اولین تظاهرات گسترده علیه دولت جدید رژیم صهیونیستی برگزار شد

ماه عسل کوتاه نتانیاهو

حسین فاطمی/  تنها 10 روز بعد از آغاز به‌کار دولت بنیامین نتانیاهو، هزاران نفر از شهروندان تل آویو، در اعتراض به سیاست‌های کابینه دست‌راستی وی به خیابان‌ها رفتند و علیه او و کابینه‌اش شعار دادند.
به گزارش الجزیره، معترضان در میدان «هبیما» در مرکز تل‌آویو با در دست داشتن پلاکاردهایی با شعار «برو»، «در کنار هم علیه فاشیسم»، «دموکراسی در خطر است» و «این خانه همه ماست» تظاهرات کردند. آنها همچنین شعارهایی در حمایت از حقوق شهروندی اعراب و لزوم خودداری از رفتارهای نژادپرستانه سردادند و به طور خاص از «ایتامار بن‌ گویر» و «بتسلئیل اسموتریچ»، دو وزیر راست افراطی کابینه نتانیاهو، انتقاد کردند.
میراو میخائیلی، رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی با انتشار توئیتی نوشت: «با هزاران تظاهرات‌ کننده به خیابان آمدیم تا به صراحت اعلام کنیم، اجازه ویران کردن کشورمان را نمی‌دهیم و برای دموکراسی به مبارزه ادامه می‌دهیم.»
کابینه جدید نتانیاهو که در 29 دسامبر فعالیت خود را آغاز کرد، دست راستی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی دانسته می‌شود. توسعه شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری و تضعیف نظارت دستگاه قضایی از برنامه‌های اصلی این کابینه است. یاریو لوین، وزیر دادگستری این کابینه در حال تلاش برای ایجاد اکثریت پارلمانی برای نقض احکام قضایی و نیز تغییر ترکیب شورای عالی قضایی رژیم صهیونیستی است.
تصمیم جدید بن گویر علیه اسیران فلسطینی
اعتراض‌ها به حضور وزرای افراطی در کابینه نتانیاهو در حالی است که وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی در ادامه تصمیم‌های افراطی خود، فرمان جدیدی را درباره ممنوعیت ملاقات با اسیران فلسطینی در زندان‌های این رژیم گرفت. به گزارش شبکه رسمی رژیم صهیونیستی «کان»، ایتامار بن گویر، روند وزیران پیش از خود را که به نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی اجازه می‌دادند با زندانیان امنیتی (اسیران فلسطینی) در زندان‌های این رژیم ملاقات کنند، لغو کرد. بر این اساس بن گویر به تنها یک عضو از هر فراکسیون پارلمان اجازه می‌دهد تا با زندانیان آن هم تحت نظارت ملاقات کند. این در حالی است که تا پیش از این اعضای عرب کنست به طور مرتب از زندانیان فلسطینی، از جمله زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند، در زندان و بیمارستان‌هایی که به آنها منتقل شده بودند، ملاقات می‌کردند تا از شرایط آنها مطلع شوند و با آنها ابراز همبستگی کنند.
همزمان با اقدامات افراطی بین گویر، یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مجوزهای تردد سه نفر از رهبران فتح را بدلیل ملاقاتشان با یک اسیر آزاده لغو کرد. 
اختلاف جدید بین بایدن و نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو در حالی که در فضای داخلی رژیم خود با این اعتراض‌ها و تصمیم‌های افراطی روبه‌رو است، در فضای خارج از سرزمین‌های اشغالی نیز درگیر چالش‌ها با امریکا است. به گزارش روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت، تحریم‌های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان حلقه مهمی در مناقشات واشنگتن و تل‌آویو خواهد بود. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی روز جمعه تصمیماتی در پاسخ به اقدام فلسطین در مراجعه به دادگاه لاهه از جمله غرامت فوری پرداخت تشکیلات خودگردان فلسطین به «تروریست‌ها و خانواده‌های آنها»، تعلیق طرح‌های ساخت و ساز فلسطینیان در منطقه و محرومیت سران تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ کرد. بنابر این گزارش، دولت امریکا از طرح وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای اصلاح نظام قضایی ناخرسند است و معتقد است که این اصلاحات به دستگاه قضایی این رژیم آسیب می‌زند. بر همین اساس خبرگزاری اسپوتنیک نیز خبر داده است، مسئولان ارشد دولت امریکا اعلام کردند، تحرکات دولت جدید رژیم صهیونیستی علیه سیستم قضایی و نگرانی درباره آسیب زدن به نهادهای دموکرات تل‌آویو محور مذاکرات کاخ سفید در هفته‌های اخیر درباره سیاست‌های امریکا در قبال دولت بنیامین نتانیاهو بوده است.
نگرانی در اردوی سازش‌کاران
این در حالی است که روند رویارویی میان فلسطینی‌ها و رژیم اشغالگر بویژه پس از یورش وزیر امنیت ملی این رژیم به مسجدالاقصی، تل‌آویو را به هراس انداخته و کشورهایی را که با این رژیم صلح کرده‌اند از وقوع یک جنگ مذهبی در میان ملت خود به خاطر مسجدالاقصی نگران کرده است‌. در همین ارتباط جکی خوجی، سردبیر امور عربی رادیو رژیم صهیونیستی معتقد است: «تصور غالب در میان کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند این است که اگر سیاست دولت جدید رژیم صهیونیستی این است، باید بدانیم تصمیم‌گیرنده کیست، نتانیاهو یا بن گویر و اینکه چه کسی دیگری را تحریک می‌کند، زیرا این کشورها می‌دانند که روزهای سختی پیش رو دارند، به همین دلیل نیز با الفاظی تند این یورش را محکوم کردند هر چند برخی از آنها هم تلاش کردند الفاظ خیلی تندی به کار نبرند و به جای «محکوم کردن» تنها «اظهار پشیمانی» کردند.» به گفته این تحلیلگر مسائل فلسطین، «اگر مسأله به کشورهای سازشگر با رژیم صهیونیستی کشیده شود و آنها مجبور شوند بین مسجدالاقصی و روابط با اسرائیل یکی را انتخاب کنند، ممکن است تصمیماتی بگیرند که به روابط آسیب برساند، البته این به آن معنا نیست که مسجدالاقصی برای آنها اهمیت دارد بلکه به این دلیل است که می‌ترسند با خطر اعتراضات مردم خود مواجه شوند.»
جستجو
آرشیو تاریخی