صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

تولید قدرت دفاعی و امنیتی چگونه به رشد بازارهای مالی کمک کرد؟

فرامتن جهش ۷۸ هزار واحدی شاخص بورس

«جنگ» یکی از عوامل مؤثر بر التهاب بازار در تمام کشورهای جهان شناخته می‌شود. شعله‌ور شدن جنگ نظامی می‌تواند تأثیر منفی خود را بر مؤلفه‌های اقتصادی به خوبی نشان دهد؛ کمااینکه این مسأله اکنون در شاخص‌های منفی اقتصادی رژیم صهیونیستی به خوبی دیده می‌شود. اما «هراس از جنگ» و اعتماد ناکافی به قدرت ملی کشور توسط شهروندان نیز می‌تواند تأثیرات مخرب جنگی که رقم نخورده است را روی اقتصاد کشورها اعمال نماید.
تجربه تصویرسازی حقارت‌آمیز از قدرت ملی، آن‌گونه که برخی می گفتند با یک بمب سیستم دفاعی ایران از کار می‌افتد به دنبال آن بود که بذر «هراس از جنگی احتمالی» را در اذهان جامعه بنشاند. تغییر این تصویرسازی اشتباه شاید به سال‌ها زمان نیاز داشت. عملیات «وعده صادق» به‌رغم خواست بدخواهان در چندین ساعت نه‌تنها تنبیه متجاوز به خاک ایران را در پی داشت که متجاوزان به باورهای عمومی را نیز شکست داد و به مثابه یک تور نظامی برای خودتحقیران داخلی عمل کرد. پس از این عملیات موفق و عیان شدن ضعف رژیم صهیونیستی بود که پشتوانه قوی دفاعی_امنیتی کشور به نمایش گذاشته شد و بازارهای اقتصادی شاخص‌های مثبت را تجربه کردند. گرچه تغییر باورهای غلط یک جریان مهم‌ترین اثر داخلی عملیات دفاعی ایران بود اما بازگشت ثبات به بازار ارز، کاهش قیمت سکه و رشد شاخص بورس در روزهای اخیر از اولین تأثیرات ملموس تولید قدرت دفاعی_امنیتی در کشور شناخته می‌شود.

شاخص کل بورس در نخستین روز اردیبهشت‌ماه با جهش 78 هزار واحدی، پیام مهمی را مخابره کرد. درحالی که طی روزهای اخیر سایه نگرانی از درگیری نظامی و هیجانات برخی سهامداران باعث شده بود تا بورس با دست‌انداز مواجه شود، اما پس از رشد 6 هزار واحدی شاخص در آخرین روز هفته گذشته، بازار سهام در نخستین روز اردیبهشت‌ماه و هفته‌ جاری، کار خود را با یک جهش بزرگ آغاز کرد که نشان‌دهنده از بین رفتن ابرهای تیره در آسمان بازار سهام کشور است.
درحالی که به‌زعم تمام کارشناسان و صاحبنظران، بازار سرمایه ایران از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است، عادی شدن شرایط که به دلیل وجود ریسک‌های غیراقتصادی در بازار حادث شده بود، می‌تواند زمینه جبران عقب‌ماندگی بورس باشد. این در شرایطی است که هم‌اکنون قیمت بسیاری از سهم‌های بازار با نرخی که به ارزش ذاتی سهم نزدیک شده، عرضه می‌شود.
 
رکورد رشد در یکسال گذشته
براساس این گزارش، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحد افزایش معادل 3.52 درصد، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۵۷ واحدی قرار گرفت. رشد بیش از 3.5 درصدی شاخص کل، بیشترین رشد روزانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ در بیش از یک سال گذشته بود.
در این روز شاخص کل هم‌وزن نیز رشدی 3.5 درصدی را تجربه کرد؛ به طوری که با ۲۱ هزار و ۴۵۵ واحد افزایش به ۷۴۵ هزار و ۲۱ واحد رسید. شاخص قیمت نیز با ۱۲ هزار و ۲۱ واحد افزایش معادل 2.92 درصد به ۴۱۷ هزار و ۴۱۵ واحد رسید.
معامله‌‌گران در روز گذشته در بورس تهران نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۷۶ هزار میلیارد ریال با انجام ۳۹۳ هزار معامله دادوستد کردند. نمادهای فملی، فولاد، شپنا، فارس، شستا، شبندر و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.
همچنین شاخص فرابورس ایران در معاملات دیروز با ۵۹۱ واحد رشد، به ۲۵ هزار و ۲۰۷ واحد رسید. معامله‌گران در بورس در فرابورس ایران ۱۸۰ هزار معامله انجام دادند که حاصل آن دادوستد مالکیت نزدیک به 4 میلیارد و ۱۷۰ میلیون سهم و اوراق بود.  نمادهای شگویا، وسپهر، هرمز، ارفع، خاور، زاگرس و انتخاب بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.
 
رشد ۱۶۶ درصدی معاملات خرد
در جریان معاملات روز گذشته بازار سرمایه، ارزش معاملات خرد بورس افزایش ۱۶۶ درصدی داشت و به رقم ۶ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات بازار بورس در پایان معاملات روز گذشته به حدود ۷ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان رسید.
در این روز گروه‌های فولادی و پالایشگاهی در رأس ورود پول بودند و خودرویی‌ها نیز از این ورود پول بی‌نصیب نماندند. روز گذشته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۷۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. در پایان معاملات، تعداد نماد‌های مثبت ۶۷۸ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۱۱۳ نماد بوده است. حدود ۸۶ درصد نمادها، سبز پوش شدند. در معاملات شنبه، ۲۴۵ نماد صف خرید داشتند و ۳۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۴۲ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۶۳ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۵۸ درصدی به ۲۱۹ میلیارد تومان رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی