سازمان برنامه و بودجه وضعیت سند مالی امسال را منتشر کرد

کسری بودجه 1401 دروغ است

بر اساس عملکرد 9 ‌ماه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده است و پیش‌بینی وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد بیش از 97 درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه، جریان‌هایی که دولت مورد حمایت‌شان کشور را با کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی تحویل داد و تمام متغیرهای اقتصادی در طول مدیریت‌شان سقوط کرد، گویا از اداره کشور بدون استقراض همراه با انجام تعهدات بر زمین‌ مانده دولت قبل برآشفته و مدعی کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی شده‌اند.
​​​​​​​بله دولت سیزدهم سنت غلط استقراض و چاپ پول و تحمیل تورم 60 درصد بر مردم را برچیده و این در حالی است که عملکرد ناصواب دولت‌های گذشته مانند آینده‌فروشی و انتشار بی‌رویه اوراق، کارش را سخت کرده است.
دولت سیزدهم سال گذشته به‌رغم اینکه در زمان تحویل 60 هزار میلیارد تومان در خزانه بدون اعتبار مانده بود؛ 54 هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی هزینه شده بود و هزینه تسویه اوراق ماهانه تا 17 هزار میلیارد تومان رسیده بود، با تمرکز بر درآمدهای پایدار و کنترل هزینه‌ها، هم تعهدات را انجام و هم بیش از 200 هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی و اشتغال اختصاص داد؛ رویکردی که در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.
به گزارش سازمان برنامه و بودجه، عملکرد 9 ماه وصولی منابع و پرداختی مصارف در سال جاری بر اساس گزارش خزانه‌داری کل نشان از تراز منابع و مصارف دارد. در 9 ماه 86 درصد منابع وصول شده و مصارف نیز به نحوی در این سقف پرداخت شده که هیچ‌گونه اخلالی در پرداخت‌های پرسنلی و سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به وجود نیامده است.
در بخش عمرانی نیز با تدابیری که انجام شده در 6 ماهه دوم روند پرداخت‌ها سرعت گرفته است و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
گفتنی است با وجود اینکه استفاده از تنخواه امری قانونی و استفاده از آن در دولت‌های گذشته مرسوم بوده است، اما عملکرد 9 ‌ماه سال جاری نشان می‌دهد دستیابی به بودجه بدون کسری، با مدیریت منابع و مصارف و بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزی محقق شده است؛ لذا اظهار کسری بودجه سال 1401 به دلیل عدم اطلاع از جریان منابع و مصارف به‌ طور کلی رد و اعلام می‌شود بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نیست.
خوب است در شرایطی که کشور به امیدآفرینی و انسجام ملی نیاز دارد جریان‌های سیاسی با انگیزه‌های خاص و بدون اطلاع دقیق شبه‌افکنی نکرده و منافع ملی را در پای اغراض جناحی و سیاسی به مسلخ نبرند.​​​​​​​                        
جستجو
آرشیو تاریخی