صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بسیج امکانات به جنوب شرق کشور به دنبال سیلاب ناشی از بارش‌های کم‌سابقه

دولت؛ پای کار سیستان و بلوچستان


در کمتر از دو ماه، این دومین سیلابی است که در جنوب شرق کشور رخ داده است؛ نشانه‌ای از این واقعیت که سیستان ‌و بلوچستان نیازمند توجه ویژه‌ای برای عبور از جایگاه و وضعیت فعلی است. همین ضرورت بود که توجه ویژه دولت سیزدهم به استان سیستان‌وبلوچستان را توجیه می‌کرد. در قیاس با قاطبه استان‌های کشور، سیستان‌وبلوچستان در دولت سیزدهم شاهد بیشترین حضور و سفر رئیس‌جمهور، معاون اول و سایر ارکان دولت بوده است. اما سفر، تنها کاری نبود که دولت برای توسعه این استان و رفع محرومیت‌های آن در پیش گرفت. طرح‌های توسعه‌ای بسیاری، از جمله در حوزه راه، راه‌آهن، انرژی و احداث خطوط انتقال نفت‌وگاز، توسعه بنادر، تأمین آب و ساماندهی حاشیه‌نشینی و مسکن برای این استان تعریف شد. فقط به عنوان یک نمونه از این فرایند، در ابتدای اسفندماه سال گذشته، سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان به تصویب رسید. در تصویب این سند که با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور صورت گرفت، اجرای ۷۵ پروژه با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد. محمد مخبر در این نشست تأکید کرد که با اجرای سند جامع پیشرفت و توسعه استان سیستان‌وبلوچستان طی ۴ سال آینده شاهد پیشرفت و توسعه چشمگیر و همه‌جانبه این استان خواهیم بود.

سفرهای متعدد اعضای دولت به سیستان‌وبلوچستان
اسفندماه سال گذشته، پس از وقوع سیل در سیستان ‌و بلوچستان، آیت‌الله رئیسی با سفر به این استان به صورت میدانی از مناطق سیلزده بازدید و با مردم روستاها و بخش‌های مختلف گفت‌و‌گو کرد. این چندمین حضور رئیس‌جمهور در این استان بود. نخستین سفر آیت‌الله رئیسی به این استان در شهریور 1400 صورت گرفت. 2 سال بعد، در اردیبهشت 1402 سفر دیگر آیت‌الله رئیسی به سیستان‌وبلوچستان با هدف افتتاح چندین طرح عمرانی صورت گرفت. در این سفر، آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی آغاز شد. همچنین بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از 6 بازارچه درحال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور افتتاح شد. این افتتاح‌ها، به این معنی بود که نگاه دولت به سیستان‌وبلوچستان، نه‌تنها شعاری نیست، بلکه با شتاب و به صورت میدانی درحال دنبال کردن است. از جمله اینکه در آبان 1401 در یکی از سفرهای معاون اول رئیس‌جمهور، راه‌آهن زاهدان - خاش در جنوب سیستان‌وبلوچستان و نیز کارخانه سیمان تیس افتتاح شد. در عین حال برای تأمین نیازهای سوخت و انرژی این استان نیز، تدابیر ویژه‌ای از سوی دولت سیزدهم اتخاذ شد. به عنوان مثال، بهمن ماه 1401 در جلسه‌ای به ریاست مخبر، به منظور تأمین پایدار سوخت مایع مورد نیاز استان، مقرر شد خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به زاهدان با سرمایه‌گذاری قریب به 5 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران احداث شود. مکان‌یابی و احداث ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی و ۳۰ جایگاه جدید بنزین و نفت‌گاز با تجهیزات رایگان، اختصاص ناوگان جدید مخزن‌دار (۴۲۰ دستگاه) برای سیستان‌وبلوچستان، راه‌اندازی خط انتقال گاز پالیزان- سوران- زابلی و پسکوه و بهره‌برداری از خط انتقال گاز ۵۶ اینچ ایرانشهر-چابهار از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه بود.

سیلاب و بار دیگر سیستان‌وبلوچستان
با توجه به شواهد بررسی شده، هرچند سیلاب اخیر خسارت‌هایی را به استان سیستان‌وبلوچستان وارد کرد، اما این امر نافی برنامه‌ریزی همه‌جانبه دولت سیزدهم برای رفع مشکلات استان نیست. برنامه‌هایی که بیش از هر چیز ناظر بر رفع کاستی‌ها و کمبودهای برجا مانده از گذشته است، کمبودهایی که چه بسا وقوع دو سیلاب در کمتر از دو ماه در این مناطق، یکی از نشانه‌های جدی آن باشد. به هر رو، حتی در این شرایط نیز، دولت باوجود درنظر داشتن چشم اندازهای کلان و برنامه‌های بلندمدت برای توسعه استان، نسبت به رفع نیازهای کوتاه‌مدت سیلاب اخیر، بی‌توجه نبوده است. این درحالی است که سیلاب در استان سیستان‌وبلوچستان، در بحبوحه تنش‌ها در منطقه و حمله نظامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی رخ داد. اما حتی این فرایندهای نظامی هم نتوانست مانع توجه همه‌جانبه دولت به مشکلات ایرانیان در جنوب شرق کشور شود. در این شرایط، رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و ارکان مختلف دولت، ظرفیت‌های کشور را برای امداد، نجات و بازسازی و ترمیم خرابی‌های ناشی از سیلاب بسیج کردند. علاوه بر همه اینها، در کنار اقدامات دولت، با تدبیر و برنامه‌ریزی دولت، سایر سازمان‌ها، همچون بسیج، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی نیز وارد عمل شدند. پیگیری‌های رئیس‌جمهور، تأکید معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت مبنی بر ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به سیلزدگان در مناطق جنوبی کشور و حضور میدانی وزیر کشور، بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مناطق آسیب‌دیده در سیلاب اخیر است.
حضور 3 هزار نیروی امدادی، خدماتی و انتظامی در قالب ۷۰۶ تیم عملیاتی به همراه ۷۴۵ دستگاه ماشین‌آلات در استان، فعالیت 7 بالگرد امداد، بهره‌برداری از شبکه آسیب‌دیده آب ۱۴۲ روستا و ۶ شهر، بازگشایی ۴۷ مسیر روستایی و ۱۵ مسیر اصلی و فرعی در جنوب استان، واقعیت میدانی حضور تمام‌عیار دولت در فرایند امداد و نجات سیلاب اخیر در سیستان‌وبلوچستان است.

جستجو
آرشیو تاریخی