هواپیمایی کوچک به نظر می‌رسید. به سرگذشت هردوی آنها فکر کردم. وقتی این گوساله گاو شود، چه به روزش می‌آید؟ ماجرای این هواپیما چه بوده؟ درنهایت، حس کردم باید به پاسخی احتمالی برسم. قوه منطق یاری‌ام کرد، اما بهترین یارم در این راه قوه خیال بود. نتیجه‌اش شد همین کتابی که شما، خواننده عزیز اکنون در دست دارید، داستان گاوی به نام مو. خاطرات یک گاو نوشته برناردو آچاگا و ترجمه علیرضا شفیعی‌نسب در ۱۶۸ صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان، در شمارگان ۹۹۰ نسخه و در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات آفرینگان برای نوجوانان منتشر شده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی