استوارنامه سفرای جدید روسیه، مالی، ونزوئلا و مالزی تقدیم رئیس‌جمهور شد

نقشه اقتصادی روی میز دیپلماسی

گروه سیاسی/ رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی در اهانت به مرجعیت و ارزش‌های دینی و انسانی مردم ایران را محکوم و تصریح کرد: توسل به توهین و اهانت آن هم به بهانه آزادی، گواه روشنی بر پوچی منطق هتاکان و ناامیدی آنها از به ثمر رسیدن توطئه آشوب و ناامنی در کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به سخنان سخیف رئیس جمهور امریکا که همه کشورهای جهان را به وصله شلوار امریکایی‌ها تشبیه کرده بود، صحبت‌های رؤسای جمهور امریکا در تحقیر ملت‌ها و دولت‌ها را مسبوق به سابقه دانست و گفت: این سخنان به نوعی بازگشت به فرهنگ دوران استعمارگری و دلیلی بر این مدعاست که پشت ژست‌های فریبنده امریکا در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان، هیبت وحشی و روحیه فرعونی پنهان است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدارها و جلسات متعدد خود با مردم، در سفرهای استانی و دیدارهای عمومی، از مسئولان و مدیران خواست بازدیدهای میدانی و پیگیری حل مشکلات و دغدغه‌های مردم را در دستور کار خود قرار دهند. گرامیداشت یاد شهدای پرواز ۷۵۲ و تأکید بر پیگیری کامل پرونده و همچنین گرامیداشت سالروز قیام ۱۹ دی و حرکت بیدارگرانه مردم قم به عنوان مبدأ اوج‌گیری نهضت اسلامی از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت بود. 
دیدار سفرای جدید 4 کشور با رئیس جمهور
همچنین آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر دیروز در مراسم دریافت استوارنامه سفرای چهار کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی به طور ویژه بر همکاری اقتصادی با این کشورها تأکید کرد تا بار دیگر اولویت همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان در دولت سیزدهم مورد توجه قرار بگیرد. رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «آلکسی ددوف» سفیر جدید فدراسیون روسیه روابط تهران-مسکو را راهبردی توصیف و تأکید کرد: ایران و روسیه زمینه‌های خوبی برای همکاری در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. 
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به افزایش تعاملات دیپلماتیک دو کشور، بر ضرورت شکل‌گیری و تقویت همکاری‌های راهبردی اقتصادی ایران و روسیه نیز تأکید کرد.
«آلکسی ددوف» سفیر جدید فدراسیون روسیه نیز در این مراسم افزایش مستمر همکاری‌های همه‌جانبه اقتصادی را از اولویت‌های برنامه کاری خود بیان کرد و افزود: همکاری‌های راهبردی اقتصادی بین ایران و روسیه موجب ناامیدی کشورهای غربی از سیاست تحریم شده است.  
توسعه روابط با کشورهای آفریقایی
رئیس‌جمهور همچنین در مراسم دریافت استوارنامه «محمد مایگا» سفیر جدید مالی، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را دنبال کرده است. دکتر رئیسی ضمن تقبیح سیاست دولت‌های غربی در قبال کشورهای آفریقایی با بیان اینکه غربی‌ها نه برای کمک، بلکه برای استعمار و غارت ثروت مردم آفریقا به این قاره ورود کرده‌اند، اظهار داشت: معتقدیم کشورهای آفریقایی با توجه به ذخایر و منابع غنی و همچنین برخورداری از نیروی انسانی، بدون دخالت غربی‌ها خواهند توانست با استقلال به توسعه و پیشرفت بیشتر برسند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور غربی‌ها در نقاط مختلف جهان نه‌تنها امنیت‌ساز نیست، بلکه مخل امنیت است، افزود: امیدواریم دولت جدید مالی با کمک مردم این کشور گام‌های بلندی در جهت استقلال و توسعه بردارد. دکتر رئیسی همچنین گفت: با توجه به ظرفیت‌های عظیم ایران، آمادگی داریم روابط اقتصادی خود را با کشورهای مختلف آفریقایی از جمله مالی افزایش دهیم.
«محمد مایگا» سفیر جدید مالی نیز با تمجید از پیشرفت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در محافل علمی و سیاسی آفریقا، ایران را به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور می‌‌شناسند و از این منظر تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران خواسته ما است.  
تعمیق روابط با کشورهای مسلمان
علاوه بر این آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز در مراسم دریافت استوارنامه «خیری بن‌عمر» سفیر جدید مالزی با بیان اینکه روابط دو کشور مسلمان ایران و مالزی بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر توسعه بوده است، تصریح کرد: اولویت دولت ایران تعمیق و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای مسلمان است.
دکتر رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به رغم تحریم‌ها و تهدیدها، گام‌های بلندی در جهت توسعه و پیشرفت برداشته است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود در دو کشور امیدواریم این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت هر چه بیشتر همکاری بین ایران و مالزی به کار گرفته شود.
«خیری بن‌عمر» سفیر جدید مالزی نیز در این مراسم ضمن ابلاغ سلام‌ها و تحیات پادشاه و نخست‌وزیر جدید و مردم مالزی به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، گفت: تجارت، سرمایه‌گذاری، آموزش، علم و فناوری و گردشگری از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط ایران و مالزی باشد.  
نیاز امریکایی‌ها به نفت ونزوئلا
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه «خوزه رافائل سیلوا آپونته» سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز با بیان اینکه روابط دو کشور بسیار صمیمی و دوستانه است، گفت: در سفر آقای مادورو به تهران مذاکرات سازنده‌ای داشتیم که به توافقات مفیدی برای گسترش روابط فیمابین منتج شد.
رئیس‌جمهور با اظهار امیدواری از اینکه در دوره مأموریت سفیر جدید ونزوئلا گام‌های مؤثری در مسیر اجرای این توافقات برداشته شود، افزود: اجرای این تفاهمات می‌تواند ظرفیت‌های متنوع دو کشور را در مسیر گسترش همکاری‌های دوجانبه عملیاتی کند. دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روحیه استقلال‌طلبی مردم ونزوئلا آنها را به ملتی ممتاز در منطقه تبدیل کرده است، اظهار داشت: تمایل امروز امریکایی‌ها برای نزدیکی به ونزوئلا نه از سر دوستی بلکه ناشی از نیاز این کشور به منابع انرژی است.
«خوزه رافائل سیلوا آپونته» سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز در این مراسم با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور و مردم ونزوئلا به آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: ملت و دولت ونزوئلا قدردان حمایت‌های دولت و مردم ایران هستند و بنده در دوره مأموریتم تمام تلاش خود را برای گسترش و تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور به کار خواهم گرفت.
جستجو
آرشیو تاریخی